Raspberry PI

Har du ett projekt gå gång - Berätta gärna!

Raspberry PI

Inläggav TonyMontano 05 jul 2014 14:55

Raspberry Pi soldriven datalogger
Nu har jag installerat en solpanel på balkongen här hemma för ett roligt projekt!

* Solcellen har en märkplåt på 12v 85w
* Batteriet är dock bara på 60aH
* IVT MPPT 30A regulator

Det jag driver under soliga dagar
* Canal Digitals boxer
* Mobilbredband (Router med riktantenn)
* Dataskärm/TV
* Raspberry PI
1onewire.jpeg
1onewire.jpeg (57.65 KB) Visad 4212 gånger


Jag hade även tänkt koppla om IVT Displayen till Raspberryn men har ännu inte riktigt fått grepp om vilken typ av data kommunikation dem kör mellan.... Men att få in batterispänning direkt från Regulatorn mot internet är ju lite roligare än att få den över en tråkig LCD Display!
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Raspberry PI

Inläggav McB 07 jul 2014 12:19

4 eller 8 bitar, troligtvis 4.
Om displayen har 16 stift ska du använda 12 för 4 bitars om det är hitachi 1602(16 tecken i 2 rader) eller liknande.

Bara du kommer på vad det är för display så går det lösa.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Raspberry PI

Inläggav TonyMontano 09 jul 2014 10:15

Tanken var att man skulle koppla upp sig via lcd datastift och "sniffa" av koden till lcd, men började nu spåna om det finns någon chans att istället använda sig av UART på GPIO för att få hela kommunikationen istället.

Man kanske börjar med att ta data från lcd dock men den lösningen hade varit toppen, då man bara hade koppla rj11 till rx/tx istället och fått direkt koppling till MPPT. Sen är ju fråga hur man ska kunna få kommunikationen korrekt...

Tror denna lcd display bara har 1rad med 16 tecken då all text är centrerad i mitten och vrider man lcd ser man bara en rad linje. det är som vanligt 16stift på den också, vad det är för fabrikat får jag nog åter komma med ifall man hittar nå mer data.
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Raspberry PI

Inläggav McB 13 jul 2014 14:07

Här har du en ganska matnyttig LCD genomgång http://en.wikipedia.org/wiki/Hitachi_HD44780_LCD_controller
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.


Återgå till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

cron