Enklast möjliga kabelskalare

Har du ett projekt gå gång - Berätta gärna!

Enklast möjliga kabelskalare

Inläggav m_robban 10 maj 2012 21:34

Har då och då funderat på hur en kabalskalare skulle kunna se ut. Jag tänker inte då på någon slags tång att skala änden innan lödning eller liknande. Nä nu handlar det om att skala hela kasserade kablar för återvinning.

Alla kommer väl över en överbliven kabel då och då. Och alla är väl lite utråkade ibland, har bra tillfällen att skala kabel helt enkelt.

Hur skall man då bygga. Jag tänkte mig olika varianter i huvudet men den som jag till sist föll för består av ett hjul med en V-formad skåra. Ungefär som en cykelfälg utan däck eller remskiva fast i mindre format. Kabeln låter man löpa ett halvt varv runt hjulet. En kniv monterad pekande in mot hjulets centrum sköter skalningen. Sen är det bara att dra i kabelns ena ände och hålla emot lite lätt i andra.

Min prototyp är redan byggd och testad men det blir inte några bilder just nu. Först undrar jag om nån annan ägnar sig åt kabelskalning där ute?
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund

Re: Enklast möjliga kabelskalare

Inläggav RÖD@nörd 10 maj 2012 22:27

Du tror inte det vore bättre med en skärtrissa? (vass rund kniv)

Jag tänker mig en sådan som finns på gamla röravskärare och är 3-5 cm i i diameter.

Den måste först slipas och brynas riktigt vass förstås.

Jag gissar på att med fast kniv blir det tyngre att dra. Är det lång kabel skulle det också gå att få draghjälp med en kuggväxelmotor och en trumma på axeln.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Enklast möjliga kabelskalare

Inläggav m_robban 15 maj 2012 20:36

Det är mycket möjligt. Men en sån har jag inte hemma.

Än så länge har det inte varit så långa kablar. Hoppas jag får en sån över snart.
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund

Re: Enklast möjliga kabelskalare

Inläggav OlleP 16 maj 2012 14:34

OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Enklast möjliga kabelskalare

Inläggav m_robban 16 maj 2012 19:12



Dom där ser fina ut men är nog mest avsedda för att skala änden på kablar. Den här tråden tänkte jag skulle handla om kabelskalare avsedda för att skala hela kablar för att separera ledaren från det isolerande höljet i syfte att återvinna materialet.
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund

Re: Enklast möjliga kabelskalare

Inläggav PowerMizer 16 maj 2012 20:39

Hittills har jag hört 2 metoder som funkar:
#1 Blod, svett, tårar och en kniv. Hög arbetsinsats och ren koppar=bra pris.
#2 Elda upp skiten i ett oljefat. Låg arbetsinsats och oren koppar=lågt pris.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Enklast möjliga kabelskalare

Inläggav Emil 16 maj 2012 21:17

Går det inte att använda kabeln som (klen) återledare på en pinnsvets?
Svetsa lite med "lagom" strömstyrka så isoleringen blir mjuk (om det nu är plastisolerad kabel förstås)
så kanske den är lättare att skala bort?
Emil
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 mar 2010 09:01

Re: Enklast möjliga kabelskalare

Inläggav OlleP 17 maj 2012 09:35

m_robban skrev:


Dom där ser fina ut men är nog mest avsedda för att skala änden på kablar. Den här tråden tänkte jag skulle handla om kabelskalare avsedda för att skala hela kablar för att separera ledaren från det isolerande höljet i syfte att återvinna materialet.

Jag inser det, tänkte mest på principen att stoppa ledningen i ett lagom stort hål och att skruva ner en spets i hålets radie och dra ledningen därigenom.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Enklast möjliga kabelskalare

Inläggav m_robban 28 maj 2012 17:12

OlleP skrev:Jag inser det, tänkte mest på principen att stoppa ledningen i ett lagom stort hål och att skruva ner en spets i hålets radie och dra ledningen därigenom.


Tänker du dig att man skall försöka få till ett rör med varierbar diameter eller skall man ha ett rör för varje kabeltjocklek?
Spontant känns det som att det kommer gå trögt att dra igenom kabeln utan smörjning och om man skall smörja behövs det tillsättas en hel del eftersom kabeln hela tiden kommer dra med sig oljan eller vad man nu har. Men man vet inte förrän man testat.
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund

Re: Enklast möjliga kabelskalare

Inläggav smidy 28 maj 2012 19:29

två kulager i 90 graders vinkel, så dom bildar ett V ner i v:ett sätter du en skärtrissa (från röravskärare eller möjligen pizzaskärare). skärtrissan gör du höj och sänkbar och gärna fjäderbelastad. efter hela härlighet sätter du en rundstång, skalet på ena sidan och kopparn på andra och gärna en motoriserad trumma som rullar upp kopparn och drar kabeln genom skalaren.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Enklast möjliga kabelskalare

Inläggav OlleP 30 maj 2012 12:34

skärare.jpg
skärverktyg
skärare.jpg (13.07 KB) Visad 17555 gånger
Här får du.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Enklast möjliga kabelskalare

Inläggav m_robban 08 sep 2012 17:52

smidy skrev:två kulager i 90 graders vinkel, så dom bildar ett V ner i v:ett sätter du en skärtrissa (från röravskärare eller möjligen pizzaskärare). skärtrissan gör du höj och sänkbar och gärna fjäderbelastad. efter hela härlighet sätter du en rundstång, skalet på ena sidan och kopparn på andra och gärna en motoriserad trumma som rullar upp kopparn och drar kabeln genom skalaren.

Den här modellen låter intressant. Men kanske lite mer invecklad att bygga jämfört med min variant. Jag har bara ett lager, här behövs tre. Egentligen enda problemet med min är att kabeln ibland kan vilja glida undan kniven så att den istället skär vid sidan om och inte rakt in mot centrum av kabeln. Undrar om det hade blivit bättre med den här varianten.

OlleP skrev:skärverktyg
skärare.jpg (13.07 KB) Visad 324 gånger
Här får du.

Den här tror jag inte mycket på. Om kabeln passar i hålet precis kommer det gå trögt. Om kabeln är för liten lär den glida undan kniven.

Min funkar faktiskt väldigt bra trots allt. Det går betydligt fortare än att sitta med kniv. Har man bara fått i kabeln kan man dra på så fort man klarar utan problem.Här kommer en bild:
DSC_0201.jpg
DSC_0201.jpg (110.88 KB) Visad 17007 gånger
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund

Re: Enklast möjliga kabelskalare

Inläggav m_robban 13 jan 2013 17:12

Ibland blir det lite kablar över som jag skalar. Jag tycker det är rogivande men det handlar inte om att tälja guld direkt. Iaf inte med den längd på kablar som jag skalat upp. Efter ett antal timmar skalande har jag kommit upp i 1.4 kg koppar.

thumbOf_DSC_0242.jpg
thumbOf_DSC_0242.jpg (62.81 KB) Visad 16694 gånger
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund

Re: Enklast möjliga kabelskalare

Inläggav OlleP 14 jan 2013 16:47

m_robban skrev:Ibland blir det lite kablar över som jag skalar. Jag tycker det är rogivande men det handlar inte om att tälja guld direkt. Iaf inte med den längd på kablar som jag skalat upp. Efter ett antal timmar skalande har jag kommit upp i 1.4 kg koppar.

thumbOf_DSC_0242.jpg

Det här forumet verkar inte vara rätt forum för att klaga över timpenning.
Själv håller jag på att bygga en lagerhylla i källaren, kotnad 620 spänn plus tjugo timmars arbete.
Finns att köpa, fast inte platsbyggd, på IKEA för 400kr. :cry:
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Enklast möjliga kabelskalare

Inläggav Gunnar lindgren 14 jan 2013 18:34

OlleP skrev:
m_robban skrev:Ibland blir det lite kablar över som jag skalar. Jag tycker det är rogivande men det handlar inte om att tälja guld direkt. Iaf inte med den längd på kablar som jag skalat upp. Efter ett antal timmar skalande har jag kommit upp i 1.4 kg koppar.

thumbOf_DSC_0242.jpg

Det här forumet verkar inte vara rätt forum för att klaga över timpenning.
Själv håller jag på att bygga en lagerhylla i källaren, kotnad 620 spänn plus tjugo timmars arbete.
Finns att köpa, fast inte platsbyggd, på IKEA för 400kr. :cry:
20 timmars meningsfull och berikande sysselsättning sen är det bara du som ser var det åkte ur en liten flisa.Allt kan inte mätas i kronor och ören.
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Nästa

Återgå till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster