Stugan

Har du ett projekt gå gång - Berätta gärna!

Stugan

Inläggav awillfor 10 apr 2013 12:52

Tänkte visa opp mina installationer på sommarstugan och eventuellt få expertkommentarer och förbättringsförslag.

Översikt solpaneler, solvärmepanel och vindsnurra
Bild

I mars 2012 bytte ut en gammal hemmagjord vindsnurra som gav max 10W vid full storm mot ett kinakraftverk på 200W
Bild

Kina-regulatorn till vindkraftverket
Bild

Troligtvis redan efter första stormen såg växel reläet ut så här
Bild
Mina gamla 2V truckceller kokade sönder pga att regulatorn aldrig styrde om till dumpmotståndet. I höstas fyllde jag i ca 5 liter vatten, och nu i vår ytterligare 10 liter.
(Regulatorn är nu utbytt mot en Tristar TS-45 + likriktare och dumpmotstånd)

"Elektronikutrymmet" före batteribyte (Batterierna under skivan)
Bild
Kom på att det kanske inte är världens bästa ide att ha elektroniken rakt ovanpå batteribanken pga knallgasbildning.

Köppte nya celler i vintras och hamnade då att bygga en ny "stuga" för elektroniken
Bild
Monterade dumpmotstånden intill batteriet för att förhoppningsvis öka temperaturen någon grad under vintern. Monterade även en fläkt som ska starta vid +40 grader för att inte överhetta på sommaren.

Bild
Den gröna hyddan är för batteriet och den vita (omålade) för elektroniken

Innuti elektronikskåpet
Bild
Är väldigt nöjd med AJ-invertern då den går i sleep-mode då man inte har igång någon förbrukare

Säkringsskåp för stugan, 12V ovan och 230V under
Monterade även en enfas elmätare för 230V sidan.
Bild

Inuti 12V skåpet
Bild
SunSavern styr laddningen från solpanelerna och fungerar som skymningsbrytare och styr utebelysningen

Display / logger för SunSavern
Bild

Victron BMV600 (Betydligt intressantare än TVn)
Bild

LED belysning i taket
Bild

Utebelysning
Bild

Kopplingschema
Bild
awillfor
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 16 aug 2011 10:33
Ort: Vasa - Finland

Re: Stugan

Inläggav smidy 10 apr 2013 17:19

ser riktigt snoffsigt ut :!: bra tänkt att flytta elektroniken från batteriboxen, dels som du själv sade knallgas, sedan brukar det också ha lust att påskynda korrision i batteriboxar. det enda som jag ser på bilderna som jag anser inte är optimalt är vindkraftverket, men inser också att man ibland måste kompromissa, med den placeringen får vindkraftverket mycket turbulens, men ska det förbättras så är det inga småsaker :( mycket högre mast eller flertalet bränsletankar i en motorsåg...antar att såg knappast tilltalar knappast en sjutusans hög mast heller :roll: men vaf-n livet är fullt av kompromisser :wink:
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Stugan

Inläggav awillfor 11 apr 2013 06:41

Tackar :)

Har faktiskt inte märkt av så mycket turbulens. Snurrar på bra i alla vindar förutom syd - väst då det står i komplett vindskydd från holmen. Syns inte så bra på bilden, men det är ca 20m till närmaste trädtopp som är lika hög som propellern.

Det verkar som det oftast blåser mellan syd och västliga vindar under sommaren, så då får vi nöja oss med solen och batterikapaciteten. Som tur var har vi BMV-mätarn och kan anpassa förbrukning enligt laddning :)
awillfor
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 16 aug 2011 10:33
Ort: Vasa - Finland

Re: Stugan

Inläggav Göran 11 apr 2013 21:27

Snyggt! Det blir svårt att optimera det där och vindkraftverket går nog inte att placera så mycket bättre. Skogen står där den står och hög är den.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Stugan

Inläggav Hanomag 13 apr 2013 13:17

.
Kul!

Ojdå,fint relä.. :-)
(Appropå Kina-design, jag köpte fjärrströmbrytare(radio, såna där att sätta i vägguttag) på Netto, "3600W" stod det, när jag kom hem såg jag att på baksidan av brytarna stod det "max 10 Ampere", Hmmm! och när jag öppnade en så hittade jag ett relä som inte såg ut klarar 10 Amp heller. Skitbra.,... )


Generellt så brukar jag reka mina kunder att montera allt på obrännbart material, gipsskivor, betong mm. Gärna i plåtskåp om det går. ..Åska, odjur, mm. :?

Kul att du kör Morningstar nu. Verkar det funka som det var tänkt? Jag har en med, som jag tänkte testa på lite större vindsnurra. OM den nu kommer upp till slut. Det är väldigt dåligt med vind här, så det är inte så kul att leka när man vet att den står stilla nästan 10 dagar av 10 :-)

Är det Enersys-celler?

Angående dumpgurkan i isolerad box:
om jag inte mins fel nu så ger 10 grader högre temperatur en ca halverad livstid, det kan man nog ha som en tumregel på blykemin. Du kan kanske kan logga lådan sen så du vet ungefär vad tempen blir i medel och som värst.

Om du inte har tempsensorn för laddregulatorerna monterade på cellerna så bör du nog inte riskera att cellen är jättevarm om laddregulatorn känner "men det är ju kallt", för då kan man gå i nått läge i blyet som nästan liknar en kedjereaktion :? , i alla fall med vissa äldre celler flooded och AGM har jag fått så: De blir varmare av laddningen eller solen, man laddar mera, cellspänningen sjunker, ..strömmen ökar!, De är fulladdade men det kokar bara mera, ..det blir nu ÄNNU varmare av detta med överladdningen och strömmen går upp ännu mera.., osv! Och regulatorn ser ju heller aldrig då att den når upp till "fullt", för spänningen i cellen bara sjunker och sjunker ju hetare batteriet blir. Till slut kanske din dumplast inte ens går in över huvud taget, för batteriet är skållhett och är nere på kanske drygt 13Volt och tok-gasar ändå.. = detta scenario, om det händer, bli med stor sannolikhet obra för livslängden.

Ja Fläkten är nog en bra ide, men jag hade nog ställt den betydligt lägre, på typ 25 grader innan man börjar fläkta, om batteriet är fullt. och luftintaget mot cellerna så de håller sig kalla, och att fläkten drar ut hetluften så dumpgurkan inte grillar dem för mycket när den glöder i stormen 8)
.
Hanomag
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 09 apr 2013 12:41

Re: Stugan

Inläggav awillfor 15 apr 2013 14:50

Trevligt med kommentarer :)

Har kört Morningstar från solpanelerna ett par år och varit väldigt nöjd. Jag har bara haft TS-45an inkopplad ett par veckor, så jag har inte hunnit skaffa mej erfarenhet av den ännu.

Har dock inte fått ihop inställningarna från båda ännu eftersom TS-45 även dumpar från solpanelerna. Både den och SS15MPPT:n är inställda på samma värden, men har betydligt längre kablar till MPPT:n, så kanske jag bör gå ner 0.1 Volt på den?

(Jag har inte kopplat in "sense" kabeln eftersom matningen endast är ca. 0.5m) -har jag tänkt fel?


Är lite fundersam på dumplasten. Jag köpte 2st 300W (0.72 Ohm) av Göran, (Tack Göran!) men har bara ett inkopplat för tillfället och funderar på om jag ska koppla in det andra eller inte.

Parallellkopplat borde det ju bli 0.36 Ohm, och med en spänning på max? 15 Volt borde det bli 41,7 A = OK. Borde jag räkna med högre spänning :?:
Jag vill ju inte riskera att TS-45:an slår ut pga. överlast då jag redan kokat sönder ett batteri tidigare.

300W "borde" ligga över gränsen för vad jag kan få ut ur vindkraftverket, men jag skulle känna mej säkrare med 600W...


