m_robban`s luftsolfångare.

Har du ett projekt gå gång - Berätta gärna!

Re: m_robban`s luftsolfångare.

Inläggav m_robban 25 mar 2010 21:46

DSC00298small.JPG
DSC00298small.JPG (88.17 KB) Visad 12880 gånger


Här skall solfångaren sitta. Luften skall gå in genom den nedre ventilen till höger på bilden. Tyvärr är det inte sol hela dagen men det är rummet innnanför ventilen som är mest akut eftersom det är dush/bastu där.

Funkar det bra kommer jag nog förse fler ventiler med luftsolfångare.

Det tråkiga nu blir att bygga en muff för att ansluta luftsolfångarens utblås till ventilen. Klädselbrädorna och en plåt sticker ner över ventilen. Kom gärna med konstruktionsförslag, men ni skall veta att muffen är påbörjad. Kommer bilder på den snart.

DSC00300small.JPG
DSC00300small.JPG (70.08 KB) Visad 12884 gånger
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund

Re: m_robban`s luftsolfångare.

Inläggav m_robban 29 maj 2010 21:06

Som sagt, muffen är påbörjad och här kommer lite bilder:

DSC00301.JPG
DSC00301.JPG (69.6 KB) Visad 12709 gånger

DSC00302.JPG
DSC00302.JPG (64.5 KB) Visad 12700 gånger



Projektet har stannat upp lite mer än jag tänkt mig. Orsaken är att jag tappat motivationen eftersom jag inte köpt någon solpanel att driva fläkten med.

Att det skall vara solpanel har jag redan bestämt. Innanför väggen är det bastu och relaxutrymme och det finns inget väggutag lämpligt placerat. Några kablar över kaklet kommer inte på fråga. Dessutom lastar jag hellre mitt konto (betalar solcellen) än morsans (betalar elräkningen).

Jag vill överdimensionera solcellen något eftersom jag kanske vill använda den till annat nån gång.

Bästa köpet har jag naturligtvis hittat här på 24volt:
http://24volt.eu/osc2/catalog/product_info.php?cPath=1_69&products_id=113

Men att betala 295 kronor frakt för något som kostar 495 bär emot även om jag inte har ont om pengar.

Ett annat alternativ är kjell och company:s panel på 15watt, med den kostar 999, så då blir det ju ändå dyrare än att betala Göran för panel + frakt.
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund

Re: m_robban`s luftsolfångare.

Inläggav Göran 30 maj 2010 10:30

Än så länge kan jag bara ha paneler som väger mindre än 2 kilo i eget lager och det blir 10 watt och mindre. Dessa kostar 84 kronor i frakt. Över två kilo sticker fraktkostnaden iväg för att få panelerna till Sverige och de blir även dyrare att frakta inom landet. Jag har ändrat fraktpriserna, men just den här storleken på paneler kommer i kläm och det här är ett problem som jag inte har någon lösning på just nu.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: m_robban`s luftsolfångare.

Inläggav Karro 30 maj 2010 12:34

Oj, vad roligt att du har i lager.
Jag provade på 2 st 10W, men fraktkostnaden stack iväg till 175kr. Och man får det nog inte ens hemsänt.
Kan du inte frakta med Schenker? Hmm, OK/Q8 i Vilhelmina.
Jag knappade in två sådana solpaneler hos Schenker, och 75kr skulle de ta för den frakten. Det känns bättre. 65kr för en solpanel. Kunde du dessutom acceptera betalning via payson så vore det kanon.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: m_robban`s luftsolfångare.

Inläggav Göran 30 maj 2010 20:38

Jag ska undersöka det här med Schenker nu när jag börjat ha eget grejer med grejor, likaså fler betalningsalternativ, men jag vet inte hur lång tid det tar innan det är klart och funkar som det ska så tills vidare får jag köra med vanliga postpaket.
973 kronor för två styck 10-wattspaneler ink. frakt är väl ändå inte dyrt? :wink:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: m_robban`s luftsolfångare.

Inläggav m_robban 31 maj 2010 16:37

Det fick bli en 10-wattare istället där fakten var 84 kronor. Har gjort beställning i webshoppen och betalade via internetbanken. Så nu väntar jag med spänning (obs, notera ingenjörsskämtet) på en sådan här:
http://24volt.eu/osc2/catalog/product_info.php?cPath=1_69&products_id=94
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund

Re: m_robban`s luftsolfångare.

Inläggav Karro 03 jun 2010 06:07

Jag har också beställt en 10-wattare, men den här gången väntade jag på e-mail bekräftelse innan jag girerade en betalning. Och det skulle jag inte ha gjort, för min internetleverantör har samtidigt fått problem och all e-mail-leverans har stannat. internetleverantörens hemsida existerar inte ens längre. Så all e-mail till mig går numera in i ett svart hål.
Undrar just om jag ska girera blint, eller bara vänta?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: m_robban`s luftsolfångare.

Inläggav Karro 03 jun 2010 08:32

Jag har löst mitt internetproblem och betalningen har kommit fram.
Min internetleverantör har sålts och det är vissa problem i övertagandet, verkar det som. Konstiga problem. Som att de har bytt DNS-server och den gamla verkar ha gammal data, eller något. Naturligtvis utan att berätta det för kunderna.
Jag önskar det gick att få en internetleverantör som inte leker med datorerna.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: m_robban`s luftsolfångare.

Inläggav Göran 04 jun 2010 15:27

Ni som är här på forumet skickar jag grejerna till i samma ögonblick som jag ser beställningen, om jag haft något att skicka, så ni behöver inte oroa er över att betalningen inte omgående syns. Jag håller även på att ordna med fler betalningsalternativ och fraktavtal för att kunna skicka från eget lager, nu när kunderna börjat strömma till och jag fått ihop några kronor så att jag kan ha eget lager, men då får jag istället inte tag på varorna. Det är precis som med Emil och sockerdrickan, men till skillnad från honom säckar jag ihop när sådant händer.

Så här kan det inte fortsätta, men det är svårt att snabbt lägga om kurs. Jag försöker lösa de problem som uppstår samtidigt som jag går vidare med det övriga. Ni som drabbas av försenade leveranser kommer jag att kontakta för att höra om ni vill ha pengarna tillbaka, eller vänta minst en vecka till, kanske mer(?). Under maj månad betalade jag tillbaka totalt ca: 25.000 kronor till kunder som inte kunde vänta, så jag är van att se den där moroten jag aldrig når fram till. Inatt kunde jag inte sova och idag har jag känslan av en "alien" som vill skjuta ut ur bröstet på mig, så för att bli av med "odjuret" måste jag släppa allt under helgen. Om en dryg vecka får jag besök av ett företag (med tusen gånger högre omsättning än jag själv har) och det kräver en del förberedelser. Jag ligger rejält efter med detta, så jag tar itu med det istället, lördag och söndag.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: m_robban`s luftsolfångare.

Inläggav m_robban 06 jun 2010 10:14

Jag har inte bråttom så för min del är det lungt Göran. Du får säkert alldeles för många bra råd just nu, men om du vill ha ett till så läs vidare. Håll lagerstatus och leveranstid uppdaterad i webshoppen hela tiden, då kan man ju själv avgöra om man kan acceptera leveranstiden eller inte. Den borde dessutom uppdateras automatiskt när köp görs. Det borde väl vara standard på en webshopslösning. Sen får du mata in vid inkommande leveranser det klart, men du måste väl ändå checka av att vad som är med antar jag.

Nu är jag hemma hos morsan och jag har kittat fönstren på solfångaren, tog några bilder men dom blev inte bra så skippar att dela med mig av dom. Kittet var som en blandning av tuggummi och snus och var svårarbetat tyckte jag. Var säkert bättre men giftigare förr. Fast med träning går det nog att få perfekt ändå.

Jag bättrade även på solskenet lite:
DSC00225small.JPG
Före
DSC00225small.JPG (143.4 KB) Visad 12428 gånger


DSC00226small.JPG
Efter
DSC00226small.JPG (131.26 KB) Visad 12409 gånger
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund

Re: m_robban`s luftsolfångare.

Inläggav Karro 06 jun 2010 10:39

Förr var det linoljekitt. Det säljs fortfarande. Det är inte giftigare, utan tvärtom ogiftigare. Innehåller i princip bara linolja och krita. Kanske man får ont i magen av det, om man äter det, men inget av det är giftigt. Det har sedan ersatts av giftigare varianter.

Kitt i spruta går mycket fortare att applicera, men det är svårare. Därför rekommenderar glasmästare ofta linoljekitt till nybörjare, för man kan kladda med det tills man tycker det är bra och det gör ingenting om man får det på kläderna, på händerna eller i sig. Man ska knåda det i händerna först, så efteråt ser man ut som man lekt med lera, men det kan hända att linolja till och med är bra för händerna.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: m_robban`s luftsolfångare.

Inläggav Göran 07 jun 2010 12:19

Tack, robban!
Lagerstatus i webbutiken funkar bra för sådant jag själv nu har i mitt eget lager och det har jag stenkoll på. 10-wattspaneler borde jag också haft i eget lager nu och de fanns enligt den lagerlista jag fick av leverantören, så jag beställde och trodde att de skulle komma, det var den uppgift jag fått, men när grejerna kom var hälften ändå restnoterat och skulle levereras vecka 22, men inget av detta har jag fått ännu och nu är vi inne i vecka 23. Så problemet är att jag litat på leverantören av panelerna som lovar leveransdatum de inte kan hålla och så här har de gjort den här våren. Jag misstänker att det är ett medvetet förhalande från deras sida för att behålla mig som kund, men resultatet kommer att bli det motsatta. Att de är på väg att gå i konkurs tror jag inte, för de har anställt en person till och enligt kolli-id får de iväg hundra leveranser per dag. Att byta leverantör i en hast är inte lätt och jag vet ju heller inte om nästa är bättre. 10-wattspaneler och liknande mindre paneler kan jag även få tag på i Sverige, men då är mitt inköpspris högre än mitt eget utpris till kund. Ibland inbillar jag mig att svenska drakar i den här branschen försöker sätta stopp för min framfart, men vem skulle se mig som en potentiell Kamprad, mer än jag själv. :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: m_robban`s luftsolfångare.

Inläggav m_robban 21 jun 2010 19:44

Förra veckan fick jag hem solpanelen med posten. Har så klart testat lite här i lägenheten och vid full skånesol orkar panelen hålla 20 volt med den datafläkt avsedd för 12 volt som jag tänkt använda. Hur länge fläkten håller med den behandlingen återstår att se, hehe.

Något har man lärt sig också. Skuggar man en av 36 celler tappar panelen musten nästan totalt, även vid fullt solsken. Det gäller att se till att panelen inte delvis skuggas alltså.

Till midsommar skall jag hem till morsan och då hoppas jag hinna att montera upp det mesta hjälpligt. Roligare att testa så än att göra klart allt först tycker jag.
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund

Re: m_robban`s luftsolfångare.

Inläggav m_robban 30 aug 2010 19:10

Så har nästan hela sommaren gått. Jag har monterat och testat solfångaren men tappat suget lite.

Anledningen är att placeringen inte är optimal. Vissa saker hade jag räknat med andra hade jag inte räknat med. Allt sammanlagt är läget riktigt dåligt, och det är inte så mycket bättre någon annanstans runt husets väggar heller. Ett alternativ hade varit att flytta solfångaren ut från väggen(det relativt stora taköverhänget skuggar mycket när solen står högt under sommaren) och dra luftkanaler men det blir för bökigt för mig.

Jag tog några bilder men efter att ha tappat den mobilen i havet försvann dom. Solfångaren är ialafall på plats och solcell och fläkt monterat. Trots dåligt läge tyckte jag att golvet torkade upp snabbare än normalt i duchrummet. Datafläktens flöde räckte gott enligt min bedömning. Det luktar lite mer tjära än jag tänkt mig men det stör inte så mycket. Det som oroade mig mest var att panelen orkade hålla 20 volt med 12volts-fläkten inkopplad, man vill ju inte bränna ner huset. Vet inte om det är någon större fara men jag har tillsvidare kopplat ur i väntan på att fixa en reglering. Det blir nog först till nästa sommar. Håll till godo
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund

Re: m_robban`s luftsolfångare.

Inläggav m_robban 13 jan 2014 12:52

Jag är förkyld och hemma från jobbet. Därför tänkte jag ta tillfället i akt och uppdatera några gamla trådar med "hur gick det sen?".

Luftsolfångaren står där den står och trots att läget inte är det bästa gör den nog lite nytta trots allt. Den här sässongen hade jag solpanelen kopplad till fläkten hela sommarn. Fortfarande lite nojig när fläkten varvar ur av den något överdimensionerade panelen. Får se till att fixa ett överspänningsskydd.
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund

Föregående

Återgå till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster