Parallellkoppla 40st+ batterier, lämplig metod?

Har du ett projekt gå gång - Berätta gärna!

Parallellkoppla 40st+ batterier, lämplig metod?

Inläggav Ankfoot 12 maj 2015 23:00

Hej,

Som en fortsättning/vidare utveckling på min tidigare tråd i annan forumdel,http://24volt.eu/phpBB3/viewtopic.php?f=23&t=2678 (som jag avser att fortsätta på så snart jag har mer data kring laddningen.)

Detta är sannolikt inte nödvändigt, och jag har nog inget egentligt behov av kapaciteten.. men det är ju kul.. så därför tänkte jag genomföra det :)

Setup:
Tracer 20A regulator
300W (ev. begränsat till 260W av regulatorn)
ca 40st 17Ah AGM batterier.

Jag funderar på själva parallellkopplandet,
De flesta verkar bygla plus resp. minus med hjälp av stabila kablar och sen vidare till säkring och förbrukarsidan/regulatorn.

Men jag har en tanke att det vore lämpligare/smidigare att använda sig av en "busbar"/terminalplint

Detta för att ev. kunna använda sig av klenare kablar mellan batterierna & terminalplint.
Och dundra på en mer rejäl kabel från terminalplint till förbrukarsidan.

Min motivering till det är att det inte kommer att plockas ut några stora laster ur banken hastigt (säkra av lagom för att skydda kablage?), utan mindre laster över längre tid.
Det vore väldans trevligt att slippa brottas med 80st+ kablar i grövre dimension.

Säg att man plockar ut 15-20A ur batteribanken vid givet tillfälle, och lasten fördelas över 40st batterier, så bör det bli ganska bekvämt för resp. batteris kabelpar?

Och det bör fungera lika-samma med laddning som med uttag?

Om ja, någon som har en bra rekommendation på terminalskenor/plint/busbars till icke-skrämmande priser?

Eller är jag helt snett på det? :)

Exempel man har googlat fram:
Bild
Bild

Tacksam för input!
Ankfoot
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 apr 2014 13:23

Re: Parallellkoppla 40st+ batterier, lämplig metod?

Inläggav Gunnar lindgren 13 maj 2015 08:21

Borde det inte gå att ta plesolrör och platta ihop borra och sätta i skruv för varje anslutning batterierna i två rader och tre rör två minus och ett plus eller tvärt om sätta fast rören med plastdistanser i underlaget
blir ju bara korta kablar mellan pol och rör. Bocka en plexiremsa som skydd över rören rena bomben om det blir kortis
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Parallellkoppla 40st+ batterier, lämplig metod?

Inläggav smidy 13 maj 2015 08:51

Beror lite på vad du har för polanslutningar på dina batterier, men om du har polerna högst upp med invändig gänga så är det nog enklast att använda skenor (koppar "plattjärn", tillplattat kopparrör etc). Om det är praktiskt möjligt att ställa alla 40 på rad så behöver du bara två skenor, vilket jag TROR är bäst då batteribanker verkar vara känsliga att alla batterier laddas/ur lika mycket vilket risken ökar för med olika långa kablar till parallellkopplingarna, någon form av sydd för skenorna är nog att föredra för att undvika katastrof.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Parallellkoppla 40st+ batterier, lämplig metod?

Inläggav Ankfoot 13 maj 2015 10:29

Gunnar: du menar prisolrör?

Batterierna ser ut som så här, som synes så är polerna en bit in från kanten, kanske kan man bygga ut med något där, typ skruv+muttrar och på så vis få möjlighet att ansluta en lång skena på varje sida om batterierna.
Hade väl varit absolut smidigast kan jag tänka.

Edit:
Tror det hade fungerat med en sådan här och lite muttrar/brickor, dessa är i mässing.. men det bör väl vara oki?
Bild


Bild
Ankfoot
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 apr 2014 13:23

Re: Parallellkoppla 40st+ batterier, lämplig metod?

Inläggav smidy 13 maj 2015 11:55

Med sådana poler är det nog enklast att göra skenan av kopparplåt, en skena som ser lite ut som en gles kam där "benen" går ner till polen och har ett hål för skruven i polen.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Parallellkoppla 40st+ batterier, lämplig metod?

Inläggav Ankfoot 13 maj 2015 16:34

Tror jag förstår hur du menar, men om man inte hittar något som råkar passa dimensionsmässigt så blir det nog ganska arbetsintensivt att kapa till den där "kammen" och göra nödvändiga hål på rätt ställe relativt placeringen batteri för batteri.

Något som jag kom att tänka å som ev. lösning är något liknande det här, ett så kallat kopparsvep, som används när man monterar kopparrör, av vvs-montören.
Under förutsättning att man kan få denna att sitta fast rejält på polerna och samtidigt straffa åt bra kring ett kopparrör.
Rör finns ju metervis, och är relativt billigt.

Visst.. säkerligen så att det är lite sämre ledningsförmåga i rör vs. riktiga koppar-plåtar-bleck-plattor och eller kablage..
Men efter lite googlande så verkar denna skillnad vara ganska försumbar i relation till pris och lättillgänglighet.

Då har man i teorin ett montage-sätt som inte är kritiskt avseende av mått, placering av batterier i relation till varandra osv.

Denna är bara provisoriskt ditsatt, man behöver sannolikt hyffsa till svepet lite för att få det att sitta bra.
Bild
Bild
Ankfoot
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 apr 2014 13:23

Re: Parallellkoppla 40st+ batterier, lämplig metod?

Inläggav smidy 13 maj 2015 23:07

Din ide var inte dum! som en förbättring så kan du montera ihop allt och märka var svepen skall sitta, mecka isär och löd fast svepen i röret för att få en säkrare kontakt, likaså kan du löda fast ett extra svep men vridet 180 grader på valfri plats på röret där du kan ansluta kablarna till ur/laddning. Putsa noga och använd fluss och ha svepen ihopspända när du löder, silver är nog att föredra om man får välja, men tror nog skillnaden är försumbar mellan silver, kopparfosfor och tenn, tenn går att löda med en bra värmepistol om du inte har tillgång till gas.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Parallellkoppla 40st+ batterier, lämplig metod?

Inläggav Ankfoot 14 maj 2015 11:05

smidy skrev:Din ide var inte dum! som en förbättring så kan du montera ihop allt och märka var svepen skall sitta, mecka isär och löd fast svepen i röret för att få en säkrare kontakt, likaså kan du löda fast ett extra svep men vridet 180 grader på valfri plats på röret där du kan ansluta kablarna till ur/laddning. Putsa noga och använd fluss och ha svepen ihopspända när du löder, silver är nog att föredra om man får välja, men tror nog skillnaden är försumbar mellan silver, kopparfosfor och tenn, tenn går att löda med en bra värmepistol om du inte har tillgång till gas.


Precis min tanke med extra svep för övriga anslutningar så som laddning och/eller större förbrukare.

Har också tänkte på det där med att löda ihop grejerna, det vore nog vettigt, men jag tror att jag ska prova båda varianterna, och mäta upp eventuella skillnader i resistans genom svep-rör & batteri.
Är skillnaden försumbar så skippar jag nog att gå all-in på lödningen.

Nu ska jag anskaffa lite rörbitar och några extra svep, för att se att det fungerar att montera bra i praktiken. Innan man släpar hem 100st svep och långa attans rör :)

Tack får feedbacken!
Ankfoot
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 apr 2014 13:23

Re: Parallellkoppla 40st+ batterier, lämplig metod?

Inläggav Bittämjaren 14 maj 2015 16:30

Intressant och kul bygge du gör :)
Nu är alla batterierna uppradade och ihopkopplade med vattenledningsrör och kopparsvep mot polerna som har föreslagits, enkel och elegant lösning.
Det blir c:a 4 - 5 m långt "batteri" du har byggt om du inte har delat upp det fler rader.

Men... tänk följande tanke:
Vad händer om det blir kortslutning i en eller flera celler i ett av batterierna med 39 st kompisar som pumpar massor av ström i det felaktiga batteriet

Oj oj oj :shock:

Varje batteri behöver en säkring men det är lätt ordnat, anslut den ena polen till ditt kopparrör med en liten bit kopplingstråd c:a 5 - 10 cm lång med en ganska klen area t.ex. 0,5 kvmm, där har du din säkring enkel och billig och väl fungerande.

När du har gjort detta och råkar ut för ett fel i ett av batterierna kommer bara trådstumpen att brinna av och så är detta batteri "bortkopplat"

Hos mig har jag seriekopplat ihop de båda 12V batterierna med en 2 el. 3 dimensioner klenare kopplingstråd mellan batterierna än vad jag använder till + eller - polerna, på det viset får jag ett känt ställe där rökutvecklingen sker och inte någon annanstans.

Jag har redan testat med att koppla ihop batterier utan "säkring" och fick kortslutning i en cell på en av batterierna..... vad det luktade, och va varmt batteriet blev och så hörde man hur det kokade i batteriet. :P
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Parallellkoppla 40st+ batterier, lämplig metod?

Inläggav Ankfoot 14 maj 2015 18:34

Hehe, ja det kan nog bli ganska långt om man radar upp dem i en rad, närmare bestämt 77mm x 40 = ~3,10meter :)
Ska nog sannolikt hitta på någon annan lösning än en enda rad, men samtidigt dra fördel av att ett rör är just ett rör, dvs. avlångt :)

Ska se om jag förstår dig korrekt, gällande att designa in en känd svag länk.

Tänker du dig något liknande det på bilden nedan?
Givetvis med en klenare kabel då.
Där kabeln är fäst mellan batteriet & i andra änden i ett svep som ansluter till röret?
Det känns vettigt, frågan är bara, hur lång är lämpligt, och i vilken dimension?

Går det att uppskatta hur mkt ompA-ompA som far runt mellan batterierna vid en eventuell kortslutning i en/ett cell/batteri?
Hur ska man tänka vilken pol som är lämplig? eller spelar det ingen roll tro?
T.ex. köra på alla minus, eller alla plus?

Eller så har jag missförstått dig helt? :)

Bild
Ankfoot
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 apr 2014 13:23

Re: Parallellkoppla 40st+ batterier, lämplig metod?

Inläggav Gunnar lindgren 14 maj 2015 21:20

Bygg ett skåp med 5 hyllplan med låsbar dörr översta hyllplanet för elektronik 2 prisolrör 90 cm långa skala bort plasten 1 cm mitt emot varje batteri sen klämmer du ihop röret vid varje skalning borra hål för skruv med mutter som passar i blå ringkabelsko värm kabelskorna med värmepistolen och dra bort den blå plasten använd krympslang i stället. röret placerar du på hyllplan två så kan du ha samma längd på alla kablar blir 4 kablar på samma skruv när du dragit fast isolerar du med vulktape area på kablar har du ju fått förslag på sätt huvudsäkring i änden på rören där du tar ut strömmen .
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Parallellkoppla 40st+ batterier, lämplig metod?

Inläggav Bittämjaren 14 maj 2015 22:22

Ja som på din bild. Det räcker med en kort kabellängd c:a en handsbredd till röret lite vid sidan av batteriet.
Använd ganska klen kabel t.ex. 0,25 kvmm x 40 st batt och belastar du batteribanken med 50A når du inte upp till maxbelastningen på varje säkringskabel, och sätter du dit 0,75 kvmm kabel som säkring vilket fortfarande ser hemskt klent ut skulle den klara 6A x 40 = hemsk mycket ström i det gemensamma "uttaget"
Vilken polsida du väljer att sätta säkringskabeln på har ingen praktisk betydelse.
'Går det att uppskatta hur mkt ompA-ompA som far runt mellan batterierna vid en eventuell kortslutning i en/ett cell/batteri?'
Jaa.. det bestäms av det defekta batteriets inre resistans (milliohm) och resistansen i rörledningarna och svepen (milliohm även här) = väldigt många ampere med en del visuella effekter, ev. kanske man kan läsa om händelsen i den lokala tidningen dagen efter.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Parallellkoppla 40st+ batterier, lämplig metod?

Inläggav smidy 14 maj 2015 22:47

var lat och orkade inte söka http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-ti ... 000030760/ men dom måste finnas i måttligare ampere än dom som feltema har, modellen är ju i övrigt som klippt och skuren för det du skall göra.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Parallellkoppla 40st+ batterier, lämplig metod?

Inläggav Bittämjaren 14 maj 2015 23:04

Jo men vill man köpa 40 st med hållare när en klen bit kabel räcker för uppgiften för det är ju ingen exakt strömstyrka vi är ute efter.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Parallellkoppla 40st+ batterier, lämplig metod?

Inläggav Jonas L 15 maj 2015 09:26

Det blir ju inte roligt att koppla ihop det där och spänna alla bultar utan att kortsluta något. Skapligt farligt. Kan man köpa en bilsäkringscentral eller något så borde det inte bli så dyrt med en säkring per batteri? Då kan man göra allt kopplande innan man börjar trycka i säkringar. Men en massa kabel blir det ju. Den ena polen kan du ju göra som du tänkte.

En sak som jag inte tycker har varit tillräckligt tydlig här, du måste ha en gemensam säkring för alla batterier. Annars blir det väldigt jobbigt att byta 40 säkringar efter en gigantkortslutning.
Jonas L
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 16 okt 2009 18:10

Nästa

Återgå till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron