Solvärme med rör/slang

Solvärme med rör/slang

Inläggav AndersB 22 feb 2008 08:52

Hej igen...
Surfade runt på lite amerikanska sidor och hittade en modell av luftsolvärmare som är uppbyggda med hjälp av flexibel aluminiumslang.
Länkar:
http://h1.ripway.com/glensolar/GlensSolarHeater.htm
http://www.atlanticenergy.ca/projects/WayneLangilleSolarAirCollectors/tabid/72/Default.aspx

Är det någon av er som har erfarenhet av liknande byggen? Det största problemet som jag ser är att få svart färg att fästa riktigt bra på aluminiumet samt att jag anar att man bör ha mindre diameter på slangen än det dessa personer använt (men det måste väl finnas mindre diameter på sådan slang än 100mm?)

/anders
AndersB
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 feb 2008 16:36

Re: Solvärme med rör/slang

Inläggav PowerMizer 22 feb 2008 12:26

Hej AndersB!

Du får ett kort svar av mej...
Har sett konstruktionen tidigare och den funkar garanterat bra. En finess dom använder är ju att lägga panelen under de två husanslutningarna; man slipper automatiskt allt kallras!När man sedan har skjutfönster som man öppnar genom att lyfta nedre rutan rakt upp blir det ju jätteenkelt, man behöver ju bara en "adapter" som läggs nere i fönstret och sen drar man ned rutan mot denna: klart! 8)

Att lacka aluminium är inte svårt... Nog hänger färgen kvar. En mycket matt färg rekommenderas, eller att man anodiserar rören. Vet inte hur man anodiserar aluminium så det blir matt, dock...

Nackdelen med just dessa konstruktioner är inte verkningsgraden eller materialvalen utan mera ekonomin! Kostnaden för att bygga en kvm sådan panel räcker säkert till minst den dubbla arean av en enklare konstruktion... Som både Göran och jag försöker predika för er: De sista procenten verkningsgrad är oftast aldeles för dyra för att över huvud taget bry sej om. Om man ökar verkningsgraden med 15 % och det kostar dubbelt så mycket så är det ju faktiskt smartare att bygga en dubbelt så stor fångare med den lägre verkningsgraden! :D

Slutligen: Har du grejorna redan eller har enorm platsbrist på väggen är det bara att åka, men hur än du bygger (nästan) kommer den att ge värme! :mrgreen:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Solvärme med rör/slang

Inläggav STB 22 feb 2008 21:18

Aluminiumplåt

1. Lös 1—2 g ammoniummolybdat + 1 g natriumacetat + 1/2 g ammo-
niumklorid i 100 ml vatten. Tillsätt 1 droppe av ett flytande diskmedel.
Pensla ut detta över en aluminiumyta som först tvättats med 5%-ig so-
dalösning och sedan sköljts väl. Efter någon minut blir ytan svart. Skölj
noga även efter denna behandling. Gör eventuellt om penslingen.

2. Tvätta aluminiumplåten med sodalösning. Skölj och torka. Rör ut IL
äggvita med litet sot eller kimrök och pensla på detta. Låt det torka.
Upphetta tills det blir svart, t ex med svepande blåslampa mot plåtens
undersida. Gör det utomhus! (Svarta, vidbrända matrester i t ex alu-
miniumkastruller sitter som bekant bra.)

Järnplåt

1. Lös l,5 g natriumhydroxid + 20—50 g natriumnitrat + 5 g garvsyra
i 100 ml vatten. Lösningen användes vid 60°C. Hälls lämpligen över
plåten sedan man tätt satt fast den 1 cm höga kanten.

2. Behandla järnplåten med äggvita enligt ovan.

3. Den som inte tycker om att experimentera kan använda väl avbränd
spiselsvärta. Någon svart, värmebeständig färg kan man också försöka
använda.


Källa

TORKNING
av bär,frukt, grönsaker
STB
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 03 feb 2008 13:42

Re: Solvärme med rör/slang

Inläggav Göran 22 feb 2008 22:29

Intressant, STB! Detta måste testas, men det känns som om du luras när du säger att den plåten ska behandlas med matrester. :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Solvärme med rör/slang

Inläggav PowerMizer 22 feb 2008 22:40

Detta blir ju bara bättre och bättre!! Bild

Hur man anodiserar i olika färger med elbad för att få hållbar och snygg yta har jag en glimtande aning om, men detta är ju kanonenkelt!
Blir det matt yta också? :mrgreen:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Solvärme med rör/slang

Inläggav STB 23 feb 2008 00:46

Göran skrev:Intressant, STB! Detta måste testas, men det känns som om du luras när du säger att den plåten ska behandlas med matrester. :P



Får skylla på min Skannerpenna.
Informationen hämtade jag från
en bok där man får tips hur man bygger sig en lufttork för bär och grönsaker.
Men jag ser att det blev ett litet fel när det handlade om äggvita.
IL skall bort.
Har labbat lite med att eloxidera för några år sedan.

Gjorde panelen till ett hembyggt Labbaggregat för 0.5V - 30 V.

Tipset hur man gick tillväga fanns i en elektroniktidning.

Stig B
STB
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 03 feb 2008 13:42

Re: Solvärme med rör/slang

Inläggav Göran 23 feb 2008 02:05

Blev det bra?
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Solvärme med rör/slang

Inläggav richard 23 feb 2008 09:52

Plastslang for en torktumlare är billigare.
Sen skulle jag ha en botten som är reflekterande ,nu värmer man upp isoleringen.Om man tittar på en solar cooker eller en solar stirling motor då verkar det bättre med reflektion.
richard
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 18 feb 2008 00:03

Re: Solvärme med rör/slang

Inläggav tompas11 23 feb 2008 11:19

En annan metod för att färga järnplåt, eller andra detaljer i järn svart, är att stryka på linolja och sedan värma med gasol eller med gassvets om det är stora ytor. Man får då en jämn mattsvart yta på plåten.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Solvärme med rör/slang

Inläggav tompas11 23 feb 2008 12:05

Läste någonstans på nätet hur man kan färga (anodisera, eloxera) aluminium själv hemma.

Man behöver en batteriladdare eller ett nätaggregat som ger bra med ström, ju större detaljen är som man ska färga desto kraftigare batteriladdare/nätaggregat behövs eftersom strömförbrukningen ökar ju större detaljen är.
Sedan så behöver man en plastdunk eller liknande som man fyller med lämplig mängd utspädd svavelsyra. Batterisyra går bra om man späder den 1:1.
Som katod (minus) använder man sig av en bit blyplåt och anod blir då detaljen i aluminium som man ska eloxera.
När strömmen kopplas på så startar en reaktion mellan anod och katod och det börjar bubbla.
Låt detta fortgå i ca. en timme. Ytan på aluminiumdetaljen har då öppnats och blivit porös.
Därefter är det dags för själva infärgningen av detaljen.
Blanda till ett färgbad i en behållare, en kastrull räcker om det är en mindre detalj. Färgbadet består av vatten och ett färgpulver som rörs ned i vattnet(Herdins All-färg).
Färgbadet värms sedan till ca. 60°C. Detaljen får ligga i detta färgbad tills färgen sugits in i porerna på detaljen. Den exakta tiden är jag osäker på, får nog utprovas.
Avslutningsvis så kokas detaljen i rent vatten i 15-20 minuter.

Här är ett dokument som jag hittade på nätet, som också handlar om eloxering av aluminium.
http://gpz900r.se/files/anodisering/DIY ... minium.doc
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Solvärme med rör/slang

Inläggav STB 23 feb 2008 12:10

Om jag ej missminner mig så nyttjade de gamla smederna detta sätt för att förhindra rost
på metallföremål.

Har själv provat detta men det ryker och luktar, vill man ha en jämn snygg yta så måste det till
en jämn temperatur.

Sedan blir det en aning fett kvar. Linolja har egenskapen att vilja självtända tillsammans
med andra material ex/ Trasselsuddar vid vissa temperaturer.

Stig B
STB
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 03 feb 2008 13:42

Re: Solvärme med rör/slang

Inläggav STB 23 feb 2008 12:15

Göran skrev:Blev det bra?

Svar JA!
Men det var ganska mycket jobb med det hela. Jag tror att den bästa effekten för att
överföra värme till aluminium är när något ämne förenas med metallen.

Stig B
STB
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 03 feb 2008 13:42


Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron