Pump val

Re: Pump val

Inläggav STB 09 jul 2008 11:27

Tompaiuppsala skrev:Hello!

...en kort inlägg bara.

Jag som gillar enkla lösningar, billiga och därmed kanske inte det absolut bästa, föreslår ändå ett enkelt vattenelement som målas svart. Av egen erfrenhet kan jag säga att det fungerade det också.
Bild



Hur står sig en vanlig kylare för en bil i detta sammanhang? Billiga äro de och kan kopplas
i serie eller pararellt om man så vill!!

Stig B
STB
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 03 feb 2008 13:42

Re: Pump val

Inläggav STB 09 jul 2008 11:27

Tompaiuppsala skrev:Hello!

...en kort inlägg bara.

Jag som gillar enkla lösningar, billiga och därmed kanske inte det absolut bästa, föreslår ändå ett enkelt vattenelement som målas svart. Av egen erfrenhet kan jag säga att det fungerade det också.
Bild



Hur står sig en vanlig kylare för en bil i detta sammanhang? Billiga äro de och kan kopplas
i serie eller pararellt om man så vill!!

Stig B
STB
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 03 feb 2008 13:42

Re: Pump val

Inläggav tompas11 09 jul 2008 14:27

Läste någonstans på nätet om någon som använt bilkylare, men det fungerade dåligt för att de hade alldeles för låg verkningsgrad.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Pump val

Inläggav STB 09 jul 2008 17:39

tompas11 skrev:Läste någonstans på nätet om någon som använt bilkylare, men det fungerade dåligt för att de hade alldeles för låg verkningsgrad.



OK om den dåliga verkningsgraden.
Jag har funderat på i många år vad som skulle hända med en motorkylare om man river
bort innehållet i den.
Ramen som är kvar skulle man hårdlöda fast kopparplåtar på varje sida.
Därefter borrar man massor av hål rakt igenom igenom och hårdlöder fast
mindre kopparrör. Troligtvis blir detta system mer eller mindre underhållsfritt.
Dagens motorkylare är ett stort bekymmer med läckage.
Men det kanske blir en visselpipa av det värre slaget /hi.

M.v.h

Stig B
STB
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 03 feb 2008 13:42

Re: Pump val

Inläggav Göran 09 jul 2008 21:41

Det beror på vilket land man fraktar från. Idag skickade jag ett paket på 2,3 kg till Danmark och det kostade 410 kronor, vilket kan jämföras med ett vindkraftverk på 120 kg från Kina. Den frakten kostade 350 kr till Göteborg, men hur jag ska få hem det därifrån utan att bli ruinerad vet jag inte.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Pump val

Inläggav PowerMizer 09 jul 2008 23:45

Köp en lastbil! Jag hade en gammal 7-tonnare som kostade 5000:- + lagning av handbromswiren och DET var den bästa släpvagn jag haft! Kapell och bakgavellyft och man fick lasta 2500 kg. Den drog drygt 1,5 liter/mil när man höll 80 km/h... Boggievagnar kan slänga sej i väggen!

Naturligtvis funkar det dåligt att åka till Götet för en liten snurra, men annars är dom perfekta att ha!
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Pump val

Inläggav johnny 11 jul 2008 16:47

PowerMizer skrev:Ja, nu är vi nyfikna! Ner till Finspång har jag varit, och om 2 kvm kostar 650:- så tankar jag bilen och åker!


Har du tankat bilen än ?
Jag var dit och hämtade 6st igår. Det blev en annan sort än den som the donk tog.
dom hette Lazerplate, 2kvm stora ,kostade också 650kr/st , dessa finns också på hemsidan.
Det kändes som att julafton kom tidigt i år,njöt hela vägen hem :D
johnny
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 jun 2008 20:50
Ort: Västerås

Re: Pump val

Inläggav the_donk 11 jul 2008 19:39

http://www.blocket.se/vi/16667694.htm?ca=23_2_s&last=1
Vi lägger väl in blocket länken här,
the_donk
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 10 jun 2008 08:04

Re: Pump val

Inläggav PowerMizer 11 jul 2008 22:48

johnny skrev:Har du tankat bilen än ?

Näe, det är som vanligt: En hel massa vecka kvar i slutet av lönen! Funderar på att skicka en bulvan som köper 8 st, och sen ta hem dom på lämpligt sätt. Då har man vinterpyssel i verkstaden!

Om ni undrar så siktar jag på ett kombisystem för både uppvärmning och varmvatten. Jag har lite för platt tak och ligger lite mot väst, så jag måste kompensera för det och att vi är ganska många i familjen. Egentligen skulle man klippa till på 10 st, så att man har varmvatten längre utefter hösten.. Tveklöst betalar det sej på relativt kort tid! Kåken bara äääälskar pellets! :wink:

Jag vill inte bygga ställningar och sånt på taket för att öka verkningsgraden, för det passar sej inte på en 150-årig Västerbottensgård. Då återstår bara att öka antalet kvadratmetrar solfångaryta.

Drömma är gratis, men med lite tur lyckas jag bända loss 6500:- plus en slant till den som åker och handlar... :?
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Föregående

Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster