batteribank

batteribank

Inläggav Asson 29 sep 2017 11:03

Hej, har idag 2 st AGM 92Ah C20 som inte räcker till när hösten faller på, brukar vara vid stugan i 48 timmar så här års, och ca varannan, tredje helg.
Har möjlighet att köpa 2st 12v 240Ah C5 99kg/st batterier som varit i en truck för bra kurs, det skulle täcka mina behöv med råge.
det har varit en reserv truck som i princip bara underhållsladdats så enligt utsago så är dom så gott som nya.
Hur kan man verifiera det?

Sen fanns det uttjänta 24v batteri på ca 315kg, ca 3år gamla, lite ohanterligt, men skulle ett sånt vara mer värt än ovanstående?
och går det att rekonda ett batteri?

och vad gör jag med mina gamla som är sen förra sommaren? är det värt att försöka sälja?
eller går det att göra 2 batteribanker från en MPPT regulator på nåt bra vis?
Asson
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 21 apr 2016 13:01

Re: batteribank

Inläggav Bittämjaren 01 okt 2017 19:10

Har de gamla batterierna samma "float level" spänning så är det väl bara koppla ihop med de "nya" batterierna
Jag kan tänka mig att spänningsnivån är c:a 27,6 V :?
Hur länge har batteriet varit i reservtrucken som i princip bara underhållsladdats :?:
uttjänta 24V batteri, hmm... vad menas med uttjänta här :?:
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: batteribank

Inläggav Asson 01 okt 2017 23:50

Vad jag hört ska man inte blanda gamla och nya batterier för då tar man död på dom nya.
Sen så är det AGM jag har nu och dom nya är blysyra, det är väl olika spänningsnivåer på dom?

Batterierna är 3 år gamla och laddade en stunda varje månad för att hålla dom i form.

Jo dom uttjänta sa han som så att dom inte duger till truckarna längre, vet inte mer än så.
fast klart beror väl på vad dom säljs för, kanske ska kolla närmare på vad dom.
Sen är det väl lite otympligt att handskas med 300kg batterier, kanske får ha en låda utomhus med dom sådana fall.
Asson
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 21 apr 2016 13:01

Re: batteribank

Inläggav Bittämjaren 05 okt 2017 23:13

Batterierna är 3 år gamla och laddade en stunda varje månad för att hålla dom i form.
Då är de åtminstone välskötta och borde vara användbara ett antal år till.

Jo dom uttjänta sa han som så att dom inte duger till truckarna längre,
Vilket skick har dem, det är viktigt. Jag har sett truckbatterier som klassats som "fungerande" och undrar hur trucken har kunnat röra sig överhuvudtaget, det verkar vara en definitionsfråga och är beroende på vem man frågar.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: batteribank

Inläggav Asson 06 okt 2017 13:48

Var och hämtade hem dom igår, var 2,15v i varje cell.
Hoppas hinna ladda och göra belastningsprov till helgen.

Håller på att bygga ut vid stugan och har ingen bra plats att ställa batterierna.
Hur bra är det att ha dom utomhus i ett hus av något slag?

Köpte även en 24v laddare på 45A, så tanken är att köra 24v framledes så kan man stödladda från elverket
Men har idag bara en 270w panel
Maximal Power (Pmax) 270 Wp
Open Circuit Voltage (Voc) 38.21 V
Short Circuit Currents (Isc) 9.21 Amp
Maximum Power Point Voltage (Vmpp) 31.08 V
Maximum Power Point Current (Impp) 8.7 Amp
funkar den för 24v system eller måste jag komplettera med en till?

Har vissa saker som är 12 idag,
inverter 1700W
Fläkt toa separet
USB laddar uttag.
Byta inveter är ju en ganska stor kostnad,
dom andra blir inte så dyrt eller så sätter man en 24/12VDC omvandlare
Asson
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 21 apr 2016 13:01

Re: batteribank

Inläggav Bittämjaren 06 okt 2017 19:16

var 2,15v i varje cell
Det kan man betrakta som mycket bra som vilospänning altså ingen panik med laddningen.

Utomhus,... jaaa det fungerar, men cellspänningen varierar med temperaturen kom ihåg det bara :roll:
Öka cellspänningen med 0,005V för varje minskning med 1°C, på en 24voltare blir det en ökning på 0,6 V när temperaturen har sjunkit med 10°C (ref. Trojan T105)

Panelen kan du koppla direkt till batteriet och du får en laddström mellan Isc och Impp på c:a 8,9A och effekten blir 27V * 8,9A = 240W som du ser utnyttjar man inte panelens fulla effekt men det är väl inte det viktigaste i detta läget.
men snurregulatorn hade väl anslutning för solpanel också ?

Byta inverter blir du nog tvungen till för det är ju trots allt den som 24V systemet är till för
En 24/12V omvandlare till de småsaker du redan har kan vara att rekommendera

En överrejäl laddare har du skaffat så här har du överkapacitet som räcker många år framåt med utbyggnad av anläggningen.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: batteribank

Inläggav Asson 06 okt 2017 21:11

Bittämjaren skrev:var 2,15v i varje cell
Utomhus,... jaaa det fungerar, men cellspänningen varierar med temperaturen kom ihåg det bara :roll:
Öka cellspänningen med 0,005V för varje minskning med 1°C, på en 24voltare blir det en ökning på 0,6 V när temperaturen har sjunkit med 10°C (ref. Trojan T105)

Har funderat på det där, vad är då utgångs temperaturen?
Bittämjaren skrev:Panelen kan du koppla direkt till batteriet och du får en laddström mellan Isc och Impp på c:a 8,9A och effekten blir 27V * 8,9A = 240W som du ser utnyttjar man inte panelens fulla effekt men det är väl inte det viktigaste i detta läget.
men snurregulatorn hade väl anslutning för solpanel också ?


Jag har en epever tracer 4215bn den fixar 24vdc systemspänning
ska inte ha någon vindsnurra i det här läget, utan masten som är tänkt är för att få sol på panelen från oktober till mars, tror dock det blir dåligt i dec-jan även med masten
Så frågan är kan jag köra endast med den här panelen på 24v eller måste jag komplettera med en till för att få upp spänningen.
och är det bättre o strunta i regulatorn så som du beskriver det?
Bittämjaren skrev:Byta inverter blir du nog tvungen till för det är ju trots allt den som 24V systemet är till för
En 24/12V omvandlare till de småsaker du redan har kan vara att rekommendera

En överrejäl laddare har du skaffat så här har du överkapacitet som räcker många år framåt med utbyggnad av anläggningen.


till att börja med vill jag köra 12v, för att slippa en massa utgifter just nu.
Men för att nyttja den fina laddaren som troligtvis behövs i dec-jan så måst jag gå över till 24v, testar en vinter på 12v först
Asson
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 21 apr 2016 13:01

Re: batteribank

Inläggav Asson 08 okt 2017 23:29

Har gjort ett belastnings test på ena batteriet.
Använde en 230VAC inverter och varmluftspistol
Invertern var inte så smart så den kompenserade för spänningsfallet på primärsidan där av minskade lasten som var på 85,7A till ca 49A när det var klart.
stod 1,38kwh på energimätaren som var inkopplad, missar dock förlusterna i invertern.
batteri1_test.JPG
batteri1_test.JPG (49.49 KB) Visad 5116 gånger

Så vad kan man säga om det här?
Vad kan man uppskatta att kapacitet ligger på det här batteriet?
Asson
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 21 apr 2016 13:01

Re: batteribank

Inläggav Bittämjaren 09 okt 2017 21:41

En medelförbrukning på c:a 65 A i 2 tim = 130 Ah
130 Ah * 11,8 V = 1,53 kWh
jaaa ,... dina mätningar stämmer bra med verkligheten.
-----------------
Oooooops,... En liten rättelse, medelspänningen var på 10,8 V :oops:
130 Ah * 10,8 V = 1,4 kWh :!:
ja,... nu blev verkligheten (ännu) bättre. 8)
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD


Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

cron