Victron MPPT & solpanel problem?

Victron MPPT & solpanel problem?

Inläggav Tjabo68 19 aug 2020 12:49

Har tre 12V mono solpaneler parallell kopplade mot en MPPT regulator från Victron.

Det som jag tycker är lite skumt är när det ser ut att vara som mest sol på panelerna så pulserar/varierar laddningen mellan exempelvis -6A till +6A, det tar ca 6sec att pulsera mellan dessa -6A och +6A och andra värden där emellan och så håller det på (siffrorna kommer från en batterimonitor, tiden från min klocka)
Ovan symptom uppstår vad jag tycker är när solen lyser starkt och som mest, kanske också när det är riktigt varmt, när det är lite sämre ljus förhållanden laddar panelerna mer…..
Har inte mätt ngt i anläggningen ännu utan bara tittat på batterimonitorn, när laddningen varierar/pulserar så varierar både Ah och volt. Jag tycker det borde ladda både mer och vara mer konstant och inte pulsera på detta sätt

Någon som har en ide om detta, vad kan det bero på, vad kontrollera och vad göra
Tjabo68
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 aug 2020 09:20

Re: Victron MPPT & solpanel problem?

Inläggav Bittämjaren 21 aug 2020 22:16

Fenomenet verkar ha något med överbelastning att göra, frågan är vad ...
Du råkar inte få mer ström än vad regulatorn klarar och den stänger av laddningen en stund med det intervall som du mätt upp, kan kontrolleras genom att koppla bort en av panelerna.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Victron MPPT & solpanel problem?

Inläggav Tjabo68 24 aug 2020 10:49

Ja det verkar nästan vara ngt sånt men regulatorn ska klara input 55Vdc och out 12/24Vdc 40A.

Jag får mäta och undersöka lite, samt som bitämjaren föreslår testa och koppla ur en panel eller två och se vad som händer
Tjabo68
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 aug 2020 09:20

Re: Victron MPPT & solpanel problem?

Inläggav Bittämjaren 26 aug 2020 21:57

Inspänningen till regulatorn måste vara högre än batterispänningen om den ska ladda något, du har antagligen 36 cellers paneler och har ett MPP värde på c:a 17volt så det borde klara sig.
När batteriet har uppnått fulladdat spänningen regleras strömmen ned för att inte överladda batteriet. Det är kanske det som händer, den kopplar bort laddningen för att mäta spänningen utan någon laddning.
Om du ändrar belastningen på batteriet så kommer till och från beteendet att ändra sig gissar jag.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD


Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster