Ny här, med lite frågor om luftsolfångare(bygget är färdigt)

Re: Ny här, med lite frågor om luftsolfångare(bygget är färdigt)

Inläggav Jernet 26 feb 2009 17:16

Idag när det var -2 grader vid middagstid så slog mätaren ibotten, dvs över 69,9 grader.(sedan stod det bara ett stort H i displayen)
Där låg den ett bra tag så jag tvivlar inte att det har varit upp emot 80 grader i lsf:en under dagen. :P
Vårsolen är häftig nu!
Jernet
 

Re: Ny här, med lite frågor om luftsolfångare(bygget är färdigt)

Inläggav KennethE 26 feb 2009 18:01

Byt till en ugnstermometer! :-)
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Ny här, med lite frågor om luftsolfångare(bygget är färdigt)

Inläggav Jernet 26 feb 2009 18:19

KennethE skrev:Byt till en ugnstermometer! :-)

Ska införskaffa något annat lite senare, men först på agendan ligger ombyggnad till eget system för det hela.
Jernet
 

Re: Ny här, med lite frågor om luftsolfångare(bygget är färdigt)

Inläggav Matte_J 27 feb 2009 02:24

Jernet! Jag slutar aldrig att avundas dig! Bild
-Om du har ork vore det kul att se en (över någon/några veckor med blandad väderlek) sammanhängande sammanställning av temp data från din gigant-fångare!
typ så här (slängde in de data jag hittade i denna tråd så länge... Vilket visade sig vara en ganska imponerande datasamling :wink: ):
Kod: Markera allt
------------------------------------------
| datum  |  temp.ute    |  temp.insug    |
------------------------------------------
| 081113 |    + 0       |     + 5        |
| 081116 |    + 2       |     + 5        |
| 081131 |     - 1      |    + 47        |
| 081115 |    + 10      |    + 57        |
| 081227 |    - 6       |    + 30        |
| 081231 |    - 12      |    + 20        |
| 090202 |    - 11      |    + 49        |
| 090209 |    - 7       |    + 64        |
| 090226 |    - 2       |   >+ 70(!!!)   | 


PS! Skaffa en ugnstermometer!!!!! :mrgreen:

EDIT: hittade lite mer siffror i luftsolfångare utan sol
Senast redigerad av Matte_J 27 feb 2009 12:27, redigerad totalt 1 gång.
/Matte
-Yxmeckar bäst i teorin
Matte_J
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 aug 2008 16:53
Ort: Karlstad

Re: Ny här, med lite frågor om luftsolfångare(bygget är färdigt)

Inläggav KennethE 27 feb 2009 11:38

Jag hade nog satt upp minst två ljusmätare också, med enkla fotodioder, fotomotstånd eller liknande där den ena sitter bakom en bit vit ogenomskinlig plexiglas eller liknande. Skillnaden mellan dem gör att man kan få en bra uppfattning om molntäcket. Alternativt kan man montera dem så att den ena ser solen medan den andra skuggas från den del av himlen solen rör sig över.

Ett annat alternativ är en liten billig webbkamera för några tior som sparar en eller ett par lågupplösta bilder i timmen, eller analyserar dem direkt, och då enklast filtrerar till svart/vitt med ett gränsvärde som innebär att bara de ljusaste delarna blir vita och resten svarta, sedan kan man räkna ut ett medelvärde av ljusnivån på alla pixlarna. Då får man ett värde som bör stämma ganska väl med molnighetsnivån tror jag? Det blir inget absolutvärde man kan jämföra direkt med andra, men ett bra relativt värde som gör att man kan se ifall det är klarblå himmel, disigt eller igenmulet.

Jag kan spontant komma på flera olika användbara algoritmer, detta var en av möjligheterna.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Ny här, med lite frågor om luftsolfångare(bygget är färdigt)

Inläggav Matte_J 27 feb 2009 12:20

KennethE: Tänk va du ska krångla till allt! :lol: -Jag vill ju bara ha lite mätdata över en tid (oavsett väderlek) för att få en generell idé om medeleffekten/verkningsgraden, inte ett laboratorietest! :mrgreen:
-Nåt säger mig att Jernet INTE kommer genomföra ett lab-test, och jag ska vara glad om jag får det jag ber om... 8)
/Matte
-Yxmeckar bäst i teorin
Matte_J
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 aug 2008 16:53
Ort: Karlstad

Re: Ny här, med lite frågor om luftsolfångare(bygget är färdigt)

Inläggav Jernet 27 feb 2009 12:28

Ja det kommer nog att bli väldigt enkel mätning på denna lsf, för tiden räcker inte till annat.
Men just nu är jag impad, solen lyser precis så man ser skuggor från träden (men inte mer) och ändå är det dryga 40 grader. :P
Jernet
 

Re: Ny här, med lite frågor om luftsolfångare(bygget är färdigt)

Inläggav KennethE 27 feb 2009 12:39

Det hade varit kul ifall någon satt ihop ett enkelt och billigt system med olika typer av mätgivare och loggning för olika ändamål, man är ju intresserad av olika typer av data från en luftsolfångare, en solcellspanel eller ett vindkraftverk. Med ett bra system hade man kunnat plocka relevanta givare och sätta ihop.

Jag skulle till och med kunna tänka mig ett system där man hyr en lämplig kombination, till självkostnadspris så att den är betald inom rimlig tid, och sätter upp bara för att ha med i dokumentationen av sitt projekt. Lagrar man dessa mätdata här tillsammans med dokumentation om vilka lösningar man använt skulle näste man kunna kolla där och välja lösingar efter sina förutsättningar. På det sättet skulle vi kunna få ihop en mycket användbar kunskapsdatabas. :-)
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Ny här, med lite frågor om luftsolfångare(bygget är färdigt)

Inläggav Jernet 27 feb 2009 12:46

KennethE skrev:Det hade varit kul ifall någon satt ihop ett enkelt och billigt system med olika typer av mätgivare och loggning för olika ändamål, man är ju intresserad av olika typer av data från en luftsolfångare, en solcellspanel eller ett vindkraftverk. Med ett bra system hade man kunnat plocka relevanta givare och sätta ihop.

Jag skulle till och med kunna tänka mig ett system där man hyr en lämplig kombination, till självkostnadspris så att den är betald inom rimlig tid, och sätter upp bara för att ha med i dokumentationen av sitt projekt. Lagrar man dessa mätdata här tillsammans med dokumentation om vilka lösningar man använt skulle näste man kunna kolla där och välja lösingar efter sina förutsättningar. På det sättet skulle vi kunna få ihop en mycket användbar kunskapsdatabas. :-)


Du får gärna hyra en utrustning och komma hit å sätt opp i min solfångare :mrgreen:
Själv är jag nöjd som det är, men några tempmätare kommer det dock att införskaffas senare.
Jernet
 

Re: Ny här, med lite frågor om luftsolfångare(bygget är färdigt)

Inläggav KennethE 27 feb 2009 16:58

Jag funderar lite grand på att förja bygga på ett sådant system, och beroende på vad det kostar mig antingen låna ut det, eller hyra ut det tills jag fått igen vad det kostat mig att bygga det och sedan låna ut det.

Den mätvärdesdatabas man kan få fram då kan vara värdefullt för många, man skulle t.ex. kunna avgöra vilken konstruktion på luftsolfångare man skall välja beroende värdena, sitt geografiska läge och andra faktorer.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Ny här, med lite frågor om luftsolfångare(bygget är färdigt)

Inläggav Karro 27 feb 2009 18:23

KennethE skrev:Det hade varit kul ifall någon satt ihop ett enkelt och billigt system med olika typer av mätgivare och loggning för olika ändamål, man är ju intresserad av olika typer av data från en luftsolfångare, en solcellspanel eller ett vindkraftverk. Med ett bra system hade man kunnat plocka relevanta givare och sätta ihop.

Jag har en tråd med mina planer att sätta samman ett sådant system.
Problemet är bara att jag är så vansinnigt överambitiös, så jag fastnar på en liten detalj som bara MÅSTE vara där och det tar oändlig tid att komma vidare.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Ny här, med lite frågor om luftsolfångare(bygget är färdigt)

Inläggav KennethE 27 feb 2009 22:12

Jag hittade ett par årgångar av tidningen Elektor på Det Stora Arkivet (som de håller en rättegång om just nu) som jag håller på att gå igenom, där finns mycket som borde vara av intresse. :-)
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Ny här, med lite frågor om luftsolfångare(bygget är färdigt)

Inläggav Matte_J 28 feb 2009 00:35

Såg denna lilla pryl häromdagen på aftonbladet (Tillverkarens Hemsida. )
Den borde väl kunna gå att använda till nåt sånt?
-"Bara" att kasta ut den medskickade linux-distributionen och "slänga in" det man behöver :roll:
Synd bara att den inte finns med DC12V som alternativ :(
Å andra sidan kanske det inte är så svårt att modda den till det?
/Matte
-Yxmeckar bäst i teorin
Matte_J
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 aug 2008 16:53
Ort: Karlstad

Re: Ny här, med lite frågor om luftsolfångare(bygget är färdigt)

Inläggav KennethE 07 mar 2009 02:45

Rätt trevlig pryl verkar det som, och på en sådan är väl linux det uppenbara valet? :-)
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Ny här, med lite frågor om luftsolfångare(bygget är färdigt)

Inläggav Matte_J 08 mar 2009 22:47

KennethE skrev:Rätt trevlig pryl verkar det som, och på en sådan är väl linux det uppenbara valet? :-)

Hehe, skulle va kul att se om det öht va möjligt att få in windows i den!!! -Men mtp att de minsta installationer jag hört talas om v.g. XP(SP3) så handlar det om GB-storlek bara på win-katalogen och denna hade 512MB intern disk, så kan det bli lite tajt :wink:
Men ja, linux lär va det man väljer på en sådan leksak om man vill kunna använda den till något 8)
/Matte
-Yxmeckar bäst i teorin
Matte_J
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 aug 2008 16:53
Ort: Karlstad

FöregåendeNästa

Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster