Parallellkoppla 40st+ batterier, lämplig metod?

Har du ett projekt gå gång - Berätta gärna!

Re: Parallellkoppla 40st+ batterier, lämplig metod?

Inläggav Mogge 16 maj 2015 10:37

Vill bara instämma i Bittämjarens resonemang. Hade nog också velat säkra av varje batteri.

Den här metoden använder Tesla i sina batteripaket
https://youtu.be/raBWFsPlx7w?t=420
- Absolut
Mogge
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 mar 2015 18:02

Re: Parallellkoppla 40st+ batterier, lämplig metod?

Inläggav McB 16 maj 2015 17:15

Klart intressanta tankar och idéer.
Kabel är ju billigare än säkringar och klart mycket tydligare än säkringar = lättare felsökning.
Med en bit kabel mellan kan man flytta ut ena röret lite och underlätta skruvandet lite, isolerat upphängd i hyllplanet ovanför kanske.
Detta vill jag se slut resultatet av :D
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Parallellkoppla 40st+ batterier, lämplig metod?

Inläggav Bittämjaren 16 maj 2015 21:43

Om man inte vill ha en röksignal när det ev. händer en olycka och säkringskabeln brinner av, så kan man använda blanktråd istället, den ryker inte lika mycket men då kan det dröja innan man upptäcker att det har hänt något.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Parallellkoppla 40st+ batterier, lämplig metod?

Inläggav Ankfoot 19 maj 2015 22:12

Jag tuffar på med planeringen, har börjat fila på en lämplig förvaring av batterierna.
Hyllan Albert från Ikea, 129kr, eller rättare sagt 2,5st Albert.. den tredje användes för extra hyllplan och som förstärkning... blev väl inte 100% rakt.. eftersom man borrade själv.. men vikten från 228kg batterier kommer att "justera" det där :roll:

Sen gällande avsäkring, så blir det sannolikt varianten med en klen kabel till varje batteri, det känns absolut vettigast.
Och självklart en vettig säkring modell större till förbrukar-plinten.

Kanske blir något sånt här:
(Tjejen är jätteimponerad av min vistelse i vardagsrummet.. :))
Bild
Bild
Ankfoot
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 apr 2014 13:23

Re: Parallellkoppla 40st+ batterier, lämplig metod?

Inläggav Bittämjaren 21 maj 2015 23:29

Använd blanktråd som kabelsäkring.
Plasten runt kabeln kan börja brinna vid en kortslutning och sedan sedan droppa ned och fortsätta i din trähylla.
Tänk på brandtåligheten i det du gör.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Parallellkoppla 40st+ batterier, lämplig metod?

Inläggav Ankfoot 22 maj 2015 08:42

Bittämjaren skrev:Använd blanktråd som kabelsäkring.
Plasten runt kabeln kan börja brinna vid en kortslutning och sedan sedan droppa ned och fortsätta i din trähylla.
Tänk på brandtåligheten i det du gör.


Får räkna lite på dimensionen, men något av den här typen bör fungera antar jag.

Bild
http://www.electrokit.com/koppartrad-0- ... 230m.50327
Ankfoot
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 apr 2014 13:23

Re: Parallellkoppla 40st+ batterier, lämplig metod?

Inläggav Bittämjaren 24 maj 2015 09:40

Den ser ganska grov ut 1mm eller mer (ögonmått på det som syns på bilden)

Jag gissar att 0,5 mm diam (0,20 kvmm) koppartråd behöver mer än 5A för att brinna av och det borde räcka i ditt fall.

Resistansen i 100mm 0,5mm diam tråd blir 8,75 milliohm och tar du ut 20A ur dina 40st ihopkopplade batterier så får du c:a 0,004V extra spänningsfall i säkringstråden.
Sen har du givetvis en gemensam säkring mellan batteriet och resten anläggningen och fixar du en 5-stjärnig kortslutning där så kommer den gemensamma säkringen att bryta upp strömkretsen utan att dina hemmagjorda säkringar ens blir missfärgade.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Parallellkoppla 40st+ batterier, lämplig metod?

Inläggav Bittämjaren 25 maj 2015 22:19

Nu har det hänt något hemma hos mig, som av en händelse just nu angående parallellkopplade batterier.

I källaren började det kännas en konstig doft, typ avlopp när vattenlåsen har torkat, hela dagen kändes det
Min pellets brännare stannade omotiverat tyckte jag och kollade batterispänningen ... 23,9 V, och solen har lyst dåligt i flera veckor nu, dags att aktivera laddaren, och spänningen ökade något, mindre än väntat. All dekorationsbelysning stänges av,... bara lite bättre igen, vad är det som pågår ? Jag letade reda på en laddare till något redskap och kopplade in,... bara lite bättre just då men spänningen sjönk ändå sakta och var nere på 23,0V,.. vad är det som drar ström så jag kopplade ur några olika säkringar men det hjälpte inte, är det något med batterierna ? och kände på dem med handen och på ett batteri brände jag mig, snabbt kopplade bort en polsko på batteriet och nu gjorde batterspänningen ett ordentligt hopp uppåt.
Båda 12V batterierna i seriekopplingen var över 65 - 70 gr C och fick tydligen ström från de andra batterierna .
Jag ska undersöka vad som har hänt och det var de äldsta batterierna i batteribanken.
Den klenare säkringskabeln mellan batterierna var inte tillräckligt klen för att bryta kretsen.

Vad kusligt att det samtidigt händer just en sådan sak hemma hos mig som vi har diskuterat att undvika här i tråden.
Tänk om jag inte hade tittat på voltmätaren sista gången jag var i källaren c:a kl 23:00 innan jag skulle sova.
Ett långsamt smygande batterifel som gör att säkringar inte löser ut
Det här ger en annan (otäck) dimension med att parallellkoppla batterier.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Parallellkoppla 40st+ batterier, lämplig metod?

Inläggav Ankfoot 26 maj 2015 20:00

Mkt intressant och lite skrämmande samtidigt, men det ger ju onekligen perspektiv på läget.. :shock:

Då kanske man ska ner ytterligare i dimension på kablaget.. 0.25
Men jag får uppfattningen att du kör både serie och paralellt?

Nu vet jag inte hur ditt system ser ut, men kunde en kapsling runt batterierna för att få en mer konstantmiljö och en temperaturvakt som hittar på något vettigt, typ bryter en krets vid en given temperatur.

Sen finns ju även bimetall-prylar, dock osäker på om det skulle passa till en sådan här applikation.
Ankfoot
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 apr 2014 13:23

Re: Parallellkoppla 40st+ batterier, lämplig metod?

Inläggav Ankfoot 03 jun 2015 18:52

Har klurat lite ytterligare på upplägget.. och velar lite..

Tror mig ha insett att det inte är lämpligt av utrymmesskäl att ha batterierna på en golvstående hylla likt den jag tidigare visat.
Sjöboden är helt enkelt för liten, det skulle stjäla för mkt golvyta.

Däremot så finns det en del plats ovan takstolarna, på en plywood-skiva, som jag förstärkt med lite extra reglar, här bör jag kunna placera dem, utan att de stjäl nämnvärd plats, men jag kanske måste gå ner något i antal batterier.

Nu till det en mer besvärlig detalj.

Avsäkringen av batterierna.. jag lutar trots allt åt mer konventionella säkringar.. typ flatstift eller liknande.
Frågan är, hur kritiskt är det att avsäkringen sker preciiiis vid batteriet, jämför med någon meter bort där den uppsamlandesamlande busbar:en sitter.
Skulle bli så mkt mer lätt jobbat... om man hade det där..
Tänker att man tar lite "grövre" kabel mellan batteri & säkring, 1.5-2.5mm2, för att på så vis säkerställa att säkringen verkligen är svagaste länken.

Exempel på bus-bar.
Bild
Ankfoot
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 apr 2014 13:23

Re: Parallellkoppla 40st+ batterier, lämplig metod?

Inläggav OlleP 04 jun 2015 16:34

Bittämjaren skrev:Nu har det hänt något hemma hos mig, som av en händelse just nu angående parallellkopplade batterier.

I källaren började det kännas en konstig doft, typ avlopp när vattenlåsen har torkat, hela dagen kändes det
Min pellets brännare stannade omotiverat tyckte jag och kollade batterispänningen ... 23,9 V, och solen har lyst dåligt i flera veckor nu, dags att aktivera laddaren, och spänningen ökade något, mindre än väntat. All dekorationsbelysning stänges av,... bara lite bättre igen, vad är det som pågår ? Jag letade reda på en laddare till något redskap och kopplade in,... bara lite bättre just då men spänningen sjönk ändå sakta och var nere på 23,0V,.. vad är det som drar ström så jag kopplade ur några olika säkringar men det hjälpte inte, är det något med batterierna ? och kände på dem med handen och på ett batteri brände jag mig, snabbt kopplade bort en polsko på batteriet och nu gjorde batterspänningen ett ordentligt hopp uppåt.
Båda 12V batterierna i seriekopplingen var över 65 - 70 gr C och fick tydligen ström från de andra batterierna .
Jag ska undersöka vad som har hänt och det var de äldsta batterierna i batteribanken.
Den klenare säkringskabeln mellan batterierna var inte tillräckligt klen för att bryta kretsen.

Vad kusligt att det samtidigt händer just en sådan sak hemma hos mig som vi har diskuterat att undvika här i tråden.
Tänk om jag inte hade tittat på voltmätaren sista gången jag var i källaren c:a kl 23:00 innan jag skulle sova.
Ett långsamt smygande batterifel som gör att säkringar inte löser ut
Det här ger en annan (otäck) dimension med att parallellkoppla batterier.

När jag kör modellflyg så kör jag 40-60A genom 1 mm2 kanske 1.5mm2.
när jag läste alla dina inlägg så slog mig tanken om vad som händer när din kabel inte bryter. O.25mm2 kan du säkert få 15A innan den mjuknar och det är 150W.
Det märks i längden, jag skulle rekommendera en bilsäkring från biltema. Den bryter vid ett någesånär definierat värde.
Är du snål kan du löda säkringarna så du slipper hållarna. Kabel blir bara ett rent kortslutningsskydd.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Parallellkoppla 40st+ batterier, lämplig metod?

Inläggav OlleP 04 jun 2015 16:38

Ankfoot skrev:Har klurat lite ytterligare på upplägget.. och velar lite..

Tror mig ha insett att det inte är lämpligt av utrymmesskäl att ha batterierna på en golvstående hylla likt den jag tidigare visat.
Sjöboden är helt enkelt för liten, det skulle stjäla för mkt golvyta.

Däremot så finns det en del plats ovan takstolarna, på en plywood-skiva, som jag förstärkt med lite extra reglar, här bör jag kunna placera dem, utan att de stjäl nämnvärd plats, men jag kanske måste gå ner något i antal batterier.

Nu till det en mer besvärlig detalj.

Avsäkringen av batterierna.. jag lutar trots allt åt mer konventionella säkringar.. typ flatstift eller liknande.
Frågan är, hur kritiskt är det att avsäkringen sker preciiiis vid batteriet, jämför med någon meter bort där den uppsamlandesamlande busbar:en sitter.
Skulle bli så mkt mer lätt jobbat... om man hade det där..
Tänker att man tar lite "grövre" kabel mellan batteri & säkring, 1.5-2.5mm2, för att på så vis säkerställa att säkringen verkligen är svagaste länken.

Exempel på bus-bar.
Bild

Varför inte borra ett hål i ena benet på flatstiftsäkringen och fästa i batteriet och kabel med flatstiftkylsa i andra säkringsbenet
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Parallellkoppla 40st+ batterier, lämplig metod?

Inläggav Bittämjaren 04 jun 2015 23:18

Ja använder du säkringar till varje batteri kan du koppla med lite grövre kabel ta någon dimension som är praktisk att jobba med t.ex. 1,5 kvmm och vid så här klena säkringar kan även glasrörssäkringar användas, i ditt fall kan jag tänka mig att 2 A är fullt tillräckligt och när du har separata säkringar till batterierna behöver de inte placeras preciiiis intill batterierna.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Parallellkoppla 40st+ batterier, lämplig metod?

Inläggav Ankfoot 10 jun 2015 23:06

Ja men då var vi igång igen,

Principen börjar ta form, och det svåraste är fan att komma igång, med layouten..

Batterierna står på ovanpå plyfaskivan i bild, och kopplade till var sin busbar för plus/minus, där plus går via säkringshållare.

Alla kablar, är lika långa, på positiv resp. negativ sida, vilket som ni kanske kan förstå kan resultera i ett mindre ormbo pga. batteriers olika placering i relation till säkringsboxarna.. men det ska lösas på något snyggt sätt.. eller döljas.. :)
Det kändes rätt i teorin, men praktiken blev lite sjuk.. :)

-Just nu är bara 10st batterier i drift, paralellkopplade.
-Kabel i allmänhet är 1,5mm2.
-Säkringshållarna är även dessa från Biltema.
-Värdet på batterisäkringarna är 3A styck, enbart för att jag inte hade några andra att tillgå.. men ska väl ner lite i värde på dessa är planen.
-Det sitter även en huvudbrytare på utgående kabel från från plus-busbar:en, Biltema, bil-brytare, återställningsbar 70A.
-Kabeln till huvudbrytare och upp till regulatorn är idag bara en 4mm2, då sträckan är kort, och det inte finns några laster att tala om i dagsläget, men denna ska uppgraderas rejält längre fram, då man sannolikt ansluter förbrukare direkt den vägen, och inte via regulatorn som jag har det uppsatt idag.

All kabeldragning ska givetvis tightas till längre fram när de övriga batterierna hittat dit.
Sen är tanken att ha ett stort fällbart lock som täcker hela klabbet.

Bild
Bild
Ankfoot
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 apr 2014 13:23

Re: Parallellkoppla 40st+ batterier, lämplig metod?

Inläggav Bittämjaren 02 jul 2015 06:49

Här slutar det inte att hända saker :shock:
Titta på den vita kurvan

Trendvisning150701-2048_L.jpg
Trendvisning150701-2048_L.jpg (104.39 KB) Visad 9642 gånger

Mysko sänkning av batterispänningen varje natt runt kl 01:00 och det är inte direkt efter att panelerna har slutat ge ström heller :?
Vad är nu detta :?:
Vid en närmare kontroll visade det sig att ett batteri var dåligt, denna gång i gruppen med 4 st 6V 205 Ah AGM batterier, 5V på ett och 7,5V på de övriga tre, så det var bara koppla ur dessa. :(
Nu har jag bara en grupp kvar av från början tre lite olika grupper med parallellkopplade batterier.
Med bara två grupper (som jag hade) blir det besvärligare att dimensionera säkring till varje grupp, men med många parallellkopplade batterier som du har Ankfoot blir det enklare.

Man kan även se att den nya shuntregulatorn som jag har byggt gör sitt jobb (ställd på 27,8V)

Vad blir nästa "grej" tro.

Det var väldigt varmt denna dag (grön kurva) men det är till avd. meningslöst vetande :mrgreen:
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

FöregåendeNästa

Återgå till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster