Synpunkter liten anläggning

Synpunkter liten anläggning

Inläggav Mek 19 jul 2016 21:20

Hej på er!

Här kommer mitt första inlägg efter att ha snokat runt en tid! :wink:

Håller på att kika på en mindre anläggning. Är främst för nätverk och övervakning på sommarstugan, så inga större laster.

Min förhoppning är att det ska klara sig utan extern laddning under sommarhalvåret…

För enkelhetens skull vill jag bygga in allt i samma skåp. (Elektronik och AGM batteri) Blir även bättre för laddningens skull då laddaren mäter temperaturen internt.
Skåpet är mest för att hålla katterna utanför, så i princip skulle jag kunna ha ett galler som dörr. Men gälplåtarna ser bättre ut. :P

Googlade lite på ventilation och hittade detta:

Battery ventilation is vital – venting details
The battery enclosure must enable fresh air to enter at its base. The lighter hydrogen must be able to escape to atmosphere via unrestricted outlets at the enclosure’s very top.
The RV industry has no standards regarding this but general practice is to provide a few 25 or so mm holes at the top and also close to the bottom of the enclosure.
In 2003, the (then) Sustainable Energy Industry Association suggested the following minimum. The size given is for each vent (top and bottom).
Area in sq cm = 0.006 X ‘n’ X I.
Where ‘n’ – the total number of cells in the battery/s (for this purpose each cell is nominally 2.0 volts)
‘I’ = maximum charging rate in amps.
For example a caravan with two 12 volt batteries (each of 6 cells) and maximum charging rate from the alternator and solar input combined might be 50 amps.
Then A = 0.006 x 12 x 50 = 3.6 sq cm. As the above is a minimum requirement such ventilation could thus be one or slots top and bottom – each 5.0 cm long by 1.0 one centimetre deep.
Whilst naturally vented enclosures have been criticised, decades of experience indicate they are adequate for caravans and motor homes.
Wind however can generate areas of high pressure around the exit vents and prevent the gas escaping.
This is less of an issue if adequate lower vents are provided but many an enclosure is vented only at the top. If yours is like that, cut a few holes at the very bottom.


Källa: http://caravanandmotorhomebooks.com/bat ... -is-vital/

Så det borde räcka med ventilation nere och uppe... Antar att formeln är för vätskefyllda batterier…
AGM batteriet borde ju inte släppa på trycket så ofta att elektroniken tar skada.

Bifogar en bild hur jag tänkt.

Synpunkter mottages gärna! :D

//Mattias
Bilagor
Solar copy.jpg
Solar copy.jpg (223.35 KB) Visad 4370 gånger
Mek
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 jul 2016 19:37

Re: Synpunkter liten anläggning

Inläggav Bittämjaren 20 jul 2016 23:15

Jag tycker det ser vettigt ut
Sätt en gles fläktfiltermatta eller finmaskigt nät innanför gälplåtarna annars kommer du få elskåpet fullt med insekter, om skåpet sitter utanför bostadsutrymmen.
jag ser att du har ritat in komponenter som man normalt ser i industrimaskiner. 8)
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Synpunkter liten anläggning

Inläggav Göran 22 jul 2016 16:36

Det blir stilpoäng för den där ritningen.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Synpunkter liten anläggning

Inläggav Mek 22 jul 2016 19:53

Jobbar med industrimaskiner så det känns enklast, så länge strömmarna inte blir förstora. Får se var projektet slutar... :D
Tack! :D Har lite för lätt att fastna i ritandet! Men snart är det semester och då ska det byggas och kopplas!
Mek
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 jul 2016 19:37

Re: Synpunkter liten anläggning

Inläggav Bittämjaren 23 jul 2016 16:00

Det där är ingen ritning, :mrgreen: det är en kopplingsbild, men stilpoäng ska den ha. :D
Få se nu..... "se var projektet slutar"... Vaa ?!?, ska det sluta, kan det va möjligt ?!
Läs gärna den här tråden:
viewtopic.php?f=1&t=2703&hilit=+liten+b%C3%B6rjan#p34230
Nåväl jag gör bedömningen att du inte har fastnat i egenström-träsket ännu. :wink: men välkommen ska du vara. Hur som helst, jag jobbar också med industrimaskiner. 8)
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD


Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster