Solel till stugan

Solel till stugan

Inläggav jojjo 19 mar 2019 17:18

Hej.

Har nu sökt igenom hela internet :roll: , inklusive detta utmärkta forum för att finna svar på en del frågor jag har angående solel, men inte lyckats riktigt få svar. Jag hoppas ni har ork och tid att hjälpa mig reda ut mina, för er kanske korkade, funderingar :) Men frågar jag inte så lär jag mig aldrig

Liten bakgrunds info.
Har stuga på en ö utan el, har klarat mig bra än så länge med ett elverk men ju äldre barnen blir märker man att behovet av el ökar och det är ju trevligt om dom vill fortsätta följa med ut några år till. Har dock ett elverk, så helt utan har jag ju inte varit. Men skulle va skönt att slippa ha bensindriven tv om man säger så. Kyl och spis går på gasol.

Har kommit över 4st 100w 12v paneler och en regulator av märket Epever Tracer 4210 AN.
Specs på panelerna :

Related power 100W
Open Circuit Voltage(Voc) 21.6V
Maximum/Peak Voltage(Vmp) 17.3V
Working current (Iop) 5.78A
Short circuit current (Isc) 6.17A
Output Tolerance ±3%
Temperate coefficient of Isc (010+/- 0.01) %/℃
Temperate coefficient of Voc - (0.38 +/-0.01) %/℃
Temperate coefficient of power Voc -0.47%/℃
Temperature range -40℃ to +80℃
Frame Heavy duty aluminum
SLA Battery Voltage
12V

Size 1210x541x35mm(47.6"x21.3"x1.4")

Tänkte sätta panelerna på ett av uthuset som har taket i direkt söderläge med vad jag inbillar mig bra vinkel. Under sommaren är det inga problem för skuggning av omkringliggande skog men under vår och vinter så kan vissa delar av taket skuggas. Stugan är i Västerbotten.

Batteriparken, som jag inte bestämt strl på än kommer att vara cirka 7 meter från panelerna.

Stugan har el dragen för 220v då ström funnits tidigare så har bestämt mig för att köra inverter till 220v då det är i princip plug&play som gäller då.

Till mina funderingar.

I min fantasi borde det vara ett bra sätt att paralellkoppla panelerna i par och sedan seriekoppla paren. Då producerar väl ena paret även om nån panel i det andra paret är skuggat och iochmed att man får upp spänningen och håller ner styrkan så borde jag klara mig med relativt tunna kablar mellan panel och regulator? 6mm2?

Bör jag även lägga batteriparken på 24 volt, dvs att jag paralell & seriekopplar även dom för att komma upp i 24v då jag inbillar mig att 24v är bättre än 12 när man ska köra inverter?

Gissar på att många tycker det är overkill att köra inverter för mestadels lysen, tv och ladda telefonen typ.. men känns snabbare och enklare än att dra om elen.

Hoppas ni har några sunda funderingar eller svar ang dett så skulle jag vara oerhört tacksam och förmodligen komma med ännu mer frågor :)

Ha det bäst/ Jojjo
jojjo
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 mar 2019 12:02

Re: Solel till stugan

Inläggav Göran 11 apr 2019 23:35

6 mm2 räcker och 24V är det mest lämpliga för dig med den regulator du har och att du ska köra allt via växelriktaren.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Solel till stugan

Inläggav jojjo 23 apr 2019 13:21

Tack för svar Göran. Hade nästan gett upp om att få respons :)

Skönt att få saker bekräftade även om jag nu börjar bli mer säker på hur jag ska ha det.

En sak som jag dock har svårt att hitta info om är kablage ang batteribanken.
Kör man samma mm2 som man har mellan batteri och inverter även mellan batterierna? Och behöver man säkra mellan batterierna?
jojjo
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 mar 2019 12:02

Re: Solel till stugan

Inläggav Fritte 23 apr 2019 20:48

Tjockleken på kablarna mellan batterierna beror lite på hur du väljer att koppla ihop dem.
Om batterierna är paralellkopplade till en gemensam anslutningspunkt så kan du i teorin dividera kabeltjockleken med antalet batterier. Men om du paralellkopplar batterierna från pol till pol och tar ut strömen ur ena "änden" så behöver du grövre kablar ju närmre uttaget du kommer. Tänk istället i rör och vatten där vattnet får flöda med en maxhastighet för att rören inte ska gå sönder. Vill du kunna få ut 20 liter per minut så måste alla de andra rören innan kunna leverera sin del.
Något flummigt beskrivet men jag hoppas du förstår.

Vad det gäller säkringar så skulle jag rekomendera att säkra av varje batteri så nära batteriet som möjligt.
Fritte
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 sep 2008 18:13
Ort: Linköping

Re: Solel till stugan

Inläggav jojjo 24 apr 2019 13:07

Tusen tack för svar.
Ja det var en bra förklaring :)
Eftersom jag ska ha 24 volt så blir det att serie och parallelkoppla.

Då borde man kunna räkna varje seriekopplat par som ett batteri och säkra på +sidan för varje par? Då borde det bli stigande säkringar också då beroende på hur man kopplar? Eller räknar man hela batteribanken som ett enda batteri och säkrar bara utgående +?

Och appropå koppla, Var kopplar man laddning (regulator) och uttag (inverter), från varsin ända av batterikedjan eller mitt i kedjan? Eller bara i första paret?
jojjo
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 mar 2019 12:02

Re: Solel till stugan

Inläggav Fritte 27 apr 2019 19:14

Ursäkta mina dåliga paint-skills men det är såhär som jag har kopplat. Jag lovar att det ser betydligt bättre ut i verkligheten. :mrgreen:
batterier.png
batterier.png (19.67 KB) Visad 10886 gånger

Kablarna från samlingspunkten till polerna på respektive batteri är lika långa för att fördela belastningen jämlikt på samtliga batterier.
De gröna prickarna är vart jag har säkrat av repektive batteri. Sedan har jag fler säkringar längre ner i kopplingarna som jag inte ritat in här.
Laddning och förbrukning går samma väg via samlingspunkterna.
Fritte
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 sep 2008 18:13
Ort: Linköping

Re: Solel till stugan

Inläggav jojjo 29 apr 2019 12:33

Vackert. Ser ut som en Miro ;D

Den kopplingen var ju ett alternativ jag inte tänkt på. Smart. Ska funder lite på den :)

Men känns som det kan bli mycket kabel ifall man har väldigt många batterier?

Kommer förmodligen att ha minst 10 batterier, kanske upp mot 20st och hade tänkt koppla såhär. (ska ha 24v)


Batteri.PNG
Batteri.PNG (2.33 KB) Visad 10761 gånger


Då blir det ju en väldigt lång batterikedja och funderade på om man ska ha in/ut på plus på vänstra paret och in/ut minus på paret längst till höger.

Vad har du för storlek på säkringarna på varje batteri?

Vid min koppling räcker det då med en säkring på plus ut eller bör man ändå säkra mellan varje batteripar?
jojjo
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 mar 2019 12:02

Re: Solel till stugan

Inläggav Fritte 02 maj 2019 22:40

Ditt alternativ till koppling är i mina ögon den näst bästa för att balansera lasten mellan batterierna.
Gällande säkring så skulle jag för egen del säkra av respektive batteripar. På så vis skyddar man sig mot otrevligheter om något av batteriparen skulle fallera med en kortslutning. Storleken på säkringarna behöver inte dimensioneras efter något annat än de tunnaste kablarna som används för sammankopplingen av batterierna. Själv använder jag 20A-säkringar till 6mm kablar.
Fritte
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 sep 2008 18:13
Ort: Linköping

Re: Solel till stugan

Inläggav jojjo 07 maj 2019 12:53

Tack för dina svar Fritte. Uppskattar dom.
jojjo
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 mar 2019 12:02

Re: Solel till stugan

Inläggav Göran 16 maj 2019 13:11

Varje seriekopplat par batterier kan man se som ett batteri på 24 volt och när dessa parallellkopplas, kopplar man plus till första batteriet och minus till det sista, eller tvärt om och detta för att belasta alla batterier och inte till största del det bara det första, eller det sista batteriet.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Solel till stugan

Inläggav jojjo 23 maj 2019 18:07

Tack för det klargörandet Göran.

Då har jag egentligen just nu bara en fråga till.
Förstår att när man kopplat batterierna som Fritte gjort att man kan ha smalare kablar som mynnar ut i en tjockare där dom går ihop.

Men om man kopplar som jag tänkt, kan man då gå på lite tunnare kablar mellan batterierna jämfört med den som jag räknat ut att ha mellan batteri och inverter eller bör man gå på samma tjocklek hela vägen? Dvs lika tjock kabel mellan batteriparen som mellan batteribank och inverter?
jojjo
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 mar 2019 12:02

Re: Solel till stugan

Inläggav Göran 15 jun 2019 19:18

Det beror väl på hur stor last man har på invertern och det får man väl räkna på. Det handlar väl också om att inte ha så klen kabel att man värmer den och slösar energi på det.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Solel till stugan

Inläggav jojjo 30 jun 2019 11:39

Update.

Blev less på att vänta på batterierna jag skulle få tag i så för att prova systemet, panelerna ej monterade än, så köpte jag två batterier på Biltema. Efter att jag kopplat på batterierna, fick gnistan, så står bara invertern å piper. Inget mönster i pipet det utan bara korta ihållande pip. Nån som vet vad det kan va? Batterierna är ok, gav vid mätning 26v och mätte 26 vid invertern.
jojjo
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 mar 2019 12:02

Re: Solel till stugan

Inläggav jojjo 04 jul 2019 18:15

Den var nog helt enkelt inte ok. Fick tag i en ny och då funkade det som det skulle. Fått upp panelerna på taket nu också och verkar som allt lirar som det ska.
Tack för all hjälp.
Ska se om jag kan posta nån bild här sen ifall någon är intresserad.
jojjo
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 mar 2019 12:02

Re: Solel till stugan

Inläggav jojjo 15 nov 2019 15:12

Hade ju lovat en bild. Så bättre sent än aldrig gissar jag ;)


setup2.jpg
setup2.jpg (93.95 KB) Visad 9661 gånger
jojjo
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 mar 2019 12:02

Nästa

Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster