skapligt off-grid solcellsanläggning

Har du ett projekt gå gång - Berätta gärna!

Re: skapligt off-grid solcellsanläggning

Inläggav tobbelevin 23 mar 2016 22:19

Ja den ligger typ mellan 26-27 volt under dagen när jag va här :-) å mätarn säger att den får in ca 40 v från cellerna. Men nu på kvällen när de är mörkt ute ligger jag stadigt på 25 volt med belastning :-) verkar då funka så hoppas laddningsregulatorn vet vad den gör :-) bra för hade ställt in den på sealed :-)
tobbelevin
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 26 jun 2015 18:01

Re: skapligt off-grid solcellsanläggning

Inläggav OlleP 25 mar 2016 09:13

Mogge skrev:
OlleP skrev:
tobbelevin skrev:hujj.. har 2 frågor nu till er =) var ut nu på kvällen och kollade till anläggningen och de var ju kolsvart så inge laddning från solcellerna och batteribanken låg på ca 26,4 volt vilket borde vara fulladdat ? men på mätaren står de bara 65 % (har ställt in 500 Ah som batteribank ) men de kan ju ej stämma va ? sen en till fråga bara för säkerhets skull jag har ju AGM batterier och på intstälningen av Laddningsregulatorn finns de 3 alternativ Flooded,, Sealed Flooded och även Gel.. vilket ska jag ha tycker ni? vad jag fattat går väll Gel och Sealed Flooded lite under samma kategori vad jag hittat på internet.. tack på förhand för svar..

Laddspänning undrar jag också över.
Nu på vintern har jag ställt in 14.9volt på mina agm, nu till våren har jag dragit ner spänningen till 14.4.
Ska jag dra ner ytterligare till sommaren?
Vad är det egentligen som gäller för agm.


Håller du konstant 14,9v eller är det under BOOST? Har för mig min controller boostar till 14,5v, och floatar på 13,6v. Men kopplade på en temp-givare eftersom det i extremfall svänger 50grader i stugan. All right, teoretiskt i alla fall :)

Kompenserar 30mV/℃ vid 12v anläggning. 50 grader svägningar ger ändå 1,5v i skillnad max/min.

Jag har en pvmladdare och den slutar ladda vid inställt värde, så det blir ju en form av underhållsladdning.

Jag har också fått för mig att när agmbatteri är laddat så omvandlas överladdningen till värme.
Man bör alltså se till att temperatureninte blir för hög.
I en öppen ack så kokar ju vattnet bort och med det kokar värmen bort.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: skapligt off-grid solcellsanläggning

Inläggav tobbelevin 29 mar 2016 15:51

siddu elddopet för systemet funkade kanon i 6 timmar sen sa de poff o min inverter gav upp o luktade huggorm, hade belastning på ca 400 watt bara :( så de va ju skit... menmen va väll för billig för o vara bra, så nu blir det en epever SHI3000 istället så förhoppningsvis blir det bättre.. dock lär jag ju nu höra med er med inkoppling så de är 100% rätt.. för från min laddningsregulater går det ju ner till batterierna och minuspolen är jordad med flera jordspett utanför precis som det står i inkopplingunderlaget för regulatorn.. så de blir ju 0 volt i minus och 24 v i plus.. men nudå till invertern bryr den sig om att den får 0 volt i minus och 24 volt i positiv? sen finns de ju en skyddsjord på invertern (chassit på den) så dit blir ju samma jord ? är det därifrån sen invertern "plockar" med jorden till jorden på ac sidan så jag får ordentlig jordi min normcentral? hoppas ni förstår vad jag menar och tack på förhand för hjälpen =)
tobbelevin
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 26 jun 2015 18:01

Re: skapligt off-grid solcellsanläggning

Inläggav Bittämjaren 29 mar 2016 18:55

Räkna med att anslutningarna på 24V sidan på invertern "hänger i luften" i förhållande till skyddsjord och på 230V sidan ihopkopplad med några avstörningskondensatorer, detta är ett rent antagande från min sida.

Kan du skicka den poffade invertern till mig istället för att slänga den, så får jag ett tillfälle att göra lite "reverse enginering" på den, jag betalar frakten.
Så kan Håensjö kraftbolag få sina prylar recencerade också :P
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: skapligt off-grid solcellsanläggning

Inläggav tobbelevin 06 apr 2016 21:20

okej så då ska de alltså inte vara några problem med att ha samma jord på minus på 24 v sidan som på 230 sidan ? för här är en inkopplingsbild från laddningsregulatorn o av allt att döma så vill den ju ha minusen jordad..
BildSkärmavbild 2016-04-06 kl. 21.04.07 by tobbe levin barkman, on Flickr

och sen här är en bild på det som brann i invertern.. skulle få nya delar från han jag köpt av så är väll dags att sätta sig in i att försöka laga elektronik nu..
BildDSC_0307 by tobbe levin barkman, on Flickr
tobbelevin
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 26 jun 2015 18:01

Re: skapligt off-grid solcellsanläggning

Inläggav Asson 13 jun 2016 15:06

tobbelevin skrev:hejhopp.. idag kom solcellerna upp på taket =) så få se om jag hinner koppla in allt imorgon så de blir driftsättning av systemet då :D
BildDSC_0189 by tobbe levin barkman, on Flickr


Hej Tobbe!
Är lite nyfiken på hur det går med snö etc när du monterat panelerna på det där viset, ja eller om någon annan har erfarenheter?

Är i färd att montera ungefär likadant, fast åt andra hållet Dvs. vind/regn/snö ligger på från sjön, och då kanske det finns risk att det blir som en plog på taket.
Eller om man monterar dom platt med risk att dom blir helt snötäckta.
Asson
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 21 apr 2016 13:01

Re: skapligt off-grid solcellsanläggning

Inläggav tobbelevin 09 sep 2016 20:02

hej.. ja min anläggning är också mot sjön=) har sjö runtom från väst till öst. de funkar klockrent de blir inge snö alls på solcellerna eller runt om dom hittills dock monterade jag dom nån stans i slutet av vintern så vart inga kräcksnöningar efter de men hittils inga problem =) mina sitter ju på fästen som kan vinkla för tänkte göra det under sommaren men de behövde jag aldrig för de laddade så bra att de alltid var fulladdat på förmiddagen =) lycka till
tobbelevin
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 26 jun 2015 18:01

Re: skapligt off-grid solcellsanläggning

Inläggav tobbelevin 31 mar 2017 23:12

varit dåligt med upplägg från min anläggning så förlåt för de. men ni som har en stuga som jag så kan jag verkligen rekommendera de sakerna jag har =) då jag jobbat så mycket så jag mer eller mindre var tvungen att ta ut ledighet har ju nu bott i stugan i 3 veckor konstant 10 mars till 31 mars sen blir de över helgen också =). (hem och duschat och köpt mat/öl ) och solcellsanläggningen har inte sviktat minsta lilla :D och då har jag kört stereo ca 250w, vattenkokare, belysning, kap/ger såg, laddat batterier, projektor till hockeykvalet leksand-mora (hejja leksand :D ) dagligen. på bilden ser ni bryggbelysningen. den är ju ioförsig bara på när jag är där på kvällarna (175w)
[url][url=https://flic.kr/p/TnMoVb]Bild[/url]DSC_0895 by tobbe levin barkman, on Flickr/url]
tobbelevin
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 26 jun 2015 18:01

Re: skapligt off-grid solcellsanläggning

Inläggav Göran 05 apr 2017 10:14

tobbelevin skrev:hujj.. har 2 frågor nu till er =) var ut nu på kvällen och kollade till anläggningen och de var ju kolsvart så inge laddning från solcellerna och batteribanken låg på ca 26,4 volt vilket borde vara fulladdat ? men på mätaren står de bara 65 % (har ställt in 500 Ah som batteribank ) men de kan ju ej stämma va ? sen en till fråga bara för säkerhets skull jag har ju AGM batterier och på intstälningen av Laddningsregulatorn finns de 3 alternativ Flooded,, Sealed Flooded och även Gel.. vilket ska jag ha tycker ni? vad jag fattat går väll Gel och Sealed Flooded lite under samma kategori vad jag hittat på internet.. tack på förhand för svar..


Jag ser att du har en Tracer MPPT-regulator och de visar i allmänhet ett lågt procenttal över vad som finns kvar i batterierna. Alla regulatorer jag testat visar olika och det är inget att bry sig om.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: skapligt off-grid solcellsanläggning

Inläggav tobbelevin 09 aug 2017 03:09

anläggningen har funkat toppen hela våren (bodde här 3 veckor i mars) och hela sommaren =) men batterierna börjar nu vara till åren och misstänker att inom några år så så måste dom ersättas. men jag funderade på om de finns någon "sak" som gör att man kan sätta in en ny batteribank och ha den gamla som en sekundärbank som bara laddas när den nya banken är fulladdad ?
tobbelevin
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 26 jun 2015 18:01

Re: skapligt off-grid solcellsanläggning

Inläggav tobbelevin 07 dec 2018 20:16

lite uppdateringar och även funderingar :D mina voltpower batterier är mer eller mindre slut nu. fungerade väldigt bra i 3,5 år sen tappade dom drastiskt i kapacitet tyvärr.. regulatorn och invertern fungerar klockrent =) men nu stod det mellan att ansluta sig till elnätet (150 000 K) eller gå all in på offgrid (nästan lika dyrt) å då offgrid blivit en hobby så blir det all in på off grid :D det som kommer införskaffas (planen nu iallafall) är 12 st opzs 2V batterier på 1000 Ah. en victron easysolar. easysolarn är lämplig då jag kan ha ett relä som startar ett elverk i nödfall som skickar in 230 i den och då laddar den batterierna genom dennes algoritm.. men det vill jag ju såklart undvika så långt det går =) nuvarande 750 W solcellerna kommer utökas till 1250 W.. men är lite sugen på att ha en liten vindsnurra också runt 200-400 W då november till februari kan vara jobbiga annars.. hur gör man då ?

skulle man kunna ha vindkraftverket kopplat till först en vinkraftsregulator sen vidare till 2 st ca 50 Ah batteri i serie (24 Volt system ), sen när dom batterierna är fulla å regulatorn vill schunta ut ström till resistorn drar den även ett relä som släpper igenom ström från batteriet till en spänningsregulator som är satt på kanske 27 Volt max ut, som går in på PV ingången på easysolar regulatorn? sen när det blåser för lite så den inte schuntar ut nå mer släpper reläet och strömmen till easysolarn upphör. ett av problemen här är ju att då får easysolarn tillgång till 27 volt och "hur mycket ström som hellst " kanske finns någon Ampere regulator?

allternativt koppla vindkraftsregulatorn parallellt med easysolarn till stora batteribanken men jag har en känska av att dom kommer störa varandra i laddningsalgoritmen tyvärr..

någon som har nå förslag på lösning?
MVH Tobbe
tobbelevin
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 26 jun 2015 18:01

Föregående

Återgå till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster