Kreativ användning av solceller

Kreativ användning av solceller

Inläggav krikav 29 mar 2014 21:50

Efter att ha läst i den fantastiska tråden:
"Solelpanel spänning vid olika % effekt ? "
http://24volt.eu/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=2546

Så tänkte jag att jag skulle lyfta fram lite frågor och funderingar.
Jag tyckte det var relaterat även till denna blogpost jag läst tidigare:
http://cornucopia.cornubot.se/2012/10/solceller-betalar-sig-pa-sex-ar-utan.html

Min personliga utgångspunkt i detta är att jag gillar solceller, och gärna vill ha ett gäng. Men jag är inte hundra på hur jag ska använda dem på bästa sätt ännu, så medan jag klurar ut det så vill jag i alla fall ge solcellerna ett någorlunda vettigt arbete.
Jag har en elektrisk VVB, så det är inget dumt i sig att värma vattnet med solcellerna.
El ska som utgångspunkt inte användas till värme, men nu är min situation så att jag redan gör fel, då vill jag gärna göra fel på ett bra vis, fram tills dess att jag börjar göra rätt!!

Så, hur får man till detta med vattenvärme på absolut simplaste vis?

Enligt blogposten på cornucopia så behövs speciella elpatroner för likström, men jag begriper inte varför det skulle vara någon skillnad på AC eller DC för en elpatron.

Mina tankar kring alternativ att få detta att fungera:
Seriekoppla solceller tills man kommer upp till volt motsvarande vad tänkt elpatron vill ha.
Många elpatroner fungerar för 230v. Då kan man koppla 12 stycken 18v paneler i serie och komma upp i 216V och vara rätt nära!

Som alternativ, installera elpatron med lägre resistans, för att fungera även vid lägre spänning.

Jag har också klurat lite på om det skulle gå att driva en 24vDC -> 230v AC växelriktare direkt ifrån panelerna, utan att behöva köra med batterier.
Varför är detta problematiskt, och hur kan man kring-gå problemen? :)

Om man nu ändå behöver batterier, fungerar det då att köra med några "slutkörda" batterier, man behöver ju ingen egentlig lagringsförmåga, utan mest stabiliserande egenskaper...?

Om inte batteri fungerar (varför inte?) kan man göra något enkelt med en kondensator eller dylikt?
krikav
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 01 okt 2013 00:52

Re: Kreativ användning av solceller

Inläggav krikav 29 mar 2014 21:54

Andra idéer som kanske går att åstakomma med paneler utan batteribank:

* Driva en skulltork, eller en gigantisk luftsolfångare med panelrna.
* Driva någon form av kyl/frys?
* Pumpa vatten eller komprimera tryckluft.

Riktigt "far out" så kan man tänka sig en skördetrösk-liknande maskin, som drivs direkt av solceller monterade på ekipaget.
Det kör då solen skiner helt enkelt.

Fyll gärna på med andra idéer, eller dra ned några av mina knäppa idéer på jorden. :)
krikav
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 01 okt 2013 00:52

Re: Kreativ användning av solceller

Inläggav Bittämjaren 30 mar 2014 00:47

Värmepatronen bryr sig inte om det är AC eller DC som matning bara det är ett antal volt så att det blir ström och värme, det speciella med likspänningsmodellen är väl bara att driftspänningen är lägre.
Det viktiga är att elpatronen har rätt resistans för att någorlunda ge rätt belastning på panelen vilket man kan läsa om i någon tråd fråm mig här på forumet. viewtopic.php?f=47&t=2573#p32860

Installera elpatron med lägre spänning. Högspänd likström är svår att bryta, ljusbågen som uppstår vid brytning vill inte slockna vid högre spänning, redan vid 50V börjar problemen märkas. viewtopic.php?f=1&t=2575&start=15#p32999

Driva en 24vDC -> 230v AC växelriktare direkt ifrån panelerna.
Kan fungera så länge panelerna kan ge mer än växelriktaren vill ha (ev. även överbelastningsströmmen) sen måste den stå ut med panelens maxspänning när växelriktaren är obelastad (vilket kan vara dubbelt så många volt)
Det är detta som är problematiskt, man kring-går problemet med energilager, kallas även för batteri eller möjligen kondensator om den har gigantiskt stort värde. (en så stor kondensator VILL DU INTE köpa, tro mig !) :mrgreen:

Solceller är "konstantströmgenererande" du har nästan konstant ström från kortslutning upp till max driftspänning (vid samma solstyrka) vilket gör att spänningen varierar kraftigt med belastningen. det är bara sista biten till öppen kretsspänningen, som strömmen sjunker mer än spänningen.

"några "slutkörda" batterier"
Man måste ändå bevaka max och min spänningen på batterierna annars konverterar batterierna från "slutkört" till "död" och då fungerar de inte ens som kondensator längre. :shock:
Så är det "nog" med batteriet i min UPS. Ny 1990 sen aldrig bytt, är slutkört och död och numera bara en attrapp för det är batterierna utanför som står för backuptiden.

Driva en skulltork, eller en gigantisk luftsolfångare med panelrna. fungerar alldeles utmärkt det finns färdiga lösningar att köpa i handeln. :?
Driva någon form av kyl/frys? du får "automatisk" avfrostning varje natt. :?
Pumpa vatten eller komprimera tryckluft ja om det räcker med att det är i gång dagtid

skördetrösk-liknande maskin, ja om du står ut med "motorstopp" när solen går i moln. 8)
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Kreativ användning av solceller

Inläggav Bittämjaren 25 jan 2015 13:29

Ännu ett experiment på min 24V anläggning :!:

Jag har satt upp 2 st 60 cell paneler på husets sydöstra vägg som är direktkopplade till batteriet.
Eftersom dessa paneler inte är avsedda för batteriladdning så ska jag se om de ändå kan användas för detta.

Min tanke är:
På morgonen när batterierna har laddats ur under natten så kommer den lägre cellspänningen att göra att panelerna kan ge (nästan) full ström i första passet på batteriladdningen för att senare under dagen tas över av 72 cell paneler i sydvästlig riktning som då får ladda batterier med högre cellspänning.
På detta sätt räknar jag med att on grid paneler med 60 celler med god kapacitet kan ladda batterierna i början på dagen när batterierna har en lägre cellspänning
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Kreativ användning av solceller

Inläggav McB 27 jan 2015 15:24

Fått något resultat på testet än?
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Kreativ användning av solceller

Inläggav Bittämjaren 01 feb 2015 11:21

Har solen lyst än ?.... joo vid ett tillfälle, men då blev jag så överraskad att det inte blev några mätningar gjorda förutom att shuntlasten dumpade bort c:a 12A som mest mitt på dagen.
För närvarande får konstantspänningsladdaren hålla batterierna laddade (27,5V) och när solen lyser någon gång så stiger batterispänningen tills shuntregulatorn träder in och tar bort överskottet (c:a 28,4V).
Men om väderprofeten lovar strålande sol nästa dag så ska jag stänga av laddaren vid solnedgångtid och se hur mycket uppladdning det blir dagen efter.
F.n. har jag provisoriskt satt upp två paneler (72cell) i sydsydvästlig riktning (kl 13:30 vintertid) som ger en hel del ström senare på dagen men de skuggas av en byggnad fram till c:a 12:00.
Senast redigerad av Bittämjaren 12 apr 2015 14:57, redigerad totalt 1 gång.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Kreativ användning av solceller

Inläggav Göran 28 feb 2015 00:24

Vi har fått vänta på solen ganska länge nu och själv ska jag testa en CIS-panel och jämföra den med vanliga monokristallina, både med och utan sol, mest utan ser det ut att bli.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Kreativ användning av solceller

Inläggav Bittämjaren 03 apr 2015 21:57

I kväll var det fullmåne med molnfri himmel och månen lyser vinkelrätt mot solpanelerna,... oj oj oj, det här måste man kolla
Fram med instrumentet och mät, och va blev resultatet, joo 1,23 volt från en 60 cell panel och 0,060 volt från den andra panelen.
Japp man kan inte kalla dem för månpaneler när de ger bara c:a 1,23 volt obelastat.
Allt belysning inomhus på den sidan huset där panelerna satt var givetvis släckt och det gjorde c:a 0,4 volt på resultatet. Panelerna sitter på väggen ovanför fönstret.

Det här med månenergi verkar inte vara speciellt framgångsrikt så jag får vänta in soluppgången istället

Edit: 0,060 volt från andra panelen var bara felmätning, satte mätpinnarna på fel kopplingpunkter, lätt gjort i mörkret. :oops:
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Kreativ användning av solceller

Inläggav Bittämjaren 11 jul 2015 12:35

På din fråga McB Fått något resultat på testet än? kan jag bara säga att efter diverse (destruktiva) händelser i min batteribank har det inte blivit några pålitliga eller vettiga mätningar gjorda, men följande iakttagelser har jag gjort:
Panelerna har vid effekttopp en utspänning på c:a 29V och ström på c:a 8A och är kopplade med 9m 5kvmm kabel och diod till batteri. Panelerna blir helt belysta kl 9:20 och ger bra med ström till batterierna tills de börjar bli helt uppladdade igen efter nattens urladdning.
Den här lösningen blir lite självreglerande för när batterierna börjar komma upp i slutspänningen så börjar strömmen falla från panelerna och shuntregulatorn behöver inte jobba lika hårt. Sedan har jag paneler (72cell) vända söderut som tar över laddningen senare på dagen som inte ger regulatorn någon vila förrän dagen är slut.
Så 60 cell kraftproduktionspaneler med lite strategisk placering av panelerna går att använda till batteriladdning med bra resultat.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Kreativ användning av solceller

Inläggav McB 13 jul 2015 19:46

Vad blir vinsten med direktkoppling till batterier och mindre soltid?
Finns det ingen regulator för ongrid celler mot batteri?
Dom destruktiva händelserna kanske kan komma sig av en frånvarande regulator.....(gissar fritt)
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Kreativ användning av solceller

Inläggav Bittämjaren 17 jul 2015 13:37

Vinsten, är enklare koppling för att kunna ladda batterier.
Har regulatorn tillräckligt stort inspänningsområde kan man seriekoppla två ongrid-paneler.
De destruktiva händelserna hände 1 år efter att den första regulatorn kom på plats.
Spontan kortslutning i en cell på äldsta batteriparet, en månad senare samma sak igen på den andra batterigruppen i parallelkopplingen av tre st batterigrupper så nu har jag bara en batterigrupp kvar.

Regulator finns men den första modellen som det går att läsa om här på forumet har inte orkat med uppgiften.
viewtopic.php?f=1&t=2575&st=0&sk=t&sd=a&start=30#p33029

Men jag har konstruerat en ny, 24V PWM shuntregulator som är större, bättre och en del andra superlativer, som testas just nu med gott resultat men blir lite för varm så en liten modifiering är på gång.

Sen har jag programmerat min pelletsbrännare att starta tändvärmaren när spänningen överstiger 28,9V för att lägga till en extra belastning på c:a 15A för att hålla spänningen nere.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Kreativ användning av solceller

Inläggav XRV Freddan 23 jul 2019 23:52

Hej små vänner.
Gjorde precis en koll hos SVEA Solar och fick återbetalningstid 12 år ... och det är utan att någon endaste liten komponent behöver ersättas i den kalkylen ...
Har pysslat mest med elfordon på sista tiden i garaget så jag har ingen solanläggning ännu själv men funderar alltid varje sommar på att starta med ett litet enkelt system
som kan återbetala sig själv så snabbt som möjligt

Jag har länge varit inne på att gör jag något för hobbybruk skall det vara enklaste möjliga system.
Sista tankarna har ju varit att kunna värma mitt SPA bad som mycket det går eller kanske direkt in på elpatronen på
min frånluftsvärmepump. Det är nog den bästa investeringen just nu
Därför kom jag in i denna gamla tråden.

Sökte lite på nätet på att använda solceller kreativt för att undvika att skapa en mycket komplexare solvärmd vattenburen lösning.

Här finns det en uppfinnare som verkar ha utvecklat en MPPT controller som sedan driver en resistans direkt.
Dvs inte ens ett batteri krävs i systemet! Det gillar jag. Då blir det få saker som kan gå sönder.
"http://techluck.com/"
Fast även denna lilla kostar motsvarande ett antal hundra watt extra solceller

Sökte hela kvällen och fann inte någon annan där ute som gjort en liknande produkt.
Finns det verkligen inte det än? Inte ens en av alla uppfinnarna i Kina?
MVH/Fredrik

ps.
Om någon sett en simulering/estimering på energiutbytet om man matchar en ren resistans (inte max solinstrålning) utan lite lägre (600-800W/m2)för att få ett lagom utbyte.
Kommer ju att vara fel vid andra solinstrålningar men även om det matchar dåligt kanske det blir råd med fler paneler för samma kostnad utan och inte blir så dålig ändå.
Säg till då. Kul att veta om det är bättre att ta kostnaden för en MPPT som ovan länk.
XRV Freddan
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 okt 2008 21:52

Re: Kreativ användning av solceller

Inläggav Bittämjaren 29 sep 2019 22:04

Nu har det gått en tid och jag kan konstatera att ladda med 60 cellspaneler fungerar väldigt bra direktkopplat med diod till batteri.
Redan kl 10 - 11 är batterierna laddade 90 % hos mig och då har batterispänningen blivit så hög att dessa paneler inte ger så hög ström längre men mina 72 cellspaneler fortsätter att ge full ström och hålla batterierna laddade till kvällen.
Anläggningen har drivit kylskåp, frysskåp, mikrougn kaffebryggare, datanätverket, NAS, dekorationsbelysningen hela sommaren från april och ända fram till nu, slutet september innan reservladdaren gick in och fick fylla på med mer ström.
Så jag tycker att det har fungerat bra med den här lösningen. Nästa sommar får jag testa att använda "tyngre" saker som t.ex. tvättmaskin med över 3 kW uppvärmning det ska bli intressant
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD


Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster