Ni som kan sånt här...

Re: Ni som kan sånt här...

Inläggav Sryd 02 feb 2018 20:29

Ha! (med en blinking och ett leende) :wink: Nu hade du nog eventuellt kanske halvt fel. För all del inte direkt i sak, dock sett som svar på frågan :wink:

Det där med olika nominell effekt vid olika temperaturer fick mig som sagt att tro att det handlar om värmeutveckling och när jag nu gjorde det som jag kunde gjort med en gång - dvs kolla in specifikationen - så handlar det mycket riktigt om kontinuerlig respektive tillfällig respektive peak/start.

Så här står det i specen för Victron Phoenix 12/300 och 12/500:

Kontinuerlig: 300w/500w
Korttidslast: 400w/650w
Startlast: 1300w/1350w

Korttidslast är effekt under 30 minuter och startlast effekt under 3 sekunder, båda vid 40 graders rumstemperatur (rätt högt alltså). En vattenkokare på 650w som går i 2 minuter borde mao inte vara några som helst problem för 12/500 modellen, särskilt inte som temperaturen vid tänkt placering sällan kommer att vara ens 20 grader.

Mycket bra det, för nästa potentiella bekymmer hade kunnat vara den vattenpump vi tänkte koppla in (sannolikt i brunnen och med lite längre kabelväg => 230v enklare).
Sryd
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 dec 2017 21:09

Re: Ni som kan sånt här...

Inläggav Göran 06 feb 2018 02:24

Var har du hittat specifikationerna? De du uppger stämmer inte med det här databladet där Peak-värdet är 900W och det tror jag inte räcker för en pump på 700W, 230V. Någon som vet?

https://www.victronenergy.se/upload/doc ... 0VA-EN.pdf
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Ni som kan sånt här...

Inläggav Sryd 06 feb 2018 12:06

Googlade på Victron Phoenix 12/500, hittade en manual och där stod det:


Phoenix 12-500.JPG


Förutom där, även på specifikationssidan (sid 29). Ser dock att den är märkt "rev 01", så sannolikt är det en gammal manual som fortfarande ligger uppe. Går man å andra sidan via Victrons hemsida och letar upp manualen så är det helt annan information och specifikationer:

Phoenix 12-500 ny.JPG


F-n :evil: Ska man gå på spec måste vi alltså upp ytterligare ett steg upp i omformare för att kunna köra pump och det var ju ett ganska så dyrt steg (1600kr = 72%)...

Vill minnas att jag sett några pumpautomater nere i verkstan, gissningsvis från vinterstängda hus. Kanske får ta och kolla om det finns någon på 1hk, koppla in den och se vad den drar kontinuerligt. Enda kruxet är att få till rätt förutsättningar, dvs sug- och tryckhöjd :roll:
Sryd
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 dec 2017 21:09

Föregående

Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

cron