MPPT

MPPT

Inläggav Kålle 25 feb 2019 11:48

Hej alla solfångare, har skaffat mig en MPPT Controller och blir inte klok på hur den fungerar riktigt. Tomspänningen från panelerna ligger på ca 70 volt, men när jag kopplar in MPPT så visar den ca 28 volt för det mesta men i bland går den upp till 70 volt i ca 1 sekund och sedan faller den ner till 28 igen. En ganska mulen dag som idag ger panelerna naturligtvis inte full efekt men lite mer än 22 W hade man hoppats på. Kan någon här förklara för mig hur det fungerar ? Jag har ett 24 volt system och 2 st 285 W paneler seriekopplade kan tilläggas.
Mvh Kålle
Kålle
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 jan 2018 22:34
Ort: Bollebygd

Re: MPPT

Inläggav Bittämjaren 25 feb 2019 22:01

Vad är problemet ?!??... För mig ser det ganska normalt ut :?
Det ser ut som du har 60 cellers paneler och de har ett MPP-värde på c:a 30V vid solinstrålning på 1kW m2.
En mulen dag får du ut c:a 5% av specad maxeffekt,... stämmer bra med dina 22W från 2x285W paneler.
28 V på panelsidan,... jaa då är batteriet inte fulladdat ännu.
För mig låter det som har en fullt fungerande anläggning. :D :) :D
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: MPPT

Inläggav Kålle 25 feb 2019 23:16

Det är så det fungerar alltså, blev lite fundersam när jag hade kopplat in alltihop. Min "riktiga" anläggning som är kopplad till växelriktare tycker jag kommer upp i sina 650 volt så fort det är dagsljus. Där av min fundering.
Kålle
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 jan 2018 22:34
Ort: Bollebygd

Re: MPPT

Inläggav TobbeM48v 08 mar 2019 13:24

En annan fundering med mppt laddare.
Kan man ta en liten laddare och koppla till en stor panel?
Ska bygga ett 48volts system med stor inverter, men har 12 volts belysning sedan tidigare.
Tänkte att man kunde koppla belysningssystemet/batteriet till en av panelerna.
Då vill jag inte ladda med mer än 10 A.
Eller kommer man att bränna mppt laddaren?
Tobbe M
TobbeM48v
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 03 mar 2019 21:36

Re: MPPT

Inläggav Göran 08 mar 2019 13:48

Vad är det för fabrikat på din MPPT-regulator? Vad heter den?

Om du vill driva något som kräver 12V, eller 24V, från ett batteri på 48V är det en DC/DC-omvandlare du ska använda.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: MPPT

Inläggav TobbeM48v 10 mar 2019 14:15

Har inte köpt någon än, bygger nytt 48 volt system på magasinet och har 12volts belysning i huset sedan tidigare.
Tänkte dc,dc för framtida belysning i magasinet, men att man inte rör det gamla systemet så mycket.
Då jag bygger ett system med 48 volt och mppt/inverter på 5kw med 3 270 watts solceller i serie , tänkte jag nästan koppla ifrån systemet när jag inte är där.
Inte säker på livslängden på laddare/inverter då jag googlade liknande system men av annat fabrikat så var det elektronik som tog slut efter ett par år.
(Tror det var på laddsidan.)
Men det vore bra att kunna ladda det lilla systemet med lite mer än den lilla solcellen som nu laddar det.
Och vill inte ladda då med mer än 10 A. Då det är ett litet gammalt batteri.

Tobbe M
TobbeM48v
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 03 mar 2019 21:36

Re: MPPT

Inläggav Göran 11 mar 2019 20:40

Ok, då förstår jag! Använd en PWM-regulator 12V/24V, minst 10A så löser det sig. Jag gissar att solpanelen du har ger strax under 10A, eller däromkring och det blir den ström som går in i batteriet. Solpanelen lär ge lite drygt 30V, men det gör inget, allt över batterispänningen blir förluster. Använd inte någon MPPT-regulator för då kommer strömmen dubbleras i regulatorn och 20A går till batteriet.

Det enda som är viktigt med PWM-regulatorn är att den klarar solpanelens öppna spänning som hamnar uppemot 40V (45V om den är monokristallin) och använd därför gärna en regulator som är avsedd både för 12V och 24V, då vet du att den klarar solpanelens spänning. Om regulatorn är på 20, 30, eller 50A har ingen betydelse, det är den ström solpanelen ger som kommer att gå till batteriet och välj därför gärna någon som är lite större än 10A.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina


Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

cron