Luftsolfångare på en gång!

Luftsolfångare på en gång!

Inläggav krikav 18 feb 2015 21:10

Jag står i begrepp att bygga en luftsolfångare.
Känner mig lite stressad av att det redan är februari, det är väl mest februari -> april som luftsolfångare gör störst nytta...?

Har tänkt köra med absorbator av två lager nät, aluminium/kol-nät enligt "Kap Horn"-modellen.

Är fortfarande förvirrad med vad för termostat/fläkt som kan vara lämplig.
Om någon kunde hjälpa mig hitta vad jag ska beställa från Conrad så skulle det vara uppskattat!
Gärna 24v, då min batteribank är det, annars duger 230v bra också.

Nätet är 120x500cm. Har tänkt göra fångaren så stor som möjligt annars.
Väggytan för ändamålet är 140cm bred och 270cm hög. (Skulle i princip kunna göras högre, men då är det risk att det ser fult ut, och det godkännes inte av den estetiske kontrollanten.)

Vad för glas ska jag köra på...? Såg bygghemmas kanalplast, men tycker att 2-4veckors leveranstid låter i mesta laget, känner mig som sagt stressad! :)
krikav
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 01 okt 2013 00:52

Re: Luftsolfångare på en gång!

Inläggav krikav 19 feb 2015 16:03

Jag beställde kanalplasten ändå... Dyker det upp något innan jag får hem dem så får jag bygga fler fångare helt enkelt. :)
krikav
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 01 okt 2013 00:52

Re: Luftsolfångare på en gång!

Inläggav Kap Horn 22 feb 2015 08:54

Hej Krikav :D

Det blir säkert bra!
Användarvisningsbild
Kap Horn
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 feb 2013 10:53

Re: Luftsolfångare på en gång!

Inläggav krikav 05 mar 2015 17:14

Jobbar mig igenom en envis influensa/förkylning, men börjar känna mig på bättringsvägen.
Har fått alla delar hem (kanalplasten och nätet kom igår!)
Var i tisdags och köpte allt virke jag tror mig behöva och conrad har skickat fläkt och termostat.
Även införskaffat en hålsåg för håltagning i väggen.

Nu har jag dock lite frågor!

* Tätning av springor i konstruktionen:
Det kommer nog inte sluta 100% tätt i alla hörn och skrymslen, hur tätar jag detta på bästa vis? Fönsterkit?

* Målning av luftsolfångaren:
Jag antar att man ska måla så mycket som möjligt svart innuti den? Men vilken färg kan man använda?
Vill ha så naturligt som möjligt, så funderar på linoljefärg. (vilka andra alternativ finns?) Men jag är också fundersam till det där med brandfarlighet. Det kan ju bli väldigt hett i LFS så vill inte att det ska börja brinna för att jag använder lättantändlig färg!
Utsidan har jag tänkt måla i falurött, då det smälter in bäst med huset. Inga konstigheter med det vad jag förstår?

* Håltagning och fläkt:
Hade tänkt mig ett system med recirkulering av luften, dvs LSF matas med luft från rummet, luften värms upp och åker sedan tillbaka.
Hur gör jag bäst detta...? Ett hål uppe och ett hål nere passar väl bäst med hur jag tänkt att LSF ska sitta på ytterväggen.
Men var ska fläkten sitta? Åt vilken riktning ska den blåsa? Bäst komfort kanske det blir om man blåser ut varm luft nere vid golvet, men på så vis så matas LSF med den varmaste möjliga luften i rummet också, vilket säkert sänker verkningsgraden... Hur ska man tänka här? :)

* Rör: Min hålsåg är 111mm jag trodde den skulle passa bra till 110mm avloppsrör, men det verkar vara lite för smått. Finns det några andra rör som lämpar sig bättre?

* Termostaten: Visst är tanken är att man ska mäta inne i LSF, och om temperatur överstiger något värde så sätter fläkten igång?

* Hur kan jag göra på något vis, så att röret ut till LSF sluter sig, då det är för kallt ute? Vill inte att det ska rasa in en massa kalluft under natten!
krikav
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 01 okt 2013 00:52

Re: Luftsolfångare på en gång!

Inläggav Kap Horn 05 mar 2015 17:39

Hej Krikav

Så länge du suger luften genom LFS så gör några otäta ställen ingen skillnad.
In på nedre, ut på övre sidan...den varma luften vill jo av sig själv cirkulera så.

Målning: jag tog mattsvart!!! (allt annat funkar inte) motorfärg invändig från Biltema eftersom den palla för temperaturen (luktar lite i början, men det försvinner snabbt).
Rör: det finns 100 mm ventilationsrör och antingen en "tallrik" som du jobbar manuellt med (och som blir tät) eller ett "jalusi" men dessa är inte riktigt täta.
Titta även för det hos Biltema.

"Metallröret" från termostaten skall in i LSF!

Lycka till och krya på dig!!!
Användarvisningsbild
Kap Horn
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 feb 2013 10:53

Re: Luftsolfångare på en gång!

Inläggav krikav 09 mar 2015 16:56

Kommit igång med bygget nu, blev lite komplikation iom att jag hade köpt allt på brädgården efter vad jag hade på bygghemmas kvitto. 2500mm kanalplast.
Det visade sig dock när jag började bygga att det inte alls var 2.5m utan 2m! (mitt ögonmått verkar lämna lite att önska).
Ingen panik med det, bygghemma skulle kompensera mig för deras miss, och jag bygger solfångaren 2m istället för 2.5m bara!

Fick hålla på några timmar igår under bygglampa, och idag var jag ensam hemma med dottern, men hon sov 1.5h och jag var ute med babyvakt! :D
Fått färdigt nästan hela första lådan nu, och har gjort en ram. Nu blev jag dock fundersam... Ska nätet sprayas med sprayen också?
Jag antar det, för att skydda det emot temperaturerna, men vill inte göra någon miss...
krikav
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 01 okt 2013 00:52

Re: Luftsolfångare på en gång!

Inläggav krikav 09 mar 2015 17:01

Nu när jag håller på med mitt projekt så har det dykt upp en fundering....

Om man jämför en luftsolfångare med ett fönster av samma storlek....
Nog måste väl fönstret ge precis lika mycket (eller snarare mer) effekt än luftsolfångaren?

Luftsolfångarens styrka är att den inte strålar ut en massa värme under vinter och under natten, samt att den är billigare att bygga och installera än fönster..?
Är det något annat jag missat i dessa spekulationer?
krikav
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 01 okt 2013 00:52

Re: Luftsolfångare på en gång!

Inläggav smidy 09 mar 2015 20:26

jag vet inte hur du har inrett ditt hem, men högst troligen så är det knappast mattsvart som dominerar färgen i ditt hem. likaså så är det dålig luftcirkulation bakom ett vanligt fönster, tex så lyser solen in på vår nästan svarta soffa och den blir varm, men man känner ingen större värmeström ovan för soffryggen dvs det är dålig värmeväxling mellan soffryggen och luften i rummet. i en solfångare så för man bort (in) värmen som skapas så att ny värme kan skapas.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Luftsolfångare på en gång!

Inläggav krikav 10 mar 2015 12:42

Att insidan av rummet inte är mattsvart bör inte göra någon märkbar skillnad?
Men enda möjligheten för soljus att komma ut ur rummet utan att absorberas är att reflekteras ett antal gånger på olika ytor i rummet och sedan pricka precis ut genom något fönster.
Bild
(källa: http://rimstar.org/renewnrg/window_cove ... urnace.htm)

I en solfångare för man bort värmen från lådan, men det är väl för att sänka lådans arbetstemperatur och därmed minska värmeförluster ifrån lådan till utomhus.
Att flytta runt värmen då den är inne i rummet borde inte alls fylla samma funktion.
Jag tror inte att det spelar någon större roll i total värmemängd i rummet.

Att du inte känner någon värmeström ifrån soffan som agerar absorbator i det fallet kan jag inte förklara. Jag misstänker att värmen rör sig ifrån soffan ändå.
Jag har i vilket fall som helst ingen fungerande förklaring till var värmen annars skulle ta vägen!
Solen skiner in genom fönstret, landar på soffan och absorberas där, högfrekvent soljus blir till lågfrekvent infraljus... Sedan borde värmen vara "fast" i rummet och kan bara ta sig ut de traditionella vägarna.
krikav
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 01 okt 2013 00:52

Re: Luftsolfångare på en gång!

Inläggav smidy 10 mar 2015 15:56

Nu vet jag inte om det går att tillämpa på det här, men energi går som bekant inte att förstöra, bara omvandla, i detta fall omvandla ljus (är väl snarare infrarött ljus) till värme och mörka matta färger är bra på att omvandla ljus till värme och ljusa blanka färger är dåliga på att omvandla ljus till värme, därav jag skrev att du knappast har inrett mattsvart. Vad som händer med energin i ljuset i ett rum vet jag inte, men den blir iaf inte till lika mycket värme-energi som i en solfångare, jämför svart och vit bil en solig dag, den svarta blir mycket varmare än den vita..
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08


Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

cron