Loggning av solenergi

Har du ett projekt gå gång - Berätta gärna!

Re: Loggning av solenergi

Inläggav Fritte 30 jan 2015 12:05

Gjorde nu precis ett litet test med och utan IR.
Har tyvärr inga fina instrument att mäta med utan förlitar mig på min multimeter av märket Fluke.
Jag kunde inte se någon större skillnad i strömförbrukning med eller utan IR. Kanske någonstans runt 1 mA. Så den är iaf ingen större strömtjuv.
Fritte
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 sep 2008 18:13
Ort: Linköping

Re: Loggning av solenergi

Inläggav McB 30 jan 2015 16:25

Gött skönt att den tänder och väcker själv med IR!

Det går att lägga delar av programmet som script på sd, men jag är inte säker hur det fungerar och om det kan hjälpa dig.

Finns massor cloner och även helt andra med linux som OS ex beaglebone som du kan använda tillsammans med arduino.
Bara att kombinera efter smak, tycke och önskad funktion :D
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Loggning av solenergi

Inläggav Fritte 01 feb 2015 22:40

Chansade igår och tog en sväng till sommarstugan vilket resulterade i att jag körde fast med bilen när jag skulle åka hem. Blev stående på tvären över den lilla vägen med nosen precis vid dikeskanten. Ensam mitt ute i skogen efter mörkrets inbrott. Men skam den som ger sig och jag tog mig loss tillslut.
Nu sitter iaf allt monterat (förutom temp-sensorerna som inte har kommit än). Ser nu fram emot lite sol och nästa besök i stuga så jag kan vittja vad som loggats.
Fritte
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 sep 2008 18:13
Ort: Linköping

Re: Loggning av solenergi

Inläggav McB 03 feb 2015 11:23

Vilka tempsensorer ska du köra med?
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Loggning av solenergi

Inläggav Fritte 03 feb 2015 13:40

Har beställt några DHT11 som jag tänkt att testa till en början.
Fritte
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 sep 2008 18:13
Ort: Linköping

Re: Loggning av solenergi

Inläggav McB 04 feb 2015 12:33

Bra val så man kan hålla lite koll på fuktigheten med, säger ju en del om hur huset mår.
Släng på en barometersensor med så har du en halv väderstation :D
En fotoresistor som ger ett värde att jämföra mot spänning/ström för att se om dom är skuggade eller snö/frost täckta.

Finns hur mycket som helst att bygga in......
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Loggning av solenergi

Inläggav Fritte 04 feb 2015 22:00

Det var lite det som var tanken med dom sensorerna. Att hålla lite koll på huset. Funderar på att koppla in en tredje också som får placeras i grunden. Men det beror på hur lång kabel man kan ha från arduinon till sensorn.
Fritte
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 sep 2008 18:13
Ort: Linköping

Re: Loggning av solenergi

Inläggav McB 05 feb 2015 13:16

Så länge sensorn är av en typ där en resistor används som pull up så kan man kompensera kabellängd med en mindre resistor till en viss gräns.
1 wire som jag bråkar med kan funka upp till 200m men mer än 10m är inte rekommenderat av tillverkaren.

När din klon är hemma har du löst det, uno som slav och mega som master :D :D :D
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Loggning av solenergi

Inläggav Fritte 14 mar 2015 01:31

Jag var ute i stugan förra helgen och läste då av den data som loggats.
Slängde idag in den datan i en graf som kan beskådas här.
Jag har en konstant strömförbrukning på ~0.4 A som beror på en luftpump som jag har till dammen vintertid för att hålla en vak öppen.
Det som gör mig fundersam är att vid flera tillfällen så har det loggats att ström har blivit förbrukad i samband med att batterierna har börjat laddas. Vet inte riktigt vad det beror på.
Fritte
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 sep 2008 18:13
Ort: Linköping

Re: Loggning av solenergi

Inläggav McB 14 mar 2015 13:14

Verkar som det blir någon bugg där, ju högre laddningen är desto högre blir förbrukningen verkar det som,
inte riktigt linjärt men det kan bero på logg intervall/kriterier.
Sen om det är ett mätfel, loggfel eller något som blir mätbart just då laddningen startar eller avslutar.
Kanske något regulatorn gör för att växla läge är svårt att veta utan att vara förbered på plats när det händer :(
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Föregående

Återgå till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster