Solpaneler åt olika håll

Solpaneler åt olika håll

Inläggav Twilight 05 sep 2018 19:42

Hej! Ny på forumet. I nuvarande sommarstuga vi har nu så har jag 2 st solpaneler, en 155w och en 100w kopplad via en 20A regulator till ett 260Ah batteri. Pga träd och skuggpartier så har jag valt att rikta 100w panelen i sydost och 155w panelen mot nordväst. Beror på att jag faktiskt sommartid har fler soltimmar på 155w panelen. Jag har blivit avrådd att göra så men det har fungerat bra i sommar. Varför begrep jag inte då personen inte kunde förklara varför. Kan tillägga att jag inte kan kapa några träd då marken inte är vår.
Undringarna jag har; Är det ok att ha dom så? Är det ok att ha paneler med olika effekt? Tidigare hade jag en endast 10A regulator. Vad händer när man har för liten regulator?
Twilight
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 25 maj 2018 14:33

Re: Solpaneler åt olika håll

Inläggav Bittämjaren 01 okt 2018 18:46

Nordväst,.. det är väl inget fel med det, några få soltimmar på seneftermiddagen/kvällen under sommaren och under vintersäsongen orkar solen inte komma runt hörnet och lysa på panelerna, det är väl det enda "problemet". Jag har paneler riktade åt nordöstlig, sydlig och sydvästlig riktning , det är ju klart de ger inte ström samtidigt under dagen och så är det lite olika effekter på dem också. Jag har även blandat 60 cellers och 72 cellers paneler !?!
Men... så är de kopplade direkt till batterierna, regleringen sköts av shuntregulatorer.
"för liten regulator ?" Hmm... har den ingen strömbegränsning så brinner den väl upp när solen ligger på extra hårt ! :(
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD


Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

cron