Lifepo4 Batterier

Lifepo4 Batterier

Inläggav norrlänningen 04 apr 2016 22:08

Jag undrar om det finns någon där ute som vet något om nämnda batterier isåfall får ni gärna dela med er av era kunskaper här
norrlänningen
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 02 mar 2016 23:30

Re: Lifepo4 Batterier

Inläggav OlleP 06 apr 2016 19:48

Jag tror det är bättre att du kommer med en konkret fråga.
Vad betyder fyran.?
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Lifepo4 Batterier

Inläggav Bittämjaren 06 apr 2016 20:51

4:an har med den kemiska benämningen att göra Li Fe PO4 - Litiumjärnfosfat, fyra syreatomer i fosfatmolekylen
Utmärkande egenskaper är att vid urladdning har batteriet ganska konstant spänning ända fram till slutet på urladdningen för att sedan falla snabbt.

Finns en del att att läsa på Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_i ... te_battery
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Lifepo4 Batterier

Inläggav norrlänningen 07 apr 2016 04:17

Går det att ladda dom med en Morningstar mppt 60
norrlänningen
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 02 mar 2016 23:30

Re: Lifepo4 Batterier

Inläggav OlleP 08 apr 2016 13:19

Om det är det som vi modellflygare kallar för lipo-batterier, så har de ungefär samma laddcykel som blyackar, med tillägget att de är extremt känsliga för överspänning.
Du måste ha en laddare som är anpassad till just lipo.
De har också förmågan att fatta eld vid överladdning och skador.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Lifepo4 Batterier

Inläggav Bittämjaren 10 apr 2016 08:47

norrlänningen Nej jag tror inte det, visserligen kommer morgonstjärnan även med rätt inställda spänningar att ladda upp batteriet till fulladdat, men sen går den över till konstantspänningsläge t.ex. float eller absorbtion och det är att betrakta som underhållsladdning och det tycker inte batteriet om. :(

LiPo batterier LitiumPolymer, en annan medlem i den här batterifamiljen och som du säger OlleP är den känslig för överspänning, och inte bara det utan en del andra saker också som övertemperatur, kontinuerlig underhållsladdning och underspänning vid urladdning och någon sak till som jag inte kommer ihåg. :oops:
Men den klarar mycket höga urladdningsströmmar och uppladdningsströmmar som t.ex. 10C eller mer, det verkar bara vara en värmefråga, tänk dig ett 100Ah batteri som laddas med 1000A !?! Det betyder 0 - 100% laddning på c:a 9min med lite förluster, fast det finns labbexemplar som laddas fullt på 20sek, öööh.. det skulle betyda 250C. :shock:
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Lifepo4 Batterier

Inläggav norrlänningen 10 apr 2016 18:35

Även om man har bsm övervakning
norrlänningen
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 02 mar 2016 23:30

Re: Lifepo4 Batterier

Inläggav OlleP 11 apr 2016 13:37

Bra ackar för modellflyg tillåter 70 till 90C i urladdning och de bästa kan laddas med 10C.
Men livslängden blir lidande.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Lifepo4 Batterier

Inläggav Bittämjaren 11 apr 2016 20:10

Nu vet jag inte vad bsm övervakning är och om den är aktiv eller passiv i sin funktion.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Lifepo4 Batterier

Inläggav McB 12 apr 2016 17:19

Största fördelen med dessa är väl den låga vikten i förhållande till kraftinnehållet, största vinning finns nog i mobila lösningar som husvagn, husbil, båt och diverse eldrivna farkoster.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Lifepo4 Batterier

Inläggav Bittämjaren 22 maj 2016 10:09

norrlänningen, nu har jag tagit reda på vad bokstäverna BSM innebär, och jag tror att du menade kombinationen BMS (Battery Management System)
Här är en sida som beskriver det bra:.. http://liionbms.com/php/white_papers.php

Och nu till din fundering ang. sammankopplingen med "morgonstjärnan" som laddare...
Om det finns en BMS inbyggd i batteriet behöver den kunna styra (ned) laddströmmen från laddaren för att kunna göra cellbalanseringen i batteriet, verkar behövas i anläggningar med större strömmar av vad jag har kunnat läsa på den här sidan.
Finns det någon anslutning för fjärrstyrd strömbegränsning på laddaren (morgonstjärnan)
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Lifepo4 Batterier

Inläggav Blomman 23 maj 2017 22:21

Det fungerar mycket bra att ladda lithiumbatterier med morningstar och andra regulatorer som det går att ställa in spänningen med. Det viktiga med lithium batterier är att övervaka varje cell så att det inte bli obalans. Alla celler måste ligga på samma spänningsnivå annars riskerar någon cell att överladdas. Använder du ett batteripack med BMS så får inte BMS stänga av batteripacket så att regulatorn tappar en battribank att arbeta mot för då riskerar den att gå sönder. Först måste spänningen från solceller brytas bort sen får batteribanken stängas av vid ett fel. Använder man kvalitets celler från samma patch så är dom i regel mycket lika och det bildas sällan obalans. lithiumceller mår bäst av att inte laddas till 100% så ställ in regulatorn till toppspänning på 80% istället så finns lite säkerhetsmarginal också. En cellogg 8m är ett mycket bra och billig övervakningsverktyg på cellnivå som kan du kan göra en säkerhetskrets med.
Blomman
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 28 jan 2012 16:04


Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster