Materialval

Materialval

Inläggav HJFF1969 24 apr 2008 09:29

Är det någon som provat akustikplattor eller gullfiber med papper på utsidan som isolering i solfångarna, som jag fattat det är det väl inte så lämpligt med glasull utan att täcka med nåt för att undvika att man blåser in glaset i huset?

PM, vet att du rekomenderar kanalplast isf vanligt glas, vet du hur 2-glas isolerrutor står sig mot plasten....isolerrutan bör väl ha högre K-värde, eller?
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Materialval

Inläggav STB 24 apr 2008 13:00

Undrar vilka värden halm och lera har när det gäller isolation. Finnes många som har isolerat
hus på detta sätt.

Har sökt lite men ej hittat några isolationsvärden för halm&lera. Finnes många olika tillverk-
ningsmetoder för detta gamla isolationsmaterial.

Nackdelarna med Lera är att den kan innehålla Radon.

När det gäller Kanalplast så har det återigen kommit varningar om ämnet Bisfenol som
ingår i kanalplasten. När temperaturen är uppe i över 70 grader vet man ej vad som
händer med läckaget från plasten. Jag skulle nog satsa på fönsterrutor.
Länk

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=416460

Stig B
STB
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 03 feb 2008 13:42

Re: Materialval

Inläggav PowerMizer 24 apr 2008 16:46

Nappflaskor kan vara giftiga
En kanadensisk studie visar att vanliga nappflaskor kan ge barn kroniska skador. Ämnet Bisfenol A som ingår i de flesta flaskor på marknaden kan förorena innehållet då den hettas upp.
Är det inte lite väl långsökt att dra paralleller mellan en nappflaska med lite barnmat som körs i micron, där ett litet nyfött barn ska äta maten ut plastflasken och en skiva bakom vilken det fläktar 100- eller 1000tals kubikmeter luft per dygn, som i absolut sämsta fall (ur denna och verkningsgradens synvinkel) håller 60-80 grader, som blåses in i en stor byggnad som dessutom är ventilerad? :shock:

Detta är som att blanda äpplen och....solpaneler! :roll:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Materialval

Inläggav PowerMizer 24 apr 2008 16:53

HJFF1969 skrev:PM, vet att du rekomenderar kanalplast isf vanligt glas, vet du hur 2-glas isolerrutor står sig mot plasten....isolerrutan bör väl ha högre K-värde, eller?
Jo, U-värdet är högre, men ljustransmissionen är lägre. Tror det ena tar ut det andra... Kanalplasten är nog billigast! Kan ju gå att höja U-värdet med 6 eller 8 mm kanalplast?! Tror dock inte att man ska köra med sån som har flera skikt, typ 16 eller 20 mm, för då sjunker nog ljustransmissionen för mycket.

Generellt kan sägas att energiglas är dyrt, tungt och har dålig ljusgenomsläpplighet. Naturligtvis har det fördelar också, men för mej styr plånboken, och då skulle det bli kanalplast.

EDIT:
Har läst vad du skrev nu.... "2-glas isolerrutor"... Har ingen aning, men vanligt "skit-glas" har ~samma ljustransmission som kanalplast vilket gör att 2 rutor bör ha lägre ljustransmission än kanalplast.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Materialval

Inläggav M8e 24 apr 2008 17:08

1u = 1W/m2K (eller w/m2*°c)
Lägre u-värde ger lägre värmeläckage.

U- R- K-, vad det är svårt att hålla reda på alla olika -värden. :(
Användarvisningsbild
M8e
 
Inlägg: 346
Blev medlem: 27 mar 2008 20:07
Ort: Ume

Re: Materialval

Inläggav HJFF1969 24 apr 2008 17:46

Grejjen är den att jag har 4st fönster stående med dessa rutor, men det lutar nog ändå åt kanalplasten, hur gick det för honom som skulle köpa 4mm...hittade han deyt någonstans?
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Materialval

Inläggav PowerMizer 24 apr 2008 18:42

HJFF1969 skrev:Grejjen är den att jag har 4st fönster stående med dessa rutor, men det lutar nog ändå åt kanalplasten, hur gick det för honom som skulle köpa 4mm...hittade han deyt någonstans?

Har du rutor redan så kanske du ska ta dom, för det är ju "rätt kurs" på dom. Allt beror ju på ekonomin: hade jag en slant över så blev det nog ändå kanalplast, men annars befintliga fönster.

Vet inte hur det gick, men det vi köpte levererades av "Pilkington", men dom har tydligen slutat med det och ett företag i Gävle (Sundins, sundén, sundelin eller nått) har tagit över som ÅF. Mera vet inte jag.
Har ni så värdelösa glasmästare, ni utanför metropolen Vilhelmina, att dom inte lyckas gräva fram 4 mm kanalplast?? 8)
-Eller har ni inte ens frågat? :wink:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Materialval

Inläggav tompas11 24 apr 2008 19:57

Bara ett stenkast, nåja 7km, från där jag bor ligger ett glasmästeri där glasmästaren i fjol blev svensk mästare i glasmästeri. Så nog har vi glasmästare av yppersta kristallklass här lite söderöver. :D
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Materialval

Inläggav PowerMizer 24 apr 2008 20:00

tompas11 skrev:Bara ett stenkast, nåja 7km, från där jag bor ligger ett glasmästeri där glasmästaren i fjol blev svensk mästare i glasmästeri. Så nog har vi glasmästare av yppersta kristallklass här lite söderöver. :D
Då är det ju glasklart: han fixar kanalplast! :lol:

EDIT:
Förstod att det uttalandet om glasmästare skulle vara som att kasta ut ett köttben i hundgården! Bild
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Materialval

Inläggav tompas11 24 apr 2008 20:08

PowerMizer skrev:
tompas11 skrev:Bara ett stenkast, nåja 7km, från där jag bor ligger ett glasmästeri där glasmästaren i fjol blev svensk mästare i glasmästeri. Så nog har vi glasmästare av yppersta kristallklass här lite söderöver. :D
Då är det ju glasklart: han fixar kanalplast! :lol:


Jovisst om man nu vill ha det.
Jag föredrar att hålla mig till mina gamla enkla fönsterglas, det blir billigare så. Åtminstone för mig. :D
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Materialval

Inläggav richard 27 apr 2008 18:00

Kanalplast isolerar inte bättre än isolerglas.
Kanalplast måste man avsluta så att det blir tät(det är inte mot insekter eller sånt).
Bästa isolering är material som innehåller mycket luft och är inte känslig för svampangrepp.
richard
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 18 feb 2008 00:03

Re: Materialval

Inläggav HJFF1969 27 apr 2008 18:23

Tänkte mest på isoleringen för att slippa problem med tjärlukten från asfaboarden, kanske inte är nåt stort bekymmer men men...
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Materialval

Inläggav PowerMizer 27 apr 2008 22:42

HJFF1969 skrev:Tänkte mest på isoleringen för att slippa problem med tjärlukten från asfaboarden, kanske inte är nåt stort bekymmer men men...

Tror att dina akustikplattor skulle funka fin-fint! Måla dom svarta så att inte det vita syns ut ur fångaren, ser nog lite konstigt ut med vitt i fångaren (om dom nu är vita). Vad som helst duger nog, bara det finns nått litet U-värde i materialet... :D
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04


Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

cron