Tips på mast för solceller

Tips på mast för solceller

Inläggav Asson 02 okt 2017 16:28

Hej, är i behov att få upp solcellerna då stugan är omgiven av tallskog,
var där i helgen och nu når solen inte upp så det räcker till, sitter på väggen, kan iof sätta dom på taket, men det ger ju bara en månad på höst och vår.
förra året släpade jag batterierna hem för laddning mellan åt.
Har idag en panel på ca 270w och behöver troligtvis skaffa en till eller en vindsnurra
skulle behöva få upp dom minst 12m eller så.

Har sneglat på fackverksmaster men verkar krångligt att resa och om man behöver fixa något där upp hur gör man då?
Sen finns det ju belysningsmaster, dom verkar smidiga att fälla upp och ner, men dom kostar ju en del även beg. 7-8k eller så.

Så vad finns det för smidiga lösningar på det som även är ekonomiskt..
Asson
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 21 apr 2016 13:01

Re: Tips på mast för solceller

Inläggav Asson 03 okt 2017 23:55

Har idag varit och tittat på en vad jag uppskattar en 9m antenn mast som har ett extra rör på ca 2-3m
Den är bultad i backen och vad jag kunde se så var det inga gångjärn.
Hur går man tillväga att få omkull den utan att den går åt fel håll eller slår ut bakåt?
Själva 3 kanten står inte åt det hållet så den faller naturligt åt det hållet.
Går det att göra något slags gångjärn som håller nedre delen och man sedan tar ner den som man gör med midsommar stången?
Eller hur går alla dessa radio amatörer med sina master?
Bild

Bild
Asson
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 21 apr 2016 13:01

Re: Tips på mast för solceller

Inläggav Asson 16 okt 2017 00:17

Har en plan på hur masten ska tas ner med hjälp av diverse rep och talga.

Undrar hur ett bra fundament bör se ut för en mast i denna storlek och om man hänger på 2st 270w paneler?
Asson
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 21 apr 2016 13:01

Re: Tips på mast för solceller

Inläggav Asson 16 okt 2017 13:15

Eller en sådan här lösning,
http://www.treesaver.ca/product/treesav ... l-hardware
När jag ser den så får jag dessa frågor:
hur löser man infästningen så den inte skadar trädet och växer fast?
vill inte behöva gå upp varje år och korrigera.

bör veta hur högt trädet är som jag sätter panelen i så man vet att det räcker till,
så hur mäter man lättast för att få ut ett träds höjd?
har provat det där att ta en pinne som är lika lång som från handen till kinden, hålla handen i ögon höjd och pinnen rakt upp, backa tills man ser trädtoppen och mät sträckan till trädet,
tycker det är svårt, måste nog fälla ett träd för att få metoden verifierad :D
finns det ett bättre sätt?
Asson
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 21 apr 2016 13:01

Re: Tips på mast för solceller

Inläggav Asson 26 okt 2017 13:12

Masten är hemma och gjutning till helgen,
Grävde en skaplig grop i tisdags invid en stor sten som stugan står på.
Masten har 3 ben, 2 hamnar på stenen och det tredje i betongfundament.

Blir 16mm gängstång, ankarmassa i stenen och gjuts fast med brickor i betongen
fundament blir så här:
först en botten platta på 100x70x15cm sedan ca 70x70x85cm på det.
kommer väl ca 80cm ner i backen.
Asson
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 21 apr 2016 13:01

Re: Tips på mast för solceller

Inläggav Asson 29 jan 2018 12:32

Det börjar närma sej dagen då masten ska resas.
då det inte gick att gjuta så hålbilden hamnade rätt mot söderläge blev det att göra en förlängning av foten med spegelvänd hålbild och gångjärn för lättare resning av det hela.
passade på att göra 1,6m så totalt blir den 10,6m hög just nu, finns ett extra rör på ca 3m som inte blir monterad just nu.

Fundering, är rädd att den ska vika sej om jag sätter 2st paneler på 270W det blir en yta på ca 3kvm.
Ska jag sätta 3st wire direkt?
Sådana Fall vilken dimension och vart köper man det billigast som är av bra kvalitet?

lite bilder..
Bild

Bild

Bild
Asson
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 21 apr 2016 13:01

Re: Tips på mast för solceller

Inläggav Göran 30 jan 2018 00:42

Det vore trist om masten blåste omkull, så jag skulle nog sätta dit vajer redan från början. Var man köper den billigast. Kanske av Conrad? Hur grov den ska vara, vet jag inte.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Tips på mast för solceller

Inläggav Asson 30 jan 2018 01:10

Ja det blir vajer direkt, vill inte riskera stuga och mast bygget nu när man lagt ner sådan möda.
Den här 6mm klarar ca 1700kg
https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=8078
Finns en 4mm som tar runt 6-700kg
Det blir i 3 väderstreck,
Stugan ligger i söder änden av sjön och vajrarna kommer att vara åt öst, väst och norr
Dom kommer att fästas i träd med ca 45 graders vinkel.
Lägger ett spännande band eller sånt lyftband som man har till traversen runt trädet och vantskruv för att spänna.
Måste försöka uppskatta hur mycket kraft det kan bli på 3kvm
Och vad är rimligt max vind att räkna med vid en inlandssjö
Den är va 3km lång och kanske 800m bred
Sen hur påverkar vinkeln kraften?
Blir att googla lite på det här, kanske nån har lite fakta att gå på?

Edit:
Räknat på vindens påverkan
Vid 3kvm panel, -20 grader och 30m/s blir kraften 1876,5 newton.
vad är rimlig vindhastighet att ta i beaktande?
Och hur ser formeln ut för belastningen av vajern?
Asson
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 21 apr 2016 13:01

Re: Tips på mast för solceller

Inläggav Göran 31 jan 2018 12:50

På fråga A vet jag inte, men jag kan gissa. :-)

Om vajern sitter i 90° vinkel i förhållande till masten får den ta upp hela kraften, vilket den praktiskt sett inte bör göra. Hänger vajern rakt ner och är fäst i samma punkt som masten (vinkeln 0°), tar den upp 0% av kraften. Är vajern fäst en bit ut från masten, så att vinkeln blir 45°, bör den den ta upp 70,7% av kraften. Använd kalkylatorn (avancerade varianten) och knappa in 45. Tryck därefter på cos så blir svaret 0.707106...
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Tips på mast för solceller

Inläggav Asson 31 jan 2018 13:42

Har fixat formeln för det, är precis som du säger Göran.
Är väl egentligen hur hård vind man kan uppskatta som saknas.

Formeln för hur mycket kraft solpanelerna tar upp och belastning av vajer är så här:
http://energy.extweb.sp.se/ffi/fukt.asp
D = Luftdensitet
W = Vindhastighet (m/s)
A = Yta (kvm)
P1 = Vindens kraft (newton)
P2 = Kraft i vajer (newton)
V = vinkeln på vajer (90gr är horisontellt)
P1 =0,5*D*(W^2)*A

P2= P1/SIN(V)
Asson
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 21 apr 2016 13:01

Re: Tips på mast för solceller

Inläggav Göran 01 feb 2018 21:06

Bra att du påpekade att det är sin och inte cos som ska användas...

När det gäller vindens kinetiska energi vill jag ha v^3 istället för v^2. Se varför här ---> http://24volt.eu/fallh.php
Samma formel gäller för luft och vatten, det är bara densiteten som skiljer sig åt.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Tips på mast för solceller

Inläggav Asson 01 feb 2018 23:10

Ajdå, tackar för uppmärksamheten
har letat lite ang det där, och kom fram till att det var i kvadrat,
blir helt andra siffror om det är i kubik, blir att leta andra vajrar än dom jag sett ut då.
Eller sätta dom på annat sätt än tänkt.
får klura lite på det.
Asson
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 21 apr 2016 13:01

Re: Tips på mast för solceller

Inläggav Sryd 02 feb 2018 11:12

Asson skrev:Ja det blir vajer direkt, vill inte riskera stuga och mast bygget nu när man lagt ner sådan möda.
Den här 6mm klarar ca 1700kg
https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=8078
Finns en 4mm som tar runt 6-700kg


Som hobbyskogsarbetare vet jag att Jula har rätt prisvärd winschvajer från Gunnebo (god kvalitet alltså).

40m 8mm brottstyrka 3200kg kostar 999kr och 25m 4mm får du för 399kr (brottstyrka ej angiven, men borde väl vara runt hälften av 8mm vajern).

Sen sträcker sig nya vajrar något vid första rejäla belastning (tror mest att det handlar om att trådarna lägger sig "på plats") så jag kan rekommendera följande procedur innan du spänner upp den:

1. Lägg rullen i någon billig motorolja något dygn och låt den sedan dropptorka ytterligare en dag eller två, så får du en smidig och följsam vajer som håller bra och där trådarna lägger till sig bra i moment två, nämligen
2. Fäst vajern i något tungt och dra det en bit. För en vinschvajer gör man givetvis detta med själva vinschen, men det borde funka att fästa vajern i bilen. Motståndet kan vara en annan bil där föraren ligger lite grand på bromsen, en stor stock eller lite vad som.

Vet inte om ovanstående är nödvändigt, men det är att bra trick för att slippa vajertrassel när man sätter ny vinschvajer. Tänker att med ett litet segel i form av solpanel 10m över marken så kan det dra en del i vajrarna och då kan det vara skönt att veta att de inte töjer någon cm vid första rejäla blåst.

Går det att få till är också användning av kaus ett bra sätt att avlasta vajeröglan och minimera risken för brott.
Sryd
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 dec 2017 21:09

Re: Tips på mast för solceller

Inläggav Bittämjaren 02 feb 2018 18:29

Brottstyrka på en 4 mm vajer borde vara en fjärdedel av en 8 mm vajer
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Tips på mast för solceller

Inläggav Sryd 02 feb 2018 19:46

Bittämjaren skrev:Brottstyrka på en 4 mm vajer borde vara en fjärdedel av en 8 mm vajer


Haha, när jag skrev det så kliade det onekligen i bakhuvudet att "jag undrar om det är så enkelt att halva arean = halva brottstyrkan" :D

Var annars rätt nöjd med att faktiskt ha råd att komma med, just eftersom det inte handlade om ellära. För att bättra på så har jag nu tagit fram brottstyrka för respektive vajer och sådan anges tydligen formellt inte i kg utan i kN:

8mm (144 tråd): 31,7 kN
4mm (114 tråd): 8,7 kN

Bittämjarens - gissningsvis - tumregelbaserade kommentar var alltså helt korrekt med lite avrundning och mer exakt handlar det om 3,64 ggr brottstyrkan 4mm => 8mm. Uttryckt i kg borde väl ändå gå att översätta rakt av och därmed borde 4mm vajern ligga på ca 800kg brottlast.

Utan att kunna backa upp det med några beräkningar så hade jag nog gått på minst 6mm vajer. Kombinationen vind och vindfång kan leda till rätt häftiga - och plötsliga - krafter. Kom förresten att tänka på Swedol som brukar vara bra och prisvärda på den här typen av produkter. De har mycket riktigt 25m 114 trådars stållina för 500 respektive 680kr (6mm / 8mm).
Sryd
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 dec 2017 21:09

Nästa

Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster