Solpanel dumpload

Solpanel dumpload

Inläggav seglarn 21 feb 2018 19:58

Bygger nytt i båten. vill att när batterierna är fullt laddade skall överskotts strömmen gå till en dc elpatron. hur göra
mmpt regulator och en pvm med dumploadkrets mellan denna och batteribanken eller vad.

samt en till fråga . mmpt regulatorerna har en utgång för förbrukare vad vinner jag på att koppla förbrukare på denna ,förutom att jag får low volt protection./kan jag koppla "elcentralen"på denna krets innhandlat en 40amp mmpt.

finns det färdigalösningar.
seglarn
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 feb 2018 19:40

Re: Solpanel dumpload

Inläggav Göran 23 feb 2018 12:52

Den regulator jag nämnde i ditt andra inlägg, en TS-45 är den färdiga lösningen och man brukar använda enbart den för problemet med den MPPT-regulator som du köpt, är förmodligen att den inte kan låsas på hög laddspänning, eller hur jag ska uttrycka det. Den kommer förmodligen att begränsa spänningen till underhållsladdning på ca: 13,6 - 13.8 V sedan batteriet är fullt laddat och då kommer TS-45:an aldrig att börja dumpa. det gör den först vid inställt värde, 14,6V, eller va den ställts in på. Regulatorerna kommer inte att samarbeta.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Solpanel dumpload

Inläggav Bittämjaren 23 feb 2018 20:42

Om du absolut måste ha en MPPT- och en Shunt-regulator i samma system och att arbeta på det sätt som du önskar samt ha en liten portion tur också kan du ställa MPPT'n på 13,8 V och Shuntregulatorn på 13,5 V så kanske det kan fungera :?
Varför då...
Jo när MPPT'n laddar batteriet och kommer upp till 13,5 V börjar shunten att leda bort det som är över detta värde (till din dc elparon) och MPPT'n kommer inte upp till 13,8 V där den börjar reglera ner laddströmmen. Man kan säga att den ser ett batteri som aldrig blir uppladdat någon gång :wink:

OBS att spänningsvärdena bara är exempelvärden för beskrivningens skull.

Regulatorernas interna reglerprinciper kan göra att de stör varandra med dåligt resutat som följd.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Solpanel dumpload

Inläggav Göran 28 feb 2018 21:06

Vänta nu, Bittämjaren! Batteriet måste laddas fullt för att må bra, annars sulfaterar det och hamnar på återvinningsstationen i förtid, eller hur? Det måste upp till 14,4 - 14,7V, eller vad tillverkaren anger, så MPPT-regulatorn måste kunna ställas för att aldrig avbryta laddningen. Det blir istället TS-45:an som reglerar batterispänningen och dumpar överskottet till en elpatron.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Solpanel dumpload

Inläggav Bittämjaren 01 mar 2018 00:15

Jag vet Göran men jag skrev också följande:
OBS att spänningsvärdena bara är exempelvärden för beskrivningens skull.
De exakta värdena varierar med olika batterityper, men jag håller med dig att det var lite låga värden för vanliga bly-syra batterier. :oops:
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Solpanel dumpload

Inläggav Göran 01 mar 2018 09:26

Ja, jag ser det nu, att det bara var exempel. :-)
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina


Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 10 gäster

cron