24V vindkraft

Har du ett projekt gå gång - Berätta gärna!

24V vindkraft

Inläggav rolle50 11 jan 2014 07:06

Skall utöka med ett 24 volt vindkraftverk och jag har ju 12 volt i solpaneler och den gamla wg913 snurran.Önskar lite tips om hur man bäst går tillväga.Tänkte mig 2 små baterier 12 v i serie och sedan en konverter till 12 volt för att få in det på solpanels banken.Blir ju dyrt om man skall köpa en batteri bank till...Tips tack på förhand,,,,,,
Användarvisningsbild
rolle50
 
Inlägg: 210
Blev medlem: 01 okt 2011 11:45
Ort: Trollhättan

Re: 24V vindkraft

Inläggav smidy 11 jan 2014 08:44

det där är aldrig lätt...skulle det vara jag skulle jag konvertera till 24v, men det är inte gratis :( solcellerna och regulatorn klar det bra, men inte invertern och nuvarande vindkraftverk och all kringutrustning som lampor och sånt som du driver direkt från batteriet, så det blir en hel del att byta ut :? du säger inget om nya snurran, är den stor nog kanske den gamla kan gå till försäljning, lika så den gamla invertern borde gå att sälja, men den måste ersättas med en 24v vilket kostar...men kanske anläggningen börjar bli så stor att det börjar bli möjligt att skippa "direkt från batteri" och köra allt på 230v från invertern, iofs blir alla 12v grejor över, men 230v utrustning är både vanligare och billigare än 12v dito och du slipper dubbla elsystem, visst invertern slösar energi, men det gör också långa 12v ledningar...ja som sagt hur man än vänder sig har man ändan bak, men du är inte först i världshistorien som växt ur sitt 12v system.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: 24V vindkraft

Inläggav rolle50 11 jan 2014 09:18

Tack för info.Tänker precis i dom banorna.Det är en Windy 750 W 24 volt.Tänkte ha kvar min gamla WG913 för jag tror den är svår att sälja,gav ju rätt så mycket för den.Det kanske är enklast med 2 serie batterier och en Inverter på 220V 300 W.Men det blir ju lite förluster.Det ligger till så här att jag har 12 volt led belysning den drar CA:1,5 Amp 12 volt och så har jag laddare för nimh batterier som går på 12 volt.När det blir så mulet som det varit nu ett tag,så räcker det inte till.Vindkraften som jag har är ett särskilt system på 2 stycken 12volt 225 AH lastbils batterier.Led belysningen och övrigt drar 10 AH dygn för man vill ju inte sitta i mörker.Det är ju 3 trådar ut från Windy och det lär väl bli en 25m långa.Kan det räcka med 16 mm2 ?...


smidy skrev:det där är aldrig lätt...skulle det vara jag skulle jag konvertera till 24v, men det är inte gratis :( solcellerna och regulatorn klar det bra, men inte invertern och nuvarande vindkraftverk och all kringutrustning som lampor och sånt som du driver direkt från batteriet, så det blir en hel del att byta ut :? du säger inget om nya snurran, är den stor nog kanske den gamla kan gå till försäljning, lika så den gamla invertern borde gå att sälja, men den måste ersättas med en 24v vilket kostar...men kanske anläggningen börjar bli så stor att det börjar bli möjligt att skippa "direkt från batteri" och köra allt på 230v från invertern, iofs blir alla 12v grejor över, men 230v utrustning är både vanligare och billigare än 12v dito och du slipper dubbla elsystem, visst invertern slösar energi, men det gör också långa 12v ledningar...ja som sagt hur man än vänder sig har man ändan bak, men du är inte först i världshistorien som växt ur sitt 12v system.
Användarvisningsbild
rolle50
 
Inlägg: 210
Blev medlem: 01 okt 2011 11:45
Ort: Trollhättan

Re: 24V vindkraft

Inläggav Bittämjaren 11 jan 2014 12:20

rolle50 du säger Led belysningen och övrigt drar 10 AH dygn för man vill ju inte sitta i mörker Nää,.. du kan vara utan vind och sol i flera veckor innan du får sitta i mörker, det är en rejäl backuptid du har. Och med den (lilla) strömförbrukningen du har ser jag ingen anledning att ändra bort 12V systemet till 24V, det är trots allt lättare att hitta 12V prylar än 24V "när man är ute och handlar".
Men en Windy 750W 24V... Om du hittar en lämplig omvandlare för uppgiften kommer du att ladda dina 2x225Ah på mindre än 10 timmar om det blåser 100% på den.
Och med ditt planerade tillskott kommer din gamla WG913 snurra + dina solpaneler + Windy 750W tillsammans resultera i snabbladdning av din batteribank.
Planerar du fler och större förbrukare i anläggningen ?

Jag har som tumregel att när:
Strömmen i A är över spänningen i V så ska man börja fundera att byta till högre systemspänning.
Strömmen i A är dubbelt över spänningen i V så ska man verkställa att byta till högre systemspänning.
Strömmen i A är 3ggr över spänningen i V så har man problem.

Du hanterar 1,5A så du har en bit kvar till första alternativet i listan. En 300W omvandlare kan suga en del ström (plats 2 i listan) men den är väl placerad alldeles intill batterierna och då är den låga spänningen och höga strömmen inget större problem med spänningsfall i ledningarna.

Jag är en 24 V användare mest p.g.a. mitt arbete med maskinstyrningar, i industrin är det nästan bara 24V som gäller idag på europeiska maskiner.

Edit : mer text
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: 24V vindkraft

Inläggav rolle50 11 jan 2014 13:36

Den mest förbrukningen var 42 amper timmar per dygn förra sommaren. Då jag körde mina fläktar för kyla förra året,Så då går det åt betydligt mer ström.Men då skiner ju solen.Är bara rädd för att köra ned batterierna för mycket för det skall ju tillbaka..
När det gäller min WG913 så är det utjänta lastbils batterier och lägger man på 15 Amp för provbelastning så tar det fort slut i dom.Tack för alla svar och information.Kanske bara byta till nya batterier på vindkraften å andra sidan sett så gjorde jag ett arbets byte till en Windy 750 och då får man ju köpa batterier i alla fall....
Så här ser det ut nu på solsidan....

Ny bitmappsbild.jpg
26 dagar
Ny bitmappsbild.jpg (86 KB) Visad 5605 gånger
Användarvisningsbild
rolle50
 
Inlägg: 210
Blev medlem: 01 okt 2011 11:45
Ort: Trollhättan

Re: 24V vindkraft

Inläggav smidy 11 jan 2014 15:08

dåliga batterier är aldrig bra, men i solelsystem och vindkraft är det döden, ett dåligt batteri kräver mycket laddning i förhållande till lagrad energi, med solceller vid halvmulet eller vindkraft och måttlig vind kan det hända att det levereras ström men den lagras inte pga kassa batterier då batterierna har för stora förluster för att det skall bli något över att lagra vid dåliga produktionsförhållanden, så nya batterier är nog igen dålig ide, men som vanligt med egen energi så kostar det..men 2 lastbilsbatterier som inte klarar 15A belastning är tyvärr slut och inget du blir glad av, som att försöka transportera vatten med ett durkslag :wink:
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08


Återgå till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster