Isotherm kompressor

Isotherm kompressor

Inläggav Peder 05 okt 2015 09:17

Jag har kommit över en splitterny "Isotherm Compact 2006" för bara 2000 kronor.
http://www.thermoprodukter.se/templates ... upGuid=147 s

Detta Isotherm paket är anpassat för 80 liter. Tror ni att man klara av att köra en volym på 100 liter istället för 80 liter? Jag hade tänkt bygga det på ett gammalt kylskåp nämligen som ligger på 100 liter och sedan tilläggsisolera det med cellplast runt omkring för att få det så isolerat som möjligt eftersom vanliga kylskåp som är gjorda för 220 volt tydligen brukar vara sämre isolerade än 12-volts skåp av bra kvalitet.
Peder
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 28 aug 2008 22:28

Re: Isotherm kompressor

Inläggav smidy 07 okt 2015 05:39

Skulle det vara jag så skulle jag prova! Om det visar sig att det inte orkar med så kan du minska volymen genom att tilläggsisolera även på insidan med t.ex en cellplastkub längst ner i skåpet med en volym på 20 liter, om möjlig placera inte kompressorn på originalplats under skåpet, golvvärme i ett kylskåp är dumt, så är det möjligt så placera kompressorn så att värmen från kondensorn och kompressorn inte kommer i kontakt med kylskåpet. Isolering vinner du ganska mycket på, och om du inte har kompressorn under skåpet så behövs ingen luftspalt under skåpet, så isolera väl under och utrymmet som huserat 220 kompressorn. En sak att tänka på är kondensvatten från förångaren, vanligaste sättet är en uppsamlare under förångaren som med en slang leder ner vattnet till en reservoar ovanpå kompressorn som blir varm och vattnet avdunstar, den finessen blir du av med om du skrotar original placering av kompressorn under skåpet, så det bör lösas på något sätt, lätt att glömma och ettdera få sjö i kylskåpet om man pluggar dräneringen eller vattenskada i huset om man låter slangen hänga lös på baksidan, bäst är det med någon form av avlopp, men går också med ett uppsamlingskärl som man tömmer med jämna mellanrum, men risken finns att man glömmer....
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08


Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

cron