Sjövatten med solceller

Har du ett projekt gå gång - Berätta gärna!

Sjövatten med solceller

Inläggav Viceversa 13 mar 2013 15:11

Hej,

Jag vill gärna ha lite tyckande kring en idé jag har. Jag behöver installera sjövatten på tomten och vill gärna ha en underhållsfri och miljövänlig lösning på det.

Jag har en sjötomt som ligger högt. Trädgården är väl 10-15 meter över sjön, och det är ganska brant lutning ner till stranden, säg 30 grader. Jag vill ha upp vatten från sjön som ska kunna användas till trädgårdslandet och i bästa fall även för att vattna gräsmattorna med vattenspridare. Kan inte säga riktigt hur mycket vatten vi gör av med, det beror helt på hur torr sommaren blir.

Idén går ut på att installera solpaneler nere vid sjön (4x90W) och använda dessa för att direkt (=utan batterier) driva en pump på 24V. Solen komer att belysa panelerna under några timmar på eftermiddagen och kvällen. Pumpen bör väl vara av djupbrunnsmodell eftersom den ska lyfta vattnet så pass högt. (Kan väl börja med att flika in en fråga här: antar att jag behöver ett relä för att se till att den inte går på förrän spänningen (?) är tillräckligt hög för att dra igång pumpen?)

Vattnet pumpas upp till trädgården, cirka 30 meter med 30 graders lutning, och fyller där en 1000-literstank av den här typen: http://www.blocket.se/kronoberg/1000_60 ... 843129.htm
I tanken finns ett vattenrelä som slår av strömmen till pumpen när tanken är full. Sedan tar jag vatten från tanken. (Fråga: Trycket vid uttaget från tanken bör vara tillräckligt för att lyfta vattnet några meter och gärna driva en vattenspridare. Finns det någon mattebegåvning som har en åsikt där? Eller kanske någon som har använt en sådan tank?)

Vid nödfall finns möjlighet att koppla pumpen till 220V via en inverter.

Stort tack för alla bra svar som jag vet att jag kommer få! :)

/Martin
Viceversa
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 01 sep 2012 23:07

Re: Sjövatten med solceller

Inläggav smidy 13 mar 2013 15:53

går det inte att placera panelerna så dom får flera soltimmar? tror det kan ta flera dagar med solsken att pumpa 1kbm vatten om panelerna är dåligt placerade, iom att det är vid sjön kanske en flotte för panelerna kan användas för fler soltimmar? iom att du inte vill ha batterier så kan du nog stryka invertern från listan. skulle jag göra detta så skulle jag köra med batterier och inverter kopplat till en vanlig 220 sänkpump, iom 220v så är det inte så känsligt för kabelängder så man blir friare i placering av panelerna. angående tanken så antar jag att jag missat något, utan att pumpa så är lyfthöjden samma som nivån i tanken och ju lägre utaget är från nivån desto mer tryck/flöde, för att lyckas driva en vattenspridare med självtryck krävs en nivåskillnad/fallhöjd på flera meter.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Sjövatten med solceller

Inläggav OlleP 13 mar 2013 16:18

En vattenpump driven direkt från solpanelerna kan göra livet surt för pumpen.
Spänninen varierar massor.
Från det att pumpen går men knappt levererar något flöde till det att pumpen luktar illa.
Sådär 12 till 20V
För att driva en vattenspridare gissar jag att det krävs 2bar och uppåt i tryck och flöde kanske femhundra liter i timmen.
Min gardena spridare sprutar inte långt på 2bar.

En 12v-pump som ger lite tryck är ganska dyr så en spänningsreglering tycker jag den är värd.
Något gammalt bilbatteri kan du väl hitta som utjämnare för en solpanelsregulator.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Sjövatten med solceller

Inläggav OlleP 13 mar 2013 19:17

Förresten.
Hittar du någon vettig (billig) pump så tala om det.
Jag vill också ha en att slänga i sjön och pumpa tre-fyra meter upp.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Sjövatten med solceller

Inläggav smidy 13 mar 2013 19:40

vi bor högt och är kopplade till ett privat vattenbolag, övriga abonnenter är mycket lägre än oss och för att dom skall ha "överkomligt" tryck så är bolagets regulator ställd på 7bar det ger oss 3.5 bar och det "fungerar" med vattenspridare men jag skulle kalla det "sådär". om jag inte är helt ute och cyklar så får man 1 bar per 10 meter fallhöjd (är inte säker så rätta mig gärna isf).
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Sjövatten med solceller

Inläggav m_robban 13 mar 2013 21:04

smidy skrev:om jag inte är helt ute och cyklar så får man 1 bar per 10 meter fallhöjd (är inte säker så rätta mig gärna isf).

Stämmer bra.

Det blir inte lätt utan batteri. Du kan inte bara gå på spänningen för att avgöra om panelerna kommer orka dra igång pumpen. Panelerna måste belastas ner också.
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund

Re: Sjövatten med solceller

Inläggav magnus_qwerty 13 mar 2013 21:57

Det skulle gå att använda en specialanpassad PWM-regulator som ser till att strömmen genom motorn är anpassad till vad motorn klarar av.

Det spelar inte någon större roll om spänningen i ett kort ögonblick (några millisekunder) går upp till det dubbla mot vad motorn är specificerad för.
Det viktiga är medelvärdet av strömmen genom motorn är anpassad till vad motorn klarar av.

PWM-Regulatorn skulle helt enkelt se till att strömmen är av lämplig storlek, och vid för små strömmar skulle motorn stängas av helt.

Det är svårt att avgöra med enbart tomgångsspänningen om solpanelerna skulle kunna ge tillräckligt med ström,
men regulatorn skulle var tionde sekund kunna prova att slå på strömmen i någon bråkdels sekund för att se om strömmen skulle räcka.
Gör den inte det slår man av, och väntar 10 sekunder på nästa försök.

Men detta är troligen ingen regulator som man kan köpa över disk i dagsläget.

En möjlighet är att bygga en själv, t ex med Arduino:
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... ev3-p87860
magnus_qwerty
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 01 jul 2012 23:34

Re: Sjövatten med solceller

Inläggav Martin 14 mar 2013 00:00

Jag skulle koppla så här:

Solceller=> PWM-regulator=> Kondensator=> Underspänningsskydd=> Pump

Alternativt så kopplar man Solcellerna, kondensator och underspänningsskyddet parellellt med en Ghurd dumpkontroll. Det har testats och fungerar.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Sjövatten med solceller

Inläggav Viceversa 14 mar 2013 15:29

Hur mycket kan spänningen variera från 12V solpaneler? Kan en sådan här lösa problemet (12/24-10 längst till höger):
http://www.victronenergy.se/upload/docu ... -%20SE.pdf

Jag såg förresten att på den här:
http://www.elkatalogen.se/shurflo-brunn ... 2-24v.html
...så påstås det att man kan ansluta direkt till solpanel, utan batteri?
Viceversa
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 01 sep 2012 23:07

Re: Sjövatten med solceller

Inläggav OlleP 14 mar 2013 16:57

Viceversa skrev:Hur mycket kan spänningen variera från 12V solpaneler? Kan en sådan här lösa problemet (12/24-10 längst till höger):
http://www.victronenergy.se/upload/docu ... -%20SE.pdf

Jag såg förresten att på den här:
http://www.elkatalogen.se/shurflo-brunn ... 2-24v.html
...så påstås det att man kan ansluta direkt till solpanel, utan batteri?

Såg du prislappen på pumpen?
15 lapp, vad är din budget?
I det prisläget är det väl inget problem att sätta in en solregulator och ett (eller två) fritidsbatteri från biltema.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Sjövatten med solceller

Inläggav Göran 14 mar 2013 21:00

Det finns grejer för att driva en 24V-pump direkt med solpanel, utan batteri. Total kostnad under 10.000 med Kina-modell av djupbrunnspump. En Shurflo blir ca: 5000 kronor dyrare.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Sjövatten med solceller

Inläggav tugo 14 mar 2013 21:45

Ja nu är ju tråden formulerad utifrån pumpning med energi från solcell, men själv pumpar jag utifrån likvärdiga förhållanden med en liten bensinpump. Med ett par deciliter bensin på kanske 20 minuter så har jag fyllt min tank på knappa kubiken.
tugo
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 jan 2013 22:22

Re: Sjövatten med solceller

Inläggav Viceversa 14 mar 2013 23:14

OlleP skrev:Såg du prislappen på pumpen?
15 lapp, vad är din budget?
I det prisläget är det väl inget problem att sätta in en solregulator och ett (eller två) fritidsbatteri från biltema.


Nej, inte lägger jag 15 000 på en pump, jag tyckte bara det var intressant att den går att köra direkt från solcell. På Görans inlägg förstår jag nu att det är specifikt för den modellen och inte något som Elkatalogen tycker gäller generellt för 24V-pumpar.

Lutar nu åt att sätta dit ett batteri, även om det tar emot. Det är inte en kostnadsfråga, det känns bara fel att ha med en komponent som är förbrukningsvara och måste bytas ut om fem år.
Viceversa
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 01 sep 2012 23:07

Re: Sjövatten med solceller

Inläggav Viceversa 14 mar 2013 23:27

Hmmm.... nu såg jag den här:
http://www.amazon.com/SHURflo-Pump-Cont ... _hi_text_y

Den borde väl motsvara det som magnus_qwerty och Martin var ute efter? Står inget om att den måste köras tillsamman med en Shurflo, man kanske kan använda en annan billigare modell.
Viceversa
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 01 sep 2012 23:07

Re: Sjövatten med solceller

Inläggav OlleP 15 mar 2013 11:27

Viceversa skrev:
OlleP skrev:Såg du prislappen på pumpen?
15 lapp, vad är din budget?
I det prisläget är det väl inget problem att sätta in en solregulator och ett (eller två) fritidsbatteri från biltema.


Nej, inte lägger jag 15 000 på en pump, jag tyckte bara det var intressant att den går att köra direkt från solcell. På Görans inlägg förstår jag nu att det är specifikt för den modellen och inte något som Elkatalogen tycker gäller generellt för 24V-pumpar.

Lutar nu åt att sätta dit ett batteri, även om det tar emot. Det är inte en kostnadsfråga, det känns bara fel att ha med en komponent som är förbrukningsvara och måste bytas ut om fem år.

Tom bilbatteri kan hålla i tio år i bilen.
Har du ett agm och ser till att det håller laddningen så borde det hålla en del till.
Som det står i reklamen för agm, "installera och glöm bort".

I ditt fall kommer du att använda pumpen ganska sällan och då kommer batteriet att alltid vara fulladdat och det gör det bästa för livslängden hos blybatterier.
Om du dessutom bara kör pumpen när solfångarna ger energin så borde det borga för maximal livslängd för batteriet och du kan klara dig med ett litet, typ 15Ah AGM-6-700spänn

Vad säger panelen?
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Nästa

Återgå till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron