TonyMontano skrev:Att man skulle kunna spara pengar tror jag nog inte de går hand i hand i en bil med vätegas de fungera de har en i Sydsverige testa lite smått!
Men den som är skarpt emot borde tänka om!
Och kanske testa själv lite var man skulle kunna använda den istället för i bilen! Kan inte argumentera för eller emot att de spara bensin om man blandar dock så vet jag att man kan framställa väte och driva en mindre motor!
Vet inte riktigt vad du avser säga med din första mening, men jag är inte emot vätgas utan är bara energiteknsikt realistisk i frågan om nyttan med dessa småskaliga HHO-generatorer.
Bara för att man kan framställa vätgas genom elektrolys av vatten så betyder det inte att man har något att vinna på att göra det i ett energitekniskt perspektiv.
Energitekniskt så är det bättre att direkt använda elektriciteten i en elmotor istället för att relativt ineffektivt tillverka vätgas som ännu mer ineffektivt förbränns i en motor eller bränslecell för att producera mekaniskt arbete respektive elektricitet som kan användas i en elmotor eller liknande.
En liter vatten ger en stor volym av HHO-gas som till största volymandelen består av vätgas med mycket låg densitet.
En liter vatten väger 1 kg och består till 88,8 mass-% av syre som i gasform vid normalt tryck och temperatur upptar en volym på 621 liter.
Samma liter vatten består också av 11,2 mass-% väte som i gasform vid normalt tryck och temperatur upptar en volym på 1246 liter.
Denna vätgas från en liter vatten har ett energivärde på 13,44 MJ (3,73 kWh), vilket motsvarar energin hos cirka 0,42 liter bensin.
I en ottomotor kan på sin höjd cirka 40% av denna energi omvandlas till nyttigt arbete och denna siffra påverkas inte nämnvärt om bränslet är bensin eller vätgas. Det finns dock driftfall där vätgas som bränsle medger en verkningsgrad i närmare dessa 40% än som blir fallet med bensin som bränsle, och detta då för att vätgas tillåter mer extrem magerdrift.
Jag menar att det i HHO-kretsar finns en övertro på vad HHO-gas kan ge i praktiken och att det finns många exempel på individer som vill försöka bevisa att HHO-gas har smått magiska egenskaper genom att visa tester som gemene man ändå inte förstår.
Ta detta exempel:
http://www.youtube.com/watch?v=b1MeR4My6XADenna kille påstår i slutet av filmen att motorn enbart körs på vätgas, men faktum är att han inte alls bevisar att så tveklöst är fallet. Om man vill tro att så ändå är fallet så måste man också acceptera att att motorn i början av filmen bevisas kunna gå en stund enbart på luft.
Ingen har väl sedan påstått att det skulle vara omöjligt att köra en motor på tomgång med vätgas som bränsle, för något annat bevisar killen inte i filmen.
Exakt vad denna kille försöker bevisa vet jag inte, men klart är att han fuskar genom att använda el från generatorn på en annan bil för produktionen av HHO-gasen som används i experimentet. Han belastar den andra bilens elsystem med 100 A och troligtvis 13 V - Alltså 1,3 kW effekt in i HHO-generatorn som i grannbilen ökar bränsleförbrukningen drastiskt. Enligt min åsikt hade han likväl kunnat koppla till en gasflaska med vätgas, för något annat än att vätgas är ett bränsle bevisar han inte.
För att få motorn i en Geo Metro att gå på tomgång krävs uppskattningvis mindre än 0,42 liter bensin på en timma, men likväl bör inte HHO-gas producerad med 1,3 kW elenergi ensamt räcka för att driva runt motorn. På denna punkt faller jag tillbaks på det faktum att filmen bevisar att bränslet inte abrupt slutar tillföras motorn i samma ögonblick som killen i filmen stänger av bränslet med kranen och att tiden tills motorn dör eventuellt bara ökas vid tillförsel av den relativt stora mängden HHO-gas.
Killen påstår i filmen också att flödet är 5 liter HHO-gas per minut, alltså 300 liter per timma. Men 1,3 kWh skulle vid 100% verkningsgrad ge drygt 650 liter gas per timma, vilket betyder att verkningsgraden är under 50% i den aktuella gasgeneratorn. Med andra ord riktigt dåligt och därmed hade det varit helt omöjligt att tillverka tillräcklig gasmängd om elektriciteten som förbrukas hade producerats med generatorn på bilen vars motor påstås gå enbart på HHO-gas även om man tänker sig att förbränningen i motorn sker med 100% verkningsgrad och generatorn likaså är helt förlustfri.
Det är en sak att producera HHO-gas i tillräckliga mängder för att driva en motor på obelastad tomgång, men en helt annan sak att producera HHO-gas som i sig totalt sett kan öka systemverkningsgraden på det sätt som många påstår och därigenom göra det möjligt att producera gasen i bilen under färd med sänkt bränsleförbrukning som följd.