Luftsolfångare till garaget

Har du ett projekt gå gång - Berätta gärna!

Luftsolfångare till garaget

Inläggav gt_anders 04 sep 2013 21:59

Är äntligen på gång med min LSF til garaget. Den blir modell mindre då jag använder saker jag redan har hemma och måste få plats bredvid dörren till garaget. Tanken är mest att hålla plusgrader och stötta en vanlig elkonvektor.

Storleken blir 2070*510mm. Använder 28*120mm plank till ram. Sågat spår till board 3mm tjock, 30mm in och bakom den cellplast för isolering bakåt. Tänker använda en datorfläkt på 120mm med luftflöde på 53m3/h som ska regleras med en temperatur differens styrmodul. Funderar nu på lite saker.

Först konstruktionen två alternativ kom gärna med tankar kring dessa.

Alt 1.
Luft in uppe låt den gå neråt mellan glas och plåt vänd upp innanför plåten och gå upp för att vända ner genom den andra halvan. Tänker att luften får längre tid på sig att passera och bli varmre men jag har samtidigt läst att högt flöde är viktigare än temperatur och denna konstruktion borde påverka flödet negativt genom högre motstånd.

Alt 2.
Ta in luft nere upp mellan glas och plåt vänd ner och in i garaget. Enklare jämnt motstånd genom hela fångaren.

Har lte funderingar kring elkoppling men lägger nog upp en tråd i det forumet istället.
Ska fösöka lägga upp bilder imorgon.


/Anders
gt_anders
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 aug 2013 11:20

Re: Luftsolfångare till garaget

Inläggav gt_anders 21 sep 2013 21:37

Då var den på plats. Den är nu byggd med inlopp uppe och sen går luften på framsidan ner för att gå upp igen på ena halvan bakom plåten och till slut ner på andra halvan.
Med sol på den från tjugo över nio och hur länge vet jag inte då det drog in moln på eftermiddagen idag så kom den som mest upp i över 50 grader i utloppet.

Temperatur differensregulatorn fungerade fint. Ska bara koppla in lite fler givare så jag kan läsa av temperaturen ordentligt. Är också sugen på att köpa en luftflödesmätare så jag kan räkna ut effekten.

Idag är jag nöjd men vi får väl se under vintern hur bra den fungerar. Tänkte lägga upp bilder här men jag måste först ändra storleken. Återkommer med dessa.
gt_anders
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 aug 2013 11:20


Återgå till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron