Batterier som är både parallell- och seriekopplade?

Batterier som är både parallell- och seriekopplade?

Inläggav urdjur 11 jun 2016 17:59

Hej!

Jag undrar om man kan koppla samma batteripark på ett fiffigt sätt. Jag tänker mig 3 st. 12 V-batterier. Är det möjligt att:

1) Parallellkoppla dessa mot solpanel med regulator avsedd för 12 V system, d.v.s. hela parken laddas med 12 volt
2) Samtidigt tar man ut 36 volt genom en seriekopplad anslutning till batteriparken
3) Och samtidigt tar man även ut 12V till lite lampor etc. återigen parallellkopplat

Eller blir det kortslutningar på detta sätt? Kan man både äta kakan och ha den kvar, eller exploderar kakan då?
urdjur
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 30 jun 2011 18:06

Re: Batterier som är både parallell- och seriekopplade?

Inläggav b.nelzon 15 okt 2016 11:35

Hej!

Nej, du kan inte både parallellkoppla och seriekoppla samtidigt, det går att koppla om med reläer, men inte samtidigt. Enda möjligheten, som jag ser det, är i så fall att ha en spänningsomvandlare från 12V till 36V, eller inverter till 230V AC, och sedan en strömförsörjning 230V AC/36V DC. Men det blir ju lite förluster på vägen. Kan du inte ladda på 36V istället, och omvandla ner till 12V när du behöver det? Det är ju lättare och effektivare att omvandla neråt i stället för uppåt...? :D
b.nelzon
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 feb 2015 15:08


Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

cron