Projekt 2: Stallet

Har du ett projekt gå gång - Berätta gärna!

Re: Projekt 2: Stallet

Inläggav jack 20 apr 2013 13:42

smidy skrev: ...eller ersätta den med ett relä om det är längre till platsen du vill kunna sätta av och på den på.

Håller med 100%
jack
 
Inlägg: 352
Blev medlem: 28 maj 2008 20:04
Ort: Kungälv

Re: Projekt 2: Stallet

Inläggav triwing 22 apr 2013 10:15

Har fått upp en del av styrningen till invertern nu iaf.
När batteri banken kommer över 13.3v slår skiljerelän till
den ska i sin tur sköta en vanlig relä som blir on/off knappen på invertern.
Sen kommer invertern gå till batteri banken är nere på 12v nånting. (Ska gå att ställa om skiljereläns till / från värden. dock inte kommit på hur än)
I praktiken kommer det nog ställa till lite då min batteri bank för stunden är ganska liten, men så länge det är soligt borde iaf invertern tuffa på.

220_styrning.jpg
220_styrning.jpg (113.95 KB) Visad 10368 gånger
triwing
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 26 mar 2012 15:06
Ort: Ovansiljan

Re: Projekt 2: Stallet

Inläggav smidy 22 apr 2013 18:49

förstår jag det rätt att du vill ha invertern att slå på och av automatiskt? isf varför, det känns som du kommer att cykla din (lilla) batteribank i onödan med förkortad livslängd som följd, kan också bli väldigt många av och på iom att du har så liten batteribank, invertern slår på och det går åt ström (om du har något anslutet som förbrukar) och spänningen dyker med frånslag som följd, solen skiner och spänningen stiger för att igen slå på invertern osv. om du har en förbrukare som är så "oviktig" att det inte gör något att den bara funkar ibland så tror jag att det nog är bättre för "allt" om du sätter på någon slags timer eller dyl så att spänningen måste vara över t.ex 14v en viss tid innan invertern tillåts att slå på, så batteribanken får ngn chans att lite återhämta sig mellan urladdningarna och bli ordentligt laddad.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Projekt 2: Stallet

Inläggav triwing 25 apr 2013 11:07

Tanken var att jag skulle omvandla överskott av el till värme i sadelkammaren, metoden med luftsolfångaren och det långa röret fungerade inte som jag vela, luft tempen sjönk aldeles för mycket innan den kom fram.
Så funderade på ett litet olje element, skiljerelän kom in i bilden då en bekant kör med en sådan till sin anläggning.
Dock har han den att koppla ihop flera batteri banker på något sätt.
Då tänkte jag testa om det gick att använda min överskotts produktion och se om man kan köra invertern och driva ett element med hjälp av att styra allt med skiljerelän.
Låter bra i skallen men i praktiken blir det något annat, har inte vågat räkna med förbrukningar osv =)
Men de förbrukare jag har idag och batteri bankens storlek så är banken fulladdad varje dag runt lunch, är det mulet kan det dra iväg till 15-16 innan batteri banken är full.
Sen har jag som sagt inte så stor batteri bank, har dock fått tag på 2st 6V 124Ah baterier jag tänkt komplitera med.
Men om man ska köra ett element på 500w så kommer det gå en hel del =/
Aldrig testat köra så stor förbrukare på min bank förut så kommer nog suga ur den ganska fort
triwing
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 26 mar 2012 15:06
Ort: Ovansiljan

Re: Projekt 2: Stallet

Inläggav smidy 25 apr 2013 17:30

det är klart att jag inte skall säga hur du skall lösa din värme, men att omvandla solcells el till värme är inte det mest optimala, inte ens nära :( orkar inte dra harangen varför det inte är bra...men det måste vara något stort fel på din lsf om du inte är nöjd med den, lsf:n borde vara åtminstone 80% bättre på att omvandla sol till värme än solceller. hur har du lsf:en konstruerad, fläcktar flöden osv, det vanligaste felet "folk" gör med solvärme (oavsett lsf eller vatten) är att jaga hög tempratur vilket sänker verkningsgraden, solvärme fungerar bättre med låg temp och högt flöde, vilket jag får för mig att du gjort iom att luften hunnit kallna innan den nått fram till utrymmet du vill värma, man tror gärna att det inte blir någon värme med bara några grader varmare luft ur lsf:en, men iom det höga flödet byter man luft snabbt i utrymmet och vipps så är det varmare. så får jag ge dig ett råd så satsa din sol el på en rejäl fläkt till lsf:en istället, försök få till ett flöde som håller ner lsf luften till max 5 grader högre än önskad rumstempratur, tror du kommer att bli förvånad hur mycket luft som krävs för att hålla ner tempen så mycket vid strålande sol.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Projekt 2: Stallet

