Batterier laddar ur utan belastning

Batterier laddar ur utan belastning

Inläggav Ankfoot 06 jan 2015 14:57

Hej!

Jag upplever ett problem med min lilla solcellsanläggning.

Komponenter:
1st MPPT-regulator EP-solar 12/24V 20A (http://24volt.eu/osc2/catalog/product_i ... cts_id=736)
2st 100W 12V paneler i serie.
1st 92Ah Powersafe AGM batteri

Problembild:
-Vid gott väder, solsken etc. så laddas batteriet upp fint, regulatorns lilla LCD panel uppskattar att batteriet ligger på 100% state of charge, ~spänning @ ~13.5V
-Om jag däremot tittar till den när det är/har varit lite kasst väder en tid så är det stor risk att SOC ligger runt 40% och batterispänning @ 12.5V

Notera att detta system helt saknar förbrukare, det finns således ingen last på det alls.
Jag har till och med stängt av "load" via regulatorn.. utan förändring.

Känslan är att batterierna dräneras under nätterna eller dåligt väder..
Men så vitt jag vet så innehåller väl regulatorerna spärrdioder som skall förhindra sådant?

Tacksam för svar & ideer.

Mvh Kristoffer
Ankfoot
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 apr 2014 13:23

Re: Batterier laddar ur utan belastning

Inläggav rolle50 06 jan 2015 16:26

Låter som kasst Batteri.Batterier varar ju inte för evigt //MVH Rolle
Användarvisningsbild
rolle50
 
Inlägg: 210
Blev medlem: 01 okt 2011 11:45
Ort: Trollhättan

Re: Batterier laddar ur utan belastning

Inläggav smidy 06 jan 2015 16:33

låter som det är batteriet det är fel på. ett enkelt test du kan göra är att ladda batteriet (med sol eller en väggansluten laddare) och när du nått 100% soc kopplar du ur batteriet och låter det stå ett dygn och mät spänningen, har den sjunkit till 12.5 volt så är nog batteriet kasst, vet inte med agm, men ett vanligt bly/syra batteri skall ha en vilospänning på 12.8 volt vid 100% soc. agm lär vara känsliga för överladdning, om dom överladdas så öppnar övertrycksventiler och ventilerar ut övertrycket och då förloras vatten (i gasform) som ej går att fylla på. rolle han tydligen före :!:
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Batterier laddar ur utan belastning

Inläggav Ankfoot 06 jan 2015 17:30

Man tackar för de snabba svaren!

Saken är den.. att det är två batterier, likadana, har dock bara ett inkopplat åt gången.
Använder batterierna som strömkälla till en lindragare i båten min, hummertinorna ska upp.. så jag roterar på batterierna.
Dem beter sig likartat båda två.. så vitt jag uppfattar det.

Men jag skall prova det ni nämner, ladda fullt, vila över natten, mäta på nytt.

Info om regulatorn:
Float 13,8V
Boost 14,2V
Equalization 14,7V
Djupurladdningsskydd (SOC/LVD) <30% / 11,1V
Återinkoppling (SOC/LVR) >50% / 12,6V
Arbetstemperatur -25°C...+55°C
Temperaturkompensation -30mV/°C/12V

Info om Batterierna:
Laddningstillstånd: så om batteriet skall vara fulladdat, så bör det vid vila vara 12,84V? dvs, 2,14V x 6celler = 12,84V
Bild
Float voltage..
Bild


Här är lite bilder på infon från Regulatorn, vid ett tillfälle då det varit soligt och fint.

Inkommande från panelerna:
Bild
Laddningstillstånd enligt regulatorn:
Bild
Förbrukarinfo: (dvs ingen.)
Bild
Någon form av batteriinfo, tenderar att vara samma som går att mäta upp på batteriet, vad Amperetalet säger är jag dock inte riktigt klar över.
Bild
Ankfoot
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 apr 2014 13:23

Re: Batterier laddar ur utan belastning

Inläggav smidy 06 jan 2015 19:16

hittade detta "Equalization
Equalization is essentially a controlled over charge. Some charger manufacturers call the peak voltage the charger attains at the end of the BULK mode (absorption voltage) an equalization voltage, but technically it's not. Higher capacity wet (flooded) batteries sometimes benefit from this procedure, particularly the physically tall batteries. The electrolyte in a wet battery can stratify over time, if not cycled occasionally. In equalization, the voltage is brought up above typical peak charging voltage (to 15 to 16 volts in a 12 volt system) well into the gassing stage, and held for a fixed (but limited) period. This stirs up the chemistry in the entire battery, "equalizing" the strength of the electrolyte, and knocking off any loose sulphation that may be on the battery plates.
The construction of AGM and Gel batteries all but eliminates any stratification, and most all manufacturers of this type do not recommend it (advising against it). Some manufacturers (notably Concorde) list a procedure, but voltage and time are critical to avoid battery damage." här är källan http://www.chargingchargers.com/tutorials/charging.html så som jag förstår det så bör du inte equalisera dina agm batterier, så det är nog troligt att övertryckarna har pyst på dina batterier :( har läst någonstans på inet om någon som lyckats fylla i vatten på agm batterier, men vill minnas att det var krångligt och väldigt kinkigt med mängden. om du vill prova så kan jag försöka hitta var det var jag läste det. ha hittade tråden http://www.fieldlines.com/index.php/top ... msg1031767 där prator dom om att fylla vatten i agm batterier.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Batterier laddar ur utan belastning

Inläggav Ankfoot 06 jan 2015 20:15

Ah, intressant, det fick mig att läsa manualen för regulatorn lite ytterligare.

Det står lite om just "Equalization" och att det inte sker med specifikt GEL batterier, medans övriga får smaka på lite.

Så frågan är.. varför skulle regulatorn göra något som skadar AGM (sealed) batterier..? :shock:

Bild
Ankfoot
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 apr 2014 13:23

Re: Batterier laddar ur utan belastning

Inläggav Ankfoot 07 jan 2015 18:19

Jag har gjort lite mätningar idag, solen har varit fram under fint under dagen iaf.

Batteri A:
Inte helt hundra på att det är komplett fulladdat, men 12,96V sade multimetern
Kopplade ifrån nu i eftermiddag, ska ta mig en titt imorgon och se vad status är helt obelastat.

Batteri B:
Har stått i vila sedan nyårsafton, bortkopplat efter att ha använts vid lindragning av ~30 hummertinor.
Vilospänning 12,84V
Kopplades in för uppladdning, som ersättare för batteri A.
Ska bli intressant att se vad som händer med detta..
Ankfoot
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 apr 2014 13:23

Re: Batterier laddar ur utan belastning

Inläggav Ankfoot 09 jan 2015 18:11

Uppföljning på batteristatusen:

Nya mätvärden idag 9/14 ~kl16.00, temperatur ~6grader. (Batterierna står i en sjöbod, vari utomhustemp råder.)

Battery A:
150107: 12,96V under laddning
150109: 12,77V viloläge

Battery B:
150107: 12,84V viloläge
150109: 13,10V underladdning

Det verkar onekligen som om Batteri A har tappat en del spänning efter att ha vilat i två dagar?
Batteri B har dock laddats upp från 12,84V, och låg och chillade under laddning @ 13,10V

Vad ska man dra för slutsatser av det här?

Kul fakta är att de seriekopplade solpanelerna plockade in över 17.5V i skymning och ösregn..? :)
Ankfoot
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 apr 2014 13:23

Re: Batterier laddar ur utan belastning

Inläggav smidy 09 jan 2015 19:38

slutsatsen är att du kommer att få söka felet på annat håll, dina batterier verkar vara ok. då uppstår problemet att hitta problemet....du skriver att batterierna står i en sjöbod, då är antagligen regulatorn också i sjöboden, speciellt om det är saltvatten som sjöboden står i så skall du nog använda ip klassad utrustning. men nu har du vad du har så jag föreslår att du öppnar regulatorn och displayen och inspekterar om det finns korrosion någonstans på kretskorten, om du hittar ärj någonstans så putsa bort det (tandborste brukar funka bra) och skydda med något t.ex wd40 crc 5-56 el dyl, kontrollera också att det inte finns några banor på kretskorten som brunnit av. edit naturligtvis kopplar du ur regulatorn från batteri och solcell före du börjar
Senast redigerad av smidy 09 jan 2015 19:48, redigerad totalt 1 gång.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Batterier laddar ur utan belastning

Inläggav Ankfoot 09 jan 2015 19:45

"Sjöbod" ja, dock en bit upp på land, bort från vattnet, och torr o fin innuti.
Men kallt och otrevligt är det det ju, så visst, det är väl kanske fuktigt i luften som det är allmänt så här års..

Skadar ju inte att ta sig en liten titt kanske, alltid gött att fläska på med lite WD-40
Sen får man väl fortsätta mäta lite, för att få ytterligare data att basera sina åtgärder på.

Tidigare paneluppsättning.
Bild
Mittenboa:
Bild
Rätt gött :)
Bild
Ankfoot
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 apr 2014 13:23

Re: Batterier laddar ur utan belastning

Inläggav Bittämjaren 10 jan 2015 01:35

Ankfoot du säger "Vad ska man dra för slutsatser av det här?" lite längre upp i tråden.
Dina batterier verkar ha en egen vilja som inte stämmer överens med din egen. :)

Det finns ett annat sätt att testa/mäta dina batterier:
Du ser till att batteriet är uppladdat till float-nivå och kopplar in ett likspänningsaggreget med konstantspänningsfunktion (labbaggregat) som är inställt på floatspänningen (13,8V) och mäter hur mycket ström batteriet suger i sig vid denna spänning = självurladdning, Den borde vara under 100-200 mA efter en längre tids inkoppling. Och är inte batteriet helt uppladdat när du kopplar in labbaggregatet får du vänta till den har laddat upp ditt batteri innan du mäter strömmen. Aggregatets strömgräns kan vara inställd på några Ampere, det är inte så noga det blir bara lite olika lång tid innan batteriet kommer fram till float nivå och då sjunker laddströmmen för att efter en längre tid ha planat ut till någon stabil nivå.

smidy att kladda ner kretskortet med "gäggel",... det må så vara WD40, 556 m.fl. utmärkta oljor är inget jag vill rekommendera, du kan få metallsalter upplösta i oljefilmen på kortet som kommer att påverka de analoga mätförstärkarna att visa något annat än sanningen i regulatorn och att metallen i ledningsbanorna migrerar. Kretskort ska vara torra. :!:
Däremot i kraftkopplingar utanför regulatorn kan det vara rekommendabelt på en del ställen.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Batterier laddar ur utan belastning

Inläggav smidy 10 jan 2015 09:59

ja bittämjaren, jag borde nog uttryckt lite bättre vad jag menade, högst antagligen är kretskorten lackade och det jag menade var om lacken var skadad pga korrosion så skulle han putsa bort ärjet på det skadade stället och få bort ev. ärj bryggor mellan lödningar och sedan skydda med "mirakelspray" på det skadade stället, inte dränka hela kortet. jag vet inte vad det är för lack som skyddar kretskort, troligen skiljer det från tillverkare, men jag har provat med epoxy för att skydda på något skadat kort och epoxyn "bet" inte alls på den oskadade lacken med otätt resultat, därav jag rekommenderade "mirakelspray" 5-56 wd40 etc. om han hade skador, och ja jag vet att det inte är en permanent lösning, men det var inte tillverkarens skydd heller (om det har ärjat) och dom flesta har en burk "mirakelspray" tillhands och något halvbra måste vara bättre än inget :wink:
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Batterier laddar ur utan belastning

Inläggav Bittämjaren 12 jan 2015 00:01

Även en liten "klick" med WD40 någonstans på kortet är redan för mycket, den kommer att krypa iväg till resten av kortet med tiden, det är ju en av de marknadsförda egenskaperna den har. Så bara borstning av ärj tycker jag räcker, på den punkten håller jag med dig smidy.
På 80-talet avände jag en kretskortslack på en del kort jag gjorde, PC52 tror jag den kallades, såg ut som vanlig klarlack.

Ankfoot har du möjlighet att mäta batteriet på det sätt som jag beskrev tidigare i tråden ?
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Batterier laddar ur utan belastning

Inläggav McB 12 jan 2015 12:55

Tar ni med temperaturen som en faktor nu?
Påverkar helt klart ett batteri på alla tidigare nämnda punkter!
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Batterier laddar ur utan belastning

Inläggav Bittämjaren 12 jan 2015 19:14

Njaaa jag/vi har inte kommit till den nivå'n än ...

Just nu tycker jag att Ankfoot's problem är lite större än temperaturvariationer.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Nästa

Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster