Ja men då var vi igång igen,
Principen börjar ta form, och det svåraste är fan att komma igång, med layouten..
Batterierna står på ovanpå plyfaskivan i bild, och kopplade till var sin busbar för plus/minus, där plus går via säkringshållare.
Alla kablar, är lika långa, på positiv resp. negativ sida, vilket som ni kanske kan förstå kan resultera i ett mindre ormbo pga. batteriers olika placering i relation till säkringsboxarna.. men det ska lösas på något snyggt sätt.. eller döljas..
Det kändes rätt i teorin, men praktiken blev lite sjuk..
-Just nu är bara 10st batterier i drift, paralellkopplade.
-Kabel i allmänhet är 1,5mm2.
-Säkringshållarna är även dessa från Biltema.
-Värdet på batterisäkringarna är 3A styck, enbart för att jag inte hade några andra att tillgå.. men ska väl ner lite i värde på dessa är planen.
-Det sitter även en huvudbrytare på utgående kabel från från plus-busbar:en, Biltema, bil-brytare, återställningsbar 70A.
-Kabeln till huvudbrytare och upp till regulatorn är idag bara en 4mm2, då sträckan är kort, och det inte finns några laster att tala om i dagsläget, men denna ska uppgraderas rejält längre fram, då man sannolikt ansluter förbrukare direkt den vägen, och inte via regulatorn som jag har det uppsatt idag.
All kabeldragning ska givetvis tightas till längre fram när de övriga batterierna hittat dit.
Sen är tanken att ha ett stort fällbart lock som täcker hela klabbet.