Överskottsenergi

Har du ett projekt gå gång - Berätta gärna!

Överskottsenergi

Inläggav Mogge 09 okt 2015 21:10

Har "slängt" ihop en liten apparat för att hantera överskottsenergi från sol o vatten. Plastdelarna ritades i SolidWorks och blev till verklighet efter ca 30 timmars 3D print. Planen är att gå med kabel i backen maximalt ~60-70 meter till andra byggnader, vattenpumpar mm.

Panelen överst mäter utgående överskottsenergi volt/effekt. Den mäter även utgående kWh som den lagrar i ett eget minne. Lilla LCD'n nederst visar batterispänningen.
ee2-top.jpg
låda
ee2-top.jpg (180.48 KB) Visad 10156 gånger



Så blev det ut inuti. (Kommer snygga till kablarna :D )
Högst upp ett ställbart nätaggregat. Det fina i kråksången här, är att det går att anpassa utgående effekt till ingående, o kompensera för förluster i långa kablar i backen osv.
Utgående spänning: 12~80V
Utgående ström: 0.1~12A

Ner till vänster.
Ställbart relä som triggar på vald batterispänning. Lite osäker på vilken inställning som blir bäst här. Känns som att någon stans vid 13.5V, vid float charge kan fungera?

Ner till höger.
SSD-relä sluter huvudströmmen från batteri
ee2-intern.jpg
innehåll
ee2-intern.jpg (226 KB) Visad 10031 gånger


Undersidan
ee-bak.jpg
undersida
ee-bak.jpg (123.52 KB) Visad 10046 gånger


En liten kontroll-krets återstår. Planen är att gå med en kabel på utsidan regulatorn (från solpanelerna) till C+. Kretsen "startar" det ställbara relät när spänningen på utsidan närmar sig 30v. Apparaten blir sonika helt avstängd nattetid. Det går även strunta i nätaggregatet och dumpa ut all energi på D+/D-
ee2.jpg
modell
ee2.jpg (102.88 KB) Visad 10035 gånger


Detta är ju så roligt men måste slita mig. Läggdags för barnen. Dom har suttit med iPaden på tok för läng :oops:
- Absolut
Mogge
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 mar 2015 18:02

Re: Överskottsenergi

Inläggav Göran 10 okt 2015 21:03

Snyggt jobb! Jag visste inte att man kunde printa så stora grejer.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Överskottsenergi

Inläggav McB 11 okt 2015 13:09

Riktigt snyggt!!!
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Överskottsenergi

Inläggav Mogge 11 okt 2015 21:58

Tack, jag är nöjd. Det kom ut bra.

Printern klarar diameter 270mm o höjd 400mm på pappret iaf. I praktiken är det många andra saker som börjar krångla när man går upp i storlek.

Inte så oerhört insatt, det finns ju controllers för att hantera överskott idag. Men finns det en marknad för en sån här apparat, och/eller är konkurrensen för hård?
Har lagt ut 500~600Kr grovt räknat i material + arbete. Om den bundlas till en komplett produkt. Vad hade ni/ vad kan man ta i betalt?

CE-märkning antar jag är ett krav för att sälja el-prylar. Är det någon som har erfarenhet av att CE-märka produkter, krångligt/dyrt?

Kul att leka med tanken.
- Absolut
Mogge
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 mar 2015 18:02

Re: Överskottsenergi

Inläggav Bittämjaren 11 okt 2015 22:55

Det beror på...

Nu har du en switchad omvandlare inbyggd i lådan, det brukar (alltid) vara problematiskt.
Jag har CE märkt en elektronikpryl på mitt förra jobb som innehöll en 24V till 90V DC/DC omvandlare c:a 50kHz som laddade upp en elektrolytkondensator och den laddades ur i en elektromagnet som gjorde en mekanisk rörelse när en sensor gav en signal.

Vi gjorde en störningsmätning på SP i deras helt avstörda mätrum (mätområde 30kHz till 30 MHz) ledningsbunden och luftbunden strålning från "min" pryl. Samt zappade den med 3kV urladdningspulser på olika punkter på prylen för att se att den inte stördes av yttre påverkan.

Mätningarna visade en hög ledningsbunden strålning med en topp på c:a 20,5 Mhz som var över gränvärdet som jag fick filtrera bort med ferriter som jag hade med mig och kunde därför göra om mätningen direkt när jag ändå var på plats.
Mätningen gjordes 1996 och kostade då 16000kr på ett besök med 8 tim reserverat.

Din pryl har nog en liknande störnings- och problem-bild som "min" skulle jag tro.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Överskottsenergi

Inläggav Mogge 13 okt 2015 21:40

Ok. Då kan vi nog tryggt säga att det är det dubbla priset idag att få igenom en sådan apparat. Runt 30kkr
Därtill kommer kostnader för gjutform till plastlådan höftar med 50kkr (som känns lågt) om man vill gå storskaligt

+ en hel del tid, arbete, ev. uppstart av bolag o övriga utgifter förutsatt att man börjar från noll.

Behöver kränga en hel del apparater för att räkna hem det..
- Absolut
Mogge
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 mar 2015 18:02

Re: Överskottsenergi

Inläggav McB 16 okt 2015 12:45

Ja en gjutform för den lådan stannar inte på 50kkr om du inte skalar den helt slät, billigare att köpa en färdig standard låda.

Men en sandgjutning med 3d printad låda som kärna i aluminium eller zink i lågt antal kan nog dom pengarna räcka till.
Då måste man bearbeta en hel del då ytan blir ganska ful, det kostar duktigt. En gravitationsgjutning i stålform minskar bearbetning men kostar mycket att ta fram och är inte en bra metod med tanke på utformningen av lådan, men möjlig.

Sök på gjuteritekninsk handbok så får du tips och förklaringar på hela kedjan
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Överskottsenergi

Inläggav Mogge 14 nov 2015 19:25

Puh. Luften gick ur mig.. Du har helt rätt. Tog fram en gjutform med Nolato gummi i Sunne för länge sedan. Tämligen liten och enkel form. Det var en gummihusk där kablaget gick igenom torpedväggen på Saab 9000. Minns inte några exakta siffror. Men det var i de trakterna du beskriver.
- Absolut
Mogge
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 mar 2015 18:02

Re: Överskottsenergi

Inläggav McB 21 nov 2015 13:26

Ja att gjuta något i plast eller metall oavsett metod blir inte billigt förrän i stora serier.
Så 3D-printade saker blir billigare i små serier, formsprutad plast är inte billigt pga kostnaden för formverktyg.
Så trimma 3D-printern är billigast till en början, vakuumgjutning i silikonformar kommer näst men formen till lådan blir ganska komplex och kommer bestå av ganska många delar som passas inför varje gjutning.
Om du förenklar designen lite kan du gjuta detta hemma till en överkomlig kostnad.
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=RnsepAK-V2o avancerat men bra förklarat!
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.


Återgå till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster