Hus i skogen utan el, hur?

Hus i skogen utan el, hur?

Inläggav norlin 20 aug 2017 11:17

Behöver lite hjälp, med att söka information och då säkert med att tyda informationen, men vi börjar med vad jag vill uppnå.

Har en ½ tanke på att bosätta mig i liten stuga ute i skogen, en stuga som troligen blir nybyggd och värms med ved, vatten från hål i backen å redan där blir livet enklare av att ha el.
Inte bara vattenpump utan belysning å förströelse är man ju van att det är elektrifierat.

Då papperet är vitt vet jag inte i vilken ända jag ska börja, men man kan ju alltid utgå ifrån nuvarande hus energibehov och skala ner. Huset blir mindre med färre förbrukare.
Hitta en "brytpunkt" eller liknande effekt/pris/bekvämlighet.

Så vad behöver jag information om, utifrån var i världen och hur mycket det förbrukas per dygn (och över året på nått sätt)
Paneler, typ & antal?
Batteri, typ och antal?
Reglerteknik, Omvandlarteknik, mm?
12/24V DC hur mycket 220V AC, 400V AC?

Alla tips och egna erfarenheter värdesätts då detta är för mig ett ämne jag inte tidigare studerat.
norlin
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 30 aug 2012 08:14
Ort: Vänersborg

Re: Hus i skogen utan el, hur?

Inläggav Bittämjaren 27 aug 2017 14:20

Fundera på vilken "servicenivå" du behöver/vill ha med alla elektriska prylar.
I din uppställning blir nog förströelsen den tunga förbrukaren. men rätt som det är vill du ha kyl/frys och då tar den 1:a platsen som största förbrukare.

Jag har en uppställning med c:a 18 paneler på 200 - 315 W (blandat är det här) placerade i lite olika riktningar på vägg med c:a 550 Ah 24V batterier och några shuntregulatorer som håller koll på läget, en victron 2kW omvandlare som driver ett kylskåp från 90-talet, en frys från tidigt 80-tal, en mikrovågsugn och kaffebryggare.
Mikro'n + bryggaren märks inte i den totala förbrukningsbilden.
kvar blir kyl/frys + allt övrigt i fastigheten som jag har tappat räkningen på för länge sedan.
Så här stort blir det nog inte hos dig och då kan 12 V räcka, men jag har en bit till innan jag kan gå offgrid.

Göran ! Du får ge något vettigt förslag på norlin's funderingar
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Hus i skogen utan el, hur?

Inläggav norlin 27 aug 2017 16:00

Bra input.
Jag har insett att jag behöver börja med hur lite el som man kan komma undan med.
Har insett att dammsugaren kan bli problematisk.
Funderar vidare i maklig takt.
norlin
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 30 aug 2012 08:14
Ort: Vänersborg

Re: Hus i skogen utan el, hur?

Inläggav Bittämjaren 27 aug 2017 22:26

Men så mycket dammsuger du väl inte så att det blir soppatorsk i batteribanken :!: :?: :!: :shock:
Den förbrukar väldigt mycket ström vid användning men under ganska kort tid och då blir den jämförbar med en mikrovågsugn.
1 kW i 8 min / dygn vid 24 V det blir c:a 45 A i 8 min = 6 Ah jämför med kyl 128 lit (Görans butik) 1,5 - 2,5 A/h i 24 tim 24 * 2 = 48 Ah
Som sagt det blir nästan blaha blaha i förbrukning från mikro och liknande utrustning jämfört med kyl/frys trots den höga strömmen i dessa apparater.
Förströelseutrustningen kan däremot ge ett intressant "bidrag" till den totala förbrukningen, så räkna lite på den !
Lampor jaaa säg 6 st 4 W LED det blir 1 A några timmar om dygnet när allt står på (t.ex.julhelgen) d.v.s. jämförbart med dammsugningen i mitt exempel i förbrukning.
Allt räknat på 24 V i mina exempel, vid 12 V blir det dubbelt så många Ah på batteriet.

Välj "dimesionering" på startsidan, den kan nog ge dig lite hjälp med beräkningen av storleken på anläggningen.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Hus i skogen utan el, hur?

Inläggav Göran 30 aug 2017 16:18

12V tycker jag man bör undvika. Vill man bygga ut systemet senare sitter man fast i något som kräver kablar tjocka som falukorvar och där man kanske får sätta upp flera regulatorer.
24 volt är inte mer komplicerat eller mindre praktiskt, inte 48 volt heller, om allt ändå ska gå på 230V.

Jag vet inte vad de som lever off-grid klarar sig på i i kWh/år. Kan det ligga runt 2 000 kWh/år? Själv förbrukar jag 25 000 kWh/år.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Hus i skogen utan el, hur?

Inläggav hans 08 mar 2018 08:09

Hej
Åk och titta hur andra har gjort. Det blir absolut billigast allt det som tas upp här går att lösa med teknik (elverk som startar automatiskt osv.) Min erfarenhet sedan 1998 är köp så dyrt som möjligt (verkningsgrad kvalite på elverk...honda/yanmar iverter/laddare victron....... mums ),så stort som möjligt massa massa paneler inte för sommar sol
utan för vinterns glimtar så elverket inte behöver gå alla dagar alltså behöver de helst vara exponerade så att de kan hämta januari sol (kanske med en mast som efter installation har tömt hela din budget för de kommande 10åren) mellan 11,00-15,00 i bästa fall.... Frysbox,diskmasin,tvättmasin,dammsugare, Micro dödar alla fantasier om att leva billigt och elverket/batteribanken i förtid....men där måste man välja själv eller som i mitt fall sambon vilket gör dig totalt hjälplös men det är en annan historia....Försök undvik vindkraft i inlandet då sparar du direkt alla pengarna på den installationen....Göran är duktig och kan hjälpa dig men först när du har bestämt dig om vad du vill ha....Annars varför inte en fin båt att semestra med eller en husvagn efter bilen.....
hans
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 01 sep 2014 21:30

Re: Hus i skogen utan el, hur?

Inläggav torbalm 09 mar 2018 11:40

Du ska gå direkt på 48V annars blir strömmen snabbt ohanterligt stor.
Litiumbatterier från en krockad bil i Norge, leta efter storleksordningen +36kWh.
Köp regulatorer, inverter och laddare som håller vad de lovar och som har tillräcklig kapacitet. Du vill inte ställa så att du får köra elverk 8h om dagen på vintern.
Solpaneler på ca 3kW, fundera noga på placering och hur det kommer att fungera vintertid. Väldigt gärna tillskott med någon liten vattenkraft om du har tur att ha en bäck i närheten.
Kör tvättmaskin och diskmaskin dagtid när solen skiner, alternativt när elverket går, dammsugare och micro påverkar knappast. Man klarar basutbudet på 100-150W (ventilation, belysning, tv/radio, wi-fi, kyl&frys, mm.) eller 2.5-3.5kWh/dygn därutöver kommer större förbrukning som du får köra när solen är framme. Spisen kör du med gasol, ugnen är enda stora problemet…

När/om inresol.se får sin stirlingmotor att fungera är du i hamn med både med värme och el.
torbalm
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 apr 2015 19:59

Re: Hus i skogen utan el, hur?

Inläggav hans 09 mar 2018 21:03

Hej igen
Gasspis med ugn för mig och min sambo som lagar all mat vi äter på den kostar med byggmax 295kroners p 11 150kronor i månaden, genomströmnings gasberedaren lika så alltså en p 11 i månaden a 295kronor för bägge.2350 Watts paneler ger oss soldagar självförsörjning from.första veckan i februari två stycken honda eu20 stödladdar vi victron multi plusen med vilka skall bytas ut mot ett Yanmar encylindrigt diselverk,idag matas victronen med 40amp 24volt och med yamaren kommer det att bli 120amp 24 volt...Bigger is better....Kan du unvika frysbox och diskmaskin och köra tvättmaskinen vid maxsol (kanske du har en 1500-2000 watt från solcellsregulatorn) så pressar du inte ner volten i bly/gel/agm batterierna heller vilket gör att de håller längre.Gråa hemska nov-februari blir det mycket elverk i alla fall för oss. Wallas diselkamin håller basvärme och jag räknar med en kostnad i vinter på ca 1500kronor. Batteribanken består av åtta stycken 235 ampers vision amg seriekopplade till 24volt.Det mesta på senare år har jag handlat av göran här på forumet och fått mycket bra support.
hans
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 01 sep 2014 21:30

Re: Hus i skogen utan el, hur?

Inläggav hans 10 mar 2018 02:08

Ja.
Kanske måste rätta mig angående elverksladdning. Det är givetvis 240 volt 24 och 120 amper jag talar om vid laddning till vicronen men den går vidare som 24 till batterierna.Inte speciellt självförsörjande denna februari eller mars då det varit extremt mulet.Mitt på dagen vid mulet väder levererar panelerna 300-500watt nu i feb,-mars medans riktigt mörka decemberdagar mellan 0 och 60-70 watt.Alltså volym på panelerna är aldrig fel om du har tänkt dig att leva året runt i ditt hus.
hans
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 01 sep 2014 21:30


Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster