Luftsolfångare som avfuktare

Luftsolfångare som avfuktare

Inläggav mohsart 28 mar 2013 13:41

Jag funderar på hur man bäst gör för att avfukta krypgrunden mha luftsolfångare.

Grundtanken jag kommit fram till är
1. Cirkulera luften för att inte riskera att tillföra fuktig sommarluft
2. Leda ned frånluften under jord så att kondens sker. Använda dräneringsrör?
3. Driva fläkt(ar) med solceller, så att systemet stannar om det inte ger något
4. Solfångaren värmer upp inluften så att den kan hålla mer fukt och sen är karusellen igång

Jag är lite inne på flera mindre solfångare snarare än en stor för att minimera temperaturskillnader i krypgrunden och underlätta ett bättre flöde i hela utrymmet utan att behöva fläska på med fläktar och kanske behöva fristående fläktar inne i själva grunden.
En i NÖ och en i NV, ev snedställda mot S för att fånga upp mer värme (eller bara göra dem dubbelt(?) så stora) och så en i S då.

Frågan är då om jag tänkt fel någonstans. :)

Jag håller på med en 1x0,5m ölburkssolfångare som jag ska ha att testa med, och mäta och så, så jag tror inte att jag kommer att lyckas ställa till med problem men det är ju alltid lättare om någon redan vet...

Tex hur långt är ett snöre?
Dvs hur mycket dräneringsrör ska jag gräva ned? Jag vill ju inte arbeta i onödan men inte heller riskera att behöva göra om alltför mycket.

/Mats
mohsart
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 mar 2013 22:33

Re: Luftsolfångare som avfuktare

Inläggav Kap Horn 17 apr 2013 11:05

Användarvisningsbild
Kap Horn
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 feb 2013 10:53

Re: Luftsolfångare som avfuktare

Inläggav mohsart 18 apr 2013 07:13

Förvisso, men de undviker de två momenten att ta luft inifrån och att kyla ned/avfukta luften innan återintag...

/Mats
mohsart
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 mar 2013 22:33

Re: Luftsolfångare som avfuktare

Inläggav m_robban 20 apr 2013 11:43

Tycker det låter som en bra idè. Men det här lär inte vara något utforskat område. Du är pionjär och måste göra det tuffa jobbet och prova ut själv.

Mina spontana tips är dels att dra ut luften så långt från tillluften som möjligt för att få cirkulation i utrymmet som skall avfuktas. Dels att din kylslinga måste ha nästan lika stor ytarea som utrymmet om den skall göra någon större nytta.

Ett alternativ kanske kan vara att låta luftsolfångaren ta luft från det fria och sen låta den luften gå igenom ett rör i krypgrunden för att när den svalnat släppas ut igen. Luftsolfångaren värmer då endast utan att ventilera. Vinsten är att du slipper gräva.
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund


Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

cron