Cellerna är Exide 4 ipzs 500

Boxen cellerna och dumplasten sitter i är väldigt väl ventilerad, och termostaten slår i vid +40 grader, och slår av vid 25 grader.
Hade den termostaten sedan tidigare då jag hade invertern i samma utrymme och då just +40 grader för att fläkten inte skulle gå hela sommaren.
Tänkte faktiskt inte på att den endast kommer att gå vid dumpning nu. :idea:
Som sagt: Trevligt med kommentarer :)

Har en vanlig termometer med min/max värden som jag kontrollerar varje helg.
awillfor
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 16 aug 2011 10:33
Ort: Vasa - Finland

Re: Stugan

Inläggav Göran 17 apr 2013 23:57

Nej, du behöver inte räkna med högre spänning än 15 volt. Står batterierna utomhus vintertid, så kan det väl gå över 15 volt, men inte mycket. Om du kopplar in båda motstånden betyder det inte att 600 watt dumpas. Det är bara överskottet från vindkraftverket som dumpas och dumpmotstånden måste därför vara lite större än vad vindkraftverket kan ge som max.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Stugan

Inläggav awillfor 23 apr 2013 09:59

Ok. Jag trodde den dumpade så mycket den kan, men under korta tider ...
awillfor
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 16 aug 2011 10:33
Ort: Vasa - Finland

Re: Stugan

Inläggav Göran 23 apr 2013 22:04

Det gör den säkert, dumpar så mycket den kan, men under så korta tider att det för oss ser ut som om den bara dumpar varierande och stabilt.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Stugan

Inläggav awillfor 24 apr 2013 10:27

Det gör den säkert, dumpar så mycket den kan, men under så korta tider att det för oss ser ut som om den bara dumpar varierande och stabilt.


Ok, men det är ingen risk för HVD under dom korta stunderna?

Skulle ju kännas fel att förstöra något om man har bra grejjer men använder dom fel... :o
awillfor
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 16 aug 2011 10:33
Ort: Vasa - Finland

Re: Stugan

Inläggav awillfor 30 apr 2013 08:47

Tydligen fungerar TS-45:an som den ska. Igår blåste det ganska hårt och BMV-mätaren stod på 0A hela tiden då batterierna var fulladdade.
+15 grader i batteriboxen.

Nöjd :D
awillfor
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 16 aug 2011 10:33
Ort: Vasa - Finland

Re: Stugan

Inläggav Hanomag 10 maj 2013 22:35

awillfor skrev:Tydligen fungerar TS-45:an som den ska. Igår blåste det ganska hårt och BMV-mätaren stod på 0A hela tiden då batterierna var fulladdade.
+15 grader i batteriboxen.

Nöjd :D



Gött :-)

Jag har inte själv använt denna som dumplastregulator ännu, men jag har 1 ny sån liggandes + ett par fina bladkit osv till vindsnurror och tänkte sätta upp nån demo för att få mer erfarenhet på prylarna vi säljer, så varför inte busa till det lite med en 1.8 meters 1kW snurra på veteranhusbussen..?? 8)

Ja, det rumlar, lever om och gungar nog fint om nätterna då, skönt..så att man kan sova "bra"..
I transport är det i och för sig lite dumt att rotorn är kanske nära 2 dm bredare än fordonet..

Det blir i så fall en setup som liknar din, med riktiga 2v-celler, en 600W 24-volt Studer AJ-inverter, 2*195W paneler, Soltronic MPPT, de har ju även utgång för ett rejält 50 amp last-relä.

Appropå din min/maxtermometer, jag fick nyligen en sån, kanske kom den från Clasohlson och ..gissa vad.. den har AUTO-RESET! :shock:
Det verkar som den skriver över med nya min/max nån gång per dygn eller så. idiotiskt! (eller så har jag inte fattat hur bra Finess" det är)
Hanomag
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 09 apr 2013 12:41


Återgå till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster