Solceller hos krikav

Har du ett projekt gå gång - Berätta gärna!

Solceller hos krikav

Inläggav krikav 05 nov 2014 15:15

Flyttade in den 1:a oktober och har haft fullt upp, men har kommit en bra bit på solcellsprojektet i alla fall.

Panelerna är Centrosolar S-Class Vision 60 smart:
http://www.centrosolar.de/fileadmin/use ... 140624.pdf

Såhär ser det ut ifrån köksfönstret:
Bild

Samma moduler ifrån framsidan av ladan...
Bild

Har monterat aluminiumskenor på reglar av tryckimpregnerat och satt fast dem med bult och mutter på snöras-skydd i botten, det är "ledat" där.
Tanken är att jag ska kunna justrera lutningsvinkeln på dem. Men som det är monterat nu så är de fast monterade i vinterläge (75-80 grader).


Uppe på övervåningen, 20m 10mm2 kabel bort ifrån modulerna har vi batterierna och regulator.
Bild
En tristar mppt60 från Göran.
20st NiCd celler av märke "Nife". Har inte pejling på vad de har för amperetimmar ännu, eller om de ens fungerar. :)
Har ny lut hemma som jag ska fylla i då allt är kopplat och klart.
krikav
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 01 okt 2013 00:52

Re: Solceller hos krikav

Inläggav jack 10 nov 2014 20:22

Ser bra ut, hoppas på fortsättning...
jack
 
Inlägg: 352
Blev medlem: 28 maj 2008 20:04
Ort: Kungälv

Re: Solceller hos krikav

Inläggav krikav 12 nov 2014 14:55

Har haft det jättekrångligt med att få ihop alla kablar... Brytarna jag hittade hade M10 bultar, batteriet har M12 bultar... Isolerade klämringar jag fått tag på hade som störst M8 ringar.
Det finns oisolerade klämmor som passar M10... Fick borra upp en sådan för att passa M12.
Gjorde en kreativ lösning med metallskivor som terminaler, med ett M12 hål som jag kan fästa på batteribulten, och sedan ett antal M8 hål som jag kan fästa alla möjliga ringar i sedan!
Bild
Bild

Har fyllt i ny lut, och drog upp batteriet till 8V m.h.a en liten 12v batteriladdare.
Efter 8V så vaknade TriStaren till liv.
Igår var det sol... :)
Lyckades ansluta till TS:en och fick fram detta:
Bild
Volten på batteriet landade sedan på 27V.

När jag sedan försökte pillra in en säkring i säkringshållaren till invertern så slog det gnistor!
Mätte sedan upp 16V mellan inverterns kabelskor... Var denna potential kom ifrån vet jag inte, men fick fram den två gånger.
Plusskabeln ifrån både panelerna och ifrån batteriet var av, men en teori är att minuskabeln flödade igenom TS:en och fyllde på kondensator i invertern?
Hur som helst fick detta (kombinerat med att folk oroat sig över säkerheten i anläggningen på IRC) mig att nojja ihop alldeles.
Kopplade ur alla kopplingar och får göra om från början igen. :)

Kopplade i alla fall sedan ihop batteriet med invertern ensamt, och det drev en last på 77W mellan 90 och 120minuter innan volten var för låg för inverterns smak.
22:00 27V test start.
22:30 25.8V
23:00 25.2V
23:30 23.2V
00:00 20.4V
krikav
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 01 okt 2013 00:52


Återgå till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

cron