Såg jigg

Har du ett projekt gå gång - Berätta gärna!

Såg jigg

Inläggav Gunnar lindgren 11 sep 2015 11:42

1.jpg
1.jpg (43.07 KB) Visad 2483 gånger
2.jpg
2.jpg (42.45 KB) Visad 2312 gånger
Årets projekt sågen är för svag 52cc 20 tums svärd kina skit annars fungerar det som tänkt går åt mycket bensin och olja samt ett himla väsen.
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Såg jigg

Inläggav RÖD@nörd 11 sep 2015 21:42

Jag minns när dom där sågjiggarna för motorsåg kom ut på marknaden och började säljas genom lantbruksrelaterade tidningar, alltså före webben och datorns tid och det måste varit på 1980-talet. Om de var exakt som din vet jag inte men något liknande åtminstone. Kommer också ihåg att man rekommenderade en stor motorsåg, minst 70 kubik... Marknadsföringen sågjiggarna var kraftig men jag tror den riktigt stora succén uteblev men en del köpte säkert för och pröva.

För länge sedan högg man sparrarna fyrkantiga med speciell bredklingad yxa, undrar hur mycket svårare det var än och göra som du nu gör? :)

Vad jag inte skulle gilla med det där är och stå i avgaserna om det inte blåser mycket så dom blåser iväg.
Jag kör moped nu (äldre sådan) och den har jag byggt om till E85 drift med Castrol R40 olja eftersom vanlig olja inte blandar sig med etanolen. Det fungerar väldigt bra och nån särskilt besvärande avgaslukt blir det inte längre. Än så länge har jag inte provat i motorsågen utan där kör jag alkylatbensin som tidigare men en ändring är på gång. Men motorsåg kör man ibland på vintern och blir det problem med kallstarten om man använder E85. En möjlighet är ju om man kan ha sågen inomhus t.ex. i ett varmt pannrum ett antal timmar innan man ska starta den.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37


Återgå till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster