Elkanot

Har du ett projekt gå gång - Berätta gärna!

Elkanot

Inläggav magnus_qwerty 15 sep 2012 23:22

Jag har elektrifierat en kanot jag hade, så nu drivs kanoten med 100% förnybar solenergi.

Här är en bild på kanoten med elmotorn monterad:

elkanot.JPG
elkanot.JPG (86.24 KB) Visad 13680 gånger



Motorhandtaget och batterierna:

kmotor.jpg
kmotor.jpg (36.65 KB) Visad 13559 gånger


Denna film är från idag när vi åker i en å:
http://www.youtube.com/watch?v=W_CbdYsa ... e=youtu.be


Motorn är en Minn kota Traxxis 80:
http://www.minnkotamotors.com/products/ ... axxis.aspx
http://www.outdoorexperten.se/p-13189-m ... 2-tum.aspx

Motorn har en dragkraft på 36,3 kg, och drivs med 24V så jag har seriekopplat två st 12V/75Ah fritidsbatterier.

Det står inte angivet vilken effekt motorn har, men det finns en batteriindikator på motorn som indikerar batterikapaciteten med 4 st lysdioder.
Så det är inte någon risk att man drar ut för mycket energi ur batterierna om man kontrollerar indikatorn med jämna mellanrum.

batteriindikator.jpg
batteriindikator.jpg (27.16 KB) Visad 13533 gånger


Vi har ute och åkte idag, och jag uppskattar att den effektiva båttiden var ca 45-50 minuter.
När vi kom tillbaka mätte jag spänningen från batterierna, och det var 24.7V, så det fanns marginal kvar att ta av.
Under 24V bör man inte gå.

För att ladda batterierna använder jag min husvagn med solpaneler som laddcentral, den står ju ändå outnyttjad en stor del av tiden.

Träkonstruktionen satte jag ihop på någon timme eller två, den är kanske inte vacker men den fungerar och det är riktigt roligt att åka med kanoten!

Alternativet var att sätta motorn så att den fälldes framåt istället för åt sidan, men jag tror det hade varit svårare att få kontruktionen
hållbar med en sådan montering. Och det visade sig att om man fäller motorn åt sidan så blir det enkelt att transportera kanoten eftersom den kommer i jämvikt.
En fällning framåt hade skapat en obalans som skulle ha gjort det mycket svårt att transportera kanoten.

Motorn sitter monterad på sidan, men det märks nästan inte alls då man åker, kanoten drar inte åt sidan.

Jag har även provat kanoten med en mindre 12V-elmotor med 13.6 kg dragkraft, och det funger utmärkt det också, även om det givetvis går lite långsammare med den motorn.
Sådana motorer finns från ca 1500 kr och uppåt:
http://www.outdoorexperten.se/p-16138-m ... 0-tum.aspx

Fast vill man ha lite extra kraft så bör man gå upp till en 24V motor.

Motorn är en sk "trollingmotor" som används när man fiskar i ganska låga hastigheter.
Därför är lutningen på propellern låg, jag tror att kanoten skulle kunna gå ännu fortare om man byter propeller till en med större lutning.
Motorn känns ganska pigg vid maxfart, så jag skall prova med en annan propeller.
magnus_qwerty
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 01 jul 2012 23:34

Re: Elkanot

Inläggav PowerMizer 16 sep 2012 01:14

Riktigt häftigt! Jag var ute och paddlade för nån vecka sen och såg bl.a. en bäver (djuret, då) och några svanar.

Går det att "smyga" med den motorn, du vet när man tyst glider runt en krök för att ev. se en bäver eller nått? Jag tycker att det är nog svårt att paddla utan plask, och har faktiskt funderat över hur tyst man kan smyga med en elmotor...
På filmen gick det ju i en rasande fart, men sånt behövs inte för mej. Jag prioriterar tystnad och lång batteritid. :D
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Elkanot

Inläggav TonyMontano 16 sep 2012 10:14

Snygg fart ni hade! har en gummibåt med en elmotor på 36lbm och de är gaska roligt att kunna ta ner den i älven eller på en lite större sjö för att bara glida runt eller fiska!
PM om man kör på lågvarv är det så gott som bara vattnet man hör mot gummibåten. Så nog kommer man fram tyst om man inte har strömmande vatten att köra upp för!
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Elkanot

Inläggav Jonas L 16 sep 2012 12:59

Ser ju kul ut. Att motorisera en kanot har jag funderat på ända sen jag var liten och farsan satte på en 2-hästare på min optimistjolle. Vill minnas att det var kul, men antagligen gick det inte så fort som man minns det. Men en tyst elmotor och en kanot, det låter som en härlig kombination.
Jonas L
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 16 okt 2009 18:10

Re: Elkanot

Inläggav magnus_qwerty 16 sep 2012 22:04

PowerMizer skrev:Riktigt häftigt! Jag var ute och paddlade för nån vecka sen och såg bl.a. en bäver (djuret, då) och några svanar.

Går det att "smyga" med den motorn, du vet när man tyst glider runt en krök för att ev. se en bäver eller nått? Jag tycker att det är nog svårt att paddla utan plask, och har faktiskt funderat över hur tyst man kan smyga med en elmotor...
På filmen gick det ju i en rasande fart, men sånt behövs inte för mej. Jag prioriterar tystnad och lång batteritid. :D


Det går utmärkt att smyga med motorn, den har steglös reglering från noll till full fart, både framåt och bakåt.

Minn kota kallar regleringsalgoritmen för "Digital Maximizer".
Jag vet inte några detaljer om den, men jag gissar att det är PWM-reglering för att hålla varvtalet på en konstant nivå.
Att åka med en jämn hastighet är säkert är bra när man trollingfiskar. Tydligen skall det även göra att energiförbrukningen minskar.

Man får extra kontroll med steglös reglering, men många utombords elmotorer har fasta hastighetslägen, t ex 5 lägen framåt och 2 bakåt.
Det fungerar bra det också, och smyga fungerar även med dem.

Att smyga fram är något som blir extra njutbart med en elmotor jämfört med en besinmotor.

En bensinmotor fungerar bra i höga hastigheter, men när man försöker åka riktigt långsamt så gör minsta vindpust att avgaserna blåser framåt till passagerarna.
En inte helt angenäm upplevelse speciellt inte med tvåtaktsolja inblandad i bensinen. Fyrtaktare är något bättre, men ljudlösa är de definitivt inte.

Jag har monterat elmotorn på mina föräldrars roddbåt, och sedan åkt uppför en å som går genom en tät skog. En spännande naturupplevelse,
som är betydligt svårare med en bensinmotor eftersom ån är så liten att båten precis får plats, så det kräver att man åker så sakta det går.

Här är elmotorn monterad på roddbåten:

roddbat.JPG
roddbat.JPG (91.25 KB) Visad 13338 gånger
magnus_qwerty
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 01 jul 2012 23:34

Re: Elkanot

Inläggav PowerMizer 16 sep 2012 23:26

magnus_qwerty skrev:Det går utmärkt att smyga med motorn
Mmmm! Det låter jättebra! Jag och min morbror pratade faktiskt idag om detta. Han är också en "smygis". Tack för all nyttig info! :D
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Elkanot

Inläggav McB 26 sep 2012 18:59

PowerMizer skrev:
magnus_qwerty skrev:Det går utmärkt att smyga med motorn
Mmmm! Det låter jättebra! Jag och min morbror pratade faktiskt idag om detta. Han är också en "smygis". Tack för all nyttig info! :D


Det låter mer under ytan än över ytan, vatten leder ljud bra!
Kör motorn på land i en tyst miljö och fundera igen är mitt tips.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Elkanot

Inläggav PowerMizer 27 sep 2012 12:16

McB skrev:Det låter mer under ytan än över ytan, vatten leder ljud bra!
Låter rimligt. Det är paddeln som gäller när man vill se bäver, då... Som transport funkar nog motorn ändå som ett "tyst" alternativ.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Elkanot

Inläggav McB 28 sep 2012 18:26

Du får lära dig indiantekniken att aldrig lyfta paddeln ur vattnet :D
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Elkanot

Inläggav PowerMizer 02 okt 2012 11:48

McB skrev:Du får lära dig indiantekniken att aldrig lyfta paddeln ur vattnet :D
Innan dess har jag skrämt alla bävrar, fiskar och strandnära djur till grannkommunen, är jag rädd. :lol:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Elkanot

Inläggav cman 02 okt 2012 21:54

PowerMizer skrev:
McB skrev:Du får lära dig indiantekniken att aldrig lyfta paddeln ur vattnet :D
Innan dess har jag skrämt alla bävrar, fiskar och strandnära djur till grannkommunen, är jag rädd. :lol:


Nja, ljud är ett problem när det är få fiskar, annars inte, jag lovar, flockmentaliteten gör att de först flyr, men när det ändå finns flera fiskar kvar är "faran" över :)
Min blog: http://energy.compress.to
Favoritcitat: "det skall vara gött å leva, annars kan det kvetta"
cman
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 12 okt 2009 15:39

Re: Elkanot

Inläggav McB 03 okt 2012 11:12

Bara att träna :D
Funkar med vanlig paddel men blir inte riktigt lika tyst.

Paddeltekniker
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Elkanot

Inläggav PowerMizer 09 okt 2012 13:20

Tack för värsta, bästa länken, typ! :mrgreen:

Vi ska visst få snö strax, så det blir nog nästa års övning.
Det finns lite pyssel man kan hålla på med under vintern.
Jag har inte motivationen att snickra paddlar i vinter, men här kommer en länk för att bygga en "North Woods Paddle": http://www.wcha.org/build_restore/paddles/northwoods/
Bild
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04


Återgå till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster