CIS och SIGS i test

CIS och SIGS i test

Inläggav Göran 22 jul 2015 03:17

Just nu testar jag en CIS-panel på 150 watt och det är något alldeles otroligt vilken effekt den ger vid solsken. Som mest har den varit uppe i 197 watt (191 watt idag) och jag mäter med dubbla instrument, så det torde stämma. De monokristallina panelerna 2x100W har som mest nått 200 watt och 14,7A, och 7,35A per panel är ju också det långt över specen, men det är med MPPT-regulator, en Western WRM-15 (min personliga favorit) och den är jämbördig med Victron BlueSolar MPPT när jag testat de båda. De monokristallina panelerna har dessutom en sämre vinkel mot solen, så de kan nog nå en bit över 200 watt och 15A. Det kanske de hade gjort redan nu om inte säkringen löst ut vid närmare 30A, från totalt 250 watt solpaneler.

CIS styrka ska dock vara vid mulet väder och dagtid, om solen går i moln, då fungerar den och levererar mer än 200 watt monokristallina celler, men vid 17-18-tiden på eftermiddagen dör den totalt. Spänningen faller ned till batterispänning och med en ström på 0,1-0,2A finns inget att "MPPT:a upp". Parallellkopplar jag flera CIS-paneler, så jag får upp strömmen, då står den nog emot och spänningen faller inte lika mycket, men en enda panel ser inte ut att ha någon kraft när ljuset minskar, så vad som händer en riktigt gråmulen höstdag, får jag se framöver. Ikväll, från klockan 19 till 21, gav de monokristallina 100-wattarna 3-4 gånger mer energi, per watt solpanel räknat, så just nu står det 1-1.

Jag har än så länge bara testat den med en Tracer MPPT, men jag ska även testa med Victron BlueSolar MPPT 150/35 och med en Morningstar TS-MPPT-60.

SIGS-paneler ska också testas, men det blir lite längre fram.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: CIS och SIGS i test

Inläggav TonyMontano 22 jul 2015 20:43

Oj riktigt spännande Göran :)
Kör du någon loggning på din uppkoppling så man kan se lite data?
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: CIS och SIGS i test

Inläggav Bittämjaren 01 aug 2015 10:40

Du behöver montera en monokristallin panel alldeles intill din CIS-panel så att du får samma vinkel mot solen samt samma höjd över marken så att du kan göra mätningar med så rättvisa jämförelser som möjligt.
Nu idag 1 aug så fick jag c:a 16% av full effekt från polykristallina paneler som solen INTE har börjat lysa direkt på ännu, det dröjer c:a 1 tim innan solen kommer runt hörnet och kan börja träffa panelytan.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: CIS och SIGS i test

Inläggav Göran 03 aug 2015 14:52

Ja, jag ska göra rättvisa tester, men kolla in dessa peak-värden! Den övre wattmetern visar 2x100W-panelerna och de har som mest gett 222,8W och 16A, alltså hela 8A ur en 100Wp-panel. Helt otroligt!
...och kolla in CIS-panelen på 150 watt (wattmetern under)!!! Den har (nu trillar jag av stolen) gett 210,4 watt som mest och 15,2A. Helt otroligt!

Vänta, det är inte klart än! De 2x100W-panelerna är kopplade till en Western WRM-15 MPPT-regulator (italiensk kvalitet när den är som bäst), som kan överladdas, men som ska ge max 15A ut till batterierna. Det gör den inte, den har överpresterat även den med 16A. Nu åker jag i golvet igen. :-)

Baksidan med CIS-panelen är att den presterar dåligt vid mulet väder framåt kvällen och om morgnarna. När strömmen från solpanelen bara ligger runt 0,1-0,2A dyker spänningen och wattmetern visar 1 watt. Det blir samma effekt som att koppla en växelriktare på 5 kW till ett ficklampsbatteri, så jag tror att (minst) två parallellkopplade CIS-paneler behövs för att undvika detta.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: CIS och SIGS i test

Inläggav TonyMontano 03 aug 2015 20:18

Oj, seriöst de är inte dåliga siffror du ge oss! Dock hade jag ju hoppas att CIGS skulle vara jämnare så att man inte behöver lika stor då dem ska kunna ge vid diffust ljus bättre. Man vill ju kunna ta ut några W under dessa regniga sommardagar...
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: CIS och SIGS i test

Inläggav Bittämjaren 03 aug 2015 22:45

Det är nu som det är som mest kul med solpaneler, meka, testa, experimentera :D
Va kul med mätresultaten :!:
Du hänvisar till någon mätare på en bild (antar jag) som jag inte kan se,.. var har du gömt den ? :o
Nu är det bara att invänta en 24V version av panelen. :wink:
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: CIS och SIGS i test

Inläggav Göran 10 aug 2015 00:42

Ursäkta missen! Här kommer bilden.

Den övre wattmetern visar peakvärden för 2 st 100Wp monokristallina solpaneler (2x100W).
Den nedre peakvärden för CIS-panelen på 150 watt.

cis.jpg
cis.jpg (78.4 KB) Visad 7767 gånger
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: CIS och SIGS i test

Inläggav byolsson 01 feb 2016 08:16

Hej på er
Har sedan innan både mono (1200W) och poly (1380W)
Igår sattes det upp CIGS (660W) 6st 110W

Återkommer med mer info om effekter vid olika ljusförhållande.
byolsson
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 nov 2013 22:18


Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 6 gäster

cron