Inläggav triwing 26 apr 2013 10:07

Fläkten jag kör i luftsolfångaren är en vanlig datafläkt, och tog den som drog minst effekt och det medför nog tyvärr att luftflödet på det är lika dåligt :?
Min luftsolfångare har ganska liten volym, och med fläkten jag har nu så tror jag faktiskt inte den klarar av att få riktigt flöde på luften, när solen skiner får jag över 80c inne i luftsolfångaren,
min termometer klarar inte av att mäte högre än 80c.
Så blir som du beskriver, jag får väldigt hög temp, pga. att jag inte kan pumpa ut luften, så jag tillverkar nog bara värme som stannar kvar i luftsolfångaren :cry:
Vad rek du för fläkt till luftsolfångaren? Den sitter fortfarande kvar på väggen så går att labba med den än =)
Har även kvar temp diffen jag köpte på conrad förut så man kan få lite styrning på fläkten osv.
Har flyttat utluft hålet på den så det går in i boxarna, så kan alltid dra ett rör genom stallet bort till sadelkammaren, då får jag mindra kylning av utluften också om den ska transporteras en bit :D


Ps. tar gärna emot alla tips, bättre att få tips på bra lösningar än att ge sig in i onödiga "projekt" lösningar
triwing
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 26 mar 2012 15:06
Ort: Ovansiljan

Re: Projekt 2: Stallet

Inläggav triwing 26 apr 2013 20:43

Fick hem utökningen till batteribanken idag :D

1.JPG
1.JPG (130.14 KB) Visad 10154 gånger


2.JPG
2.JPG (74.76 KB) Visad 10170 gånger
triwing
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 26 mar 2012 15:06
Ort: Ovansiljan

Re: Projekt 2: Stallet

Inläggav smidy 27 apr 2013 13:12

nu har du ganska bra valmöjligheter på fläcktar iom att du har tillgång till både 12v och 220v, billigt och enkelt är det att ta kylfläckt från en bil så får du en rejäl fläckt som fungerar på 12v och inte bryr sig om värme, antar att design är lågprio i ett stall, så enklast är det att hänga fläckten på väggen där röret från lsf:en kommer ut, så får du sas luftspridning på köpet. är design viktigt så är det nog en 220 kanalfläckt som gäller, nackdelen då är att du måste köra invertern med dess förluster och inköpspris då det nog är svårt att hitta begangnade kanalfäcktar. värt att tänka på är att om du sätter fläckten på varma sidan av lsf:en är att den måste klara värme, men det går lika bra att trycka luften genom lsf:en om du inte får tag i en fläckt som klarar värme. om bilfläckt tilltalar så tänk på att ta fläckt från en bil som har en ganska tyst kylfläckt så att det inte låter som ett jetplan lyfter när den går :wink:
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Projekt 2: Stallet

Inläggav triwing 30 apr 2013 13:51

Vad tror du om denna:
Bild

Anslutning 100mm
2 Lägen: 15/25 W
145/187 m3/h
Kostade endast 399:-
triwing
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 26 mar 2012 15:06
Ort: Ovansiljan

Re: Projekt 2: Stallet

Inläggav smidy 30 apr 2013 16:57

av bilden att döma så är den gjord av plast, inget fel med det, men du bör nog montera den som tryckande, dvs du monterar den före lsf:en och blåser in luft i solfångaren istället för att som "vanligt" suga ut luften (varm) ur lsf:en. så om du har det tillriggat så att du har möjlighet att montera fläkten så den trycker/blåser in luft i solfångaren så är det nog bara att prova, är jussom ljusår bättre än en datafläkt :wink: men jag skulle inte rekommendera att sätta den fläkten på varma sidan av lsf:en då man inte vet hur plasten tål värme, kan bli rejält varmt t.ex när rummet är tillräckligt varmt och fläkten slår av. kom på en till "diy" fläkt som bör klara varma sidan, en köksfläkt/spisfläkt, men det är just "diy" med lite moddar och så, men dom flesta köksfläktar brukar vara någorlunda tysta på dom lägre farterna också har man möjlighet att dra på om det visar sig att det behövs. är lite som så med hemmabyggda lsf att det inte går att säga att detta är den rätta fläkten med rätt kapacitet och som i ditt fall med egen el (begränsad) så vill man inte brassa på med en för stor fläkt och bränna energi i fartregleringar eller strypningar i flödet.....hur man än vänder sig så har man ändan bak :)
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Projekt 2: Stallet

Inläggav OlleP 30 apr 2013 17:59

smidy skrev:av bilden att döma så är den gjord av plast, inget fel med det, men du bör nog montera den som tryckande, dvs du monterar den före lsf:en och blåser in luft i solfångaren istället för att som "vanligt" suga ut luften (varm) ur lsf:en. så om du har det tillriggat så att du har möjlighet att montera fläkten så den trycker/blåser in luft i solfångaren så är det nog bara att prova, är jussom ljusår bättre än en datafläkt :wink: men jag skulle inte rekommendera att sätta den fläkten på varma sidan av lsf:en då man inte vet hur plasten tål värme, kan bli rejält varmt t.ex när rummet är tillräckligt varmt och fläkten slår av. kom på en till "diy" fläkt som bör klara varma sidan, en köksfläkt/spisfläkt, men det är just "diy" med lite moddar och så, men dom flesta köksfläktar brukar vara någorlunda tysta på dom lägre farterna också har man möjlighet att dra på om det visar sig att det behövs. är lite som så med hemmabyggda lsf att det inte går att säga att detta är den rätta fläkten med rätt kapacitet och som i ditt fall med egen el (begränsad) så vill man inte brassa på med en för stor fläkt och bränna energi i fartregleringar eller strypningar i flödet.....hur man än vänder sig så har man ändan bak :)

Jag har letat köksfläkt till mitt kök, jag har hittat en gammal Kockum som drar 60-70 Watt, en modern 220V verkar dra 200W. Alltså inget för oss strömsnålisar.
Så utanpå min 60Wattare har jag hängt en datorfläkt på 30Watt. Den får duga vid långtidsfläktning och vid stekning får stora motorn gå.

För att få det hela till topic så, en köksfläkt kan dra mer än önskvärt.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Projekt 2: Stallet

Inläggav triwing 30 apr 2013 21:05

Som det ser ut nu så tror jag inte tjejen kommer kodkänna att ha en stor fläkt utanför stallet, med tanke på priset på fläkten från biltema kan jag tänka mig testa en för att se om den tål värmen, den klarar pumpa flera ggr volymen på luftsolfångaren, så "kanske" inte får så hög temp, iaf så länge fläkten går, kanske får sätta en dump fläkt på andra sidan som får pumpa vidare luften ut ur sadelkammaren ? :?
Ska höra mig för om det kan gå att få tag på en köksfläkt någonstans, få fundera lite över natten =)

Har lite uppdateringar från 220v installationen.
Får inte så mycket utslag på kw räknaren, antingen har jag kopplat den helt fel, eller så har jag tagit helt fel på funktion.
1.JPG
1.JPG (95.29 KB) Visad 9977 gånger

Den röd lampan man ser på plats 12, är en 220v relä som styra av skiljerelän som är kopplad till batteribanken.
Lyser den rött så släpper den igenom 220v, slocknar den så slår den av 220v matningen, kan ev vara bra till nått i framtiden.
Använder den dock ej till något då jag fick andra rek. på styrning av invertern, men eftersom jag beställt den måste man koppla in den iaf :D
2.JPG
2.JPG (86.98 KB) Visad 9997 gånger
triwing
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 26 mar 2012 15:06
Ort: Ovansiljan

Re: Projekt 2: Stallet

Inläggav triwing 02 maj 2013 21:25

Meckade med routern idag, tröck i en dc dc step down

1.JPG
1.JPG (58.39 KB) Visad 9916 gånger


Med skruven kan jag ställa in önskad volt, läser sedan av det på lilla voltmetern jag tröck in i chassit på routern.
2.JPG
2.JPG (59.76 KB) Visad 9939 gånger


Får hoppas det funkar bättre denna gång =)
Sen återstår det att se vad jag får ut till routern vid topp laddning.
triwing
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 26 mar 2012 15:06
Ort: Ovansiljan

Re: Projekt 2: Stallet

Inläggav triwing 03 maj 2013 14:50

Fick äntligen tag på en fläkt, har jag försått allt rätt så klarade den 120 m3 luft/h, när den satt där den satt =)
Denna tar luft från mitten sedan trycker den utåt, eller är jag fel ute?
Funderade om man ska göra en liten fläktlåda så centrum på fläkten hamnar för hålet från luftsolfångaren, sedan får jag montera anslutning på sidan av lådan för utluften?

fläkt.jpg
fläkt.jpg (63.44 KB) Visad 9870 gånger


Lite osäker på anslutningarna dock, har dessa färger.
GND,Nolla,Svart,Brun. kan svart brun vara olika hastigheter?
fläkt2.JPG
fläkt2.JPG (59.34 KB) Visad 9872 gånger
triwing
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 26 mar 2012 15:06
Ort: Ovansiljan

Re: Projekt 2: Stallet

Inläggav OlleP 04 maj 2013 09:47

triwing skrev:
Lite osäker på anslutningarna dock, har dessa färger.
GND,Nolla,Svart,Brun. kan svart brun vara olika hastigheter?
fläkt2.JPG

Om det skulle vara så, kanske kan du ohmmäta, så får aldrig de olika hastigheterna var inkopplade samtidigt.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

FöregåendeNästa

Återgå till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron