Behöver ràd fràn er.....
Läser och funderar men blir inte mycket klokare
Förutsättningar
Mindre torp pà ca 50m2 helt off grid f n och ingen annan lösning än sol, vind eller generator - det sista vill jag undvika sà làngt det gàr pga motorljudet.
Huset ligger avskilt med fà grannar i samma situation och alla av oss vill njuta av tystnaden.
Stugan ligger i mellan Sverige och vi kommer vara där fràn april till november. Mest under maj till september.
Jag uppskattar vi kommer vara i stugan över helgerna men kan även bli upp till en vecka i sträck.
Platsen ligger högt med relativt god vind även om jag förmodligen inte kommer upp över trädtopparna med en mast. Mina tankar just nu är iaf att förbereda för att pà sikt koppla in ett vindkraftverk.
Behovet är nu
Kylskàp för 12v - har hittat ett som heter Cuisine med 88 L kyl o 40 liter frys - ska enligt uppgift dra 1.5-2.5A
Vattenpump pà ca 25 W och en tv med samma effekt max en timme om dagen
Det tillsammans med lite andra förbrukare gör att jag bedömer att förbrukningen kommer ligga pà ca 60 Ah/dygn
Batteribanken bedömmer jag vara ca 500 Ah
Solpanelerna ( ex 24v/ 320 W?) kommer kunna monteras mot söder med ca 35-40 graders lutning pà tak alternativt pà vägg med vinklade fästen.
Däremot ligger platsen lite skuggad och jag tror inte att angränsande markägare är villig att làta mig ta ner lite träd för att förbättra möjligheterna till ökad solinstràlning.
Detta gör att jag funderar pà solpanel med 24 v och 144 solceller i panelen tillsammans med MPPT regulator.
Nu nàgra funderingar som jag vill ha hjälp med....
Fördelar som jag ser det är att jag fàr kraft/uthàllighet i batteribanken med 24 volt samt behöver inte sà grova kablar- billigare och lättare installation
Nackdelar - màste ha en omvandlare fràn 24v till 12 v för att driva allt.
Vad har jag missat?
Kan väl tillägga att vintertid blir det -30 grader ofta sà batterierna kommer behövas köras dit pà vàren och därifràn innan vintern. Miljön/förutsättningarna är ganska likt fjällen.
Jag har säkert missat en del information och hoppas ni hjälper mig räta ut lite fràgetecken.