Sida 1 av 1

Lifepo4 Batterier

InläggPostat: 04 apr 2016 22:08
av norrlänningen
Jag undrar om det finns någon där ute som vet något om nämnda batterier isåfall får ni gärna dela med er av era kunskaper här

Re: Lifepo4 Batterier

InläggPostat: 06 apr 2016 19:48
av OlleP
Jag tror det är bättre att du kommer med en konkret fråga.
Vad betyder fyran.?

Re: Lifepo4 Batterier

InläggPostat: 06 apr 2016 20:51
av Bittämjaren
4:an har med den kemiska benämningen att göra Li Fe PO4 - Litiumjärnfosfat, fyra syreatomer i fosfatmolekylen
Utmärkande egenskaper är att vid urladdning har batteriet ganska konstant spänning ända fram till slutet på urladdningen för att sedan falla snabbt.

Finns en del att att läsa på Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_i ... te_battery

Re: Lifepo4 Batterier

InläggPostat: 07 apr 2016 04:17
av norrlänningen
Går det att ladda dom med en Morningstar mppt 60

Re: Lifepo4 Batterier

InläggPostat: 08 apr 2016 13:19
av OlleP
Om det är det som vi modellflygare kallar för lipo-batterier, så har de ungefär samma laddcykel som blyackar, med tillägget att de är extremt känsliga för överspänning.
Du måste ha en laddare som är anpassad till just lipo.
De har också förmågan att fatta eld vid överladdning och skador.

Re: Lifepo4 Batterier

InläggPostat: 10 apr 2016 08:47
av Bittämjaren
norrlänningen Nej jag tror inte det, visserligen kommer morgonstjärnan även med rätt inställda spänningar att ladda upp batteriet till fulladdat, men sen går den över till konstantspänningsläge t.ex. float eller absorbtion och det är att betrakta som underhållsladdning och det tycker inte batteriet om. :(

LiPo batterier LitiumPolymer, en annan medlem i den här batterifamiljen och som du säger OlleP är den känslig för överspänning, och inte bara det utan en del andra saker också som övertemperatur, kontinuerlig underhållsladdning och underspänning vid urladdning och någon sak till som jag inte kommer ihåg. :oops:
Men den klarar mycket höga urladdningsströmmar och uppladdningsströmmar som t.ex. 10C eller mer, det verkar bara vara en värmefråga, tänk dig ett 100Ah batteri som laddas med 1000A !?! Det betyder 0 - 100% laddning på c:a 9min med lite förluster, fast det finns labbexemplar som laddas fullt på 20sek, öööh.. det skulle betyda 250C. :shock:

Re: Lifepo4 Batterier

InläggPostat: 10 apr 2016 18:35
av norrlänningen
Även om man har bsm övervakning

Re: Lifepo4 Batterier

InläggPostat: 11 apr 2016 13:37
av OlleP
Bra ackar för modellflyg tillåter 70 till 90C i urladdning och de bästa kan laddas med 10C.
Men livslängden blir lidande.

Re: Lifepo4 Batterier

InläggPostat: 11 apr 2016 20:10
av Bittämjaren
Nu vet jag inte vad bsm övervakning är och om den är aktiv eller passiv i sin funktion.

Re: Lifepo4 Batterier

InläggPostat: 12 apr 2016 17:19
av McB
Största fördelen med dessa är väl den låga vikten i förhållande till kraftinnehållet, största vinning finns nog i mobila lösningar som husvagn, husbil, båt och diverse eldrivna farkoster.

Re: Lifepo4 Batterier

InläggPostat: 22 maj 2016 10:09
av Bittämjaren
norrlänningen, nu har jag tagit reda på vad bokstäverna BSM innebär, och jag tror att du menade kombinationen BMS (Battery Management System)
Här är en sida som beskriver det bra:.. http://liionbms.com/php/white_papers.php

Och nu till din fundering ang. sammankopplingen med "morgonstjärnan" som laddare...
Om det finns en BMS inbyggd i batteriet behöver den kunna styra (ned) laddströmmen från laddaren för att kunna göra cellbalanseringen i batteriet, verkar behövas i anläggningar med större strömmar av vad jag har kunnat läsa på den här sidan.
Finns det någon anslutning för fjärrstyrd strömbegränsning på laddaren (morgonstjärnan)

Re: Lifepo4 Batterier

InläggPostat: 23 maj 2017 22:21
av Blomman
Det fungerar mycket bra att ladda lithiumbatterier med morningstar och andra regulatorer som det går att ställa in spänningen med. Det viktiga med lithium batterier är att övervaka varje cell så att det inte bli obalans. Alla celler måste ligga på samma spänningsnivå annars riskerar någon cell att överladdas. Använder du ett batteripack med BMS så får inte BMS stänga av batteripacket så att regulatorn tappar en battribank att arbeta mot för då riskerar den att gå sönder. Först måste spänningen från solceller brytas bort sen får batteribanken stängas av vid ett fel. Använder man kvalitets celler från samma patch så är dom i regel mycket lika och det bildas sällan obalans. lithiumceller mår bäst av att inte laddas till 100% så ställ in regulatorn till toppspänning på 80% istället så finns lite säkerhetsmarginal också. En cellogg 8m är ett mycket bra och billig övervakningsverktyg på cellnivå som kan du kan göra en säkerhetskrets med.