Skillnad mellan MPPT och PWM regulator

Skillnad mellan MPPT och PWM regulator

Inläggav Leifa.k 29 jun 2012 21:52

Har en husvagn uppställd sedan några år på ett fint ställe, en landremsa , mellan 2 sjöar, varav vi har strandtomt till ena sjön. Totalt är vi 14 husvagnar på området. Har fått el genom elverk alla tidigare år, har köpt en 120W solpanel med en PWM regulator, 2600kr. Lågt räknat så har jag i snitt gjort av med 3l bensin/dygn hittills för att få el till husvagnen, det inkuderar Micro, tv, 2 st laptops, ladda 2 mobiler, belysning. Räknade lite på detta, efter 54 dygn i husvagnen så är solpanelen betald, förmodligen fortare eftersom jag räknat lite lågt på bensinkostnaden. Har en batteribank om 390 Amp, blandade batterier. Min fråga är, kan någon ge ett ungefärligt svar på hur mycket effektivare en MPPT laddare/regulator är än en PWM laddare/regulator i % ? Det skulle ge mig en liten fingervisning om det är värt att kosta på den dyrare regulatorn...
Leifa.k
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 mar 2012 20:50

Re: Skillnad mellan MPPT och PWM regulator

Inläggav chrissofsweden 29 jun 2012 22:14

Tjoho! Jag reagerade genast på följande mening: "Har en batteribank om 390 Amp, blandade batterier."

Det finns en del saker som indikerar att du inte har en så stor batteribank som du skriver.
1. Amp
2. Blandade batterier

Det kanske finns mer att vinna genom att kolla över din batteribank än att fokusera på MPPT-reggar 8) Bara ett tips.

Batteribanken är aldrig större än svagaste länken.


Men för att inte bara leka besserwisser så citerar jag det Göran (ägaren av 24volt.eu) skrivit om din fråga:
"MPPT-teknik
MPPT står för Maximum Power Point Tracker och det är en teknik som används för att eliminera spänningsförluster mellan solpanel och batteri. Man brukar tala om effektökningar upp till 35 procent med hjälp av MPPT-regulatorer, men det betyder inte att regulatorn trollar fram extra energi ur solpanelen, utöver den angivna effekten.
Den här typen av regulatorer går också att använda till vindkraftverk och där gör den ännu större nytta.


En solpanel med effekten 100 watt ger normalt bara 65-85 watt

Varför ger inte solpanelen 100 watt? Anledningen till det går att finna med hjälp av Ohms lag och det är batteriet som är boven i det hela. En solpanel med toppeffekten 100 watt ger normalt 17 volt och 6 ampere, vilket blir ca: 100 watt, men vad händer när man ansluter den till ett batteri med spänningen 12,5 volt? Enligt Ohms lag (P = U x I) blir effekten 12,5 x 6 = 75 watt. Har man ett batteri som tål djupurladdning och som kanske ska börja laddas från en spänning på bara 10,5 volt blir det ännu värre.


MPPT-regulator är räddningen

Vad MPPT-regulatorn gör är att den jämför solpanelens och batteriet spänning och beräknar den punkt där maximal ström erhålles och anpassar spänningen till batteriet efter detta. Vid batteriladdning är det ström in i batteriet som räknas och inget annat och minst förluster får man om laddspänningen bara ligger strax över batterispänningen. Med tanke på det vore det bäst om solpanelen gav ca: 14,5 volt och inte 17 volt. Att solpanelen ger en spänning på 17 volt, beror framförallt på dess känslighet för värme och eftersom spänningen sjunker vid stigande temperatur hos solcellerna är det nödvändigt att ha en viss marginal, annars finns risk att solpanelens spänning sjunker till samma nivå som batterispänningen och då slutar den ladda.


Bättre effekt vintertid
Vid sjunkande temperatur hos solcellerna, vilket sker vintertid när det är kallt ute, då ökar spänningen från solcellerna och spänningsskillnaden mellan batteri och solpanel blir ännu större än på sommaren. Hög spänning från solpanelen innebär stora förluster och därför gör en MPPT-regulator ännu större nytta vintertid, eller vid kallt väder.


PWM-teknik
PWM står för Pulse Width Modulation och det betyder att dessa regulatorer sänder korta laddpulser i snabb följd till batteriet. Är batteriet urladdat sänder regulatorn ut långa pulser i ett tätt intervall och laddningen blir nästan konstant. Till ett fulladdat batteri tickar bara korta pulser i långsamt tempo för underhållsladdning. Moderna PWM-regulatorer är oftast tre, eller fyrstegsregulatorer, vilket innebär att batterierna laddas i olika steg för en så hälsosam laddning som möjligt. PWM-regulatorer saknar dock MPPT-regulatorns effekthöjande egenskaper, här blir det istället batteriet som bestämmer spänningen med de förluster det innebär.
"


:mrgreen:

/Christian
chrissofsweden
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 26 feb 2012 12:19

Re: Skillnad mellan MPPT och PWM regulator

Inläggav OlleP 01 jul 2012 18:48

Sak man då köpa en mpptregulator för 2000 eller hundra extra watt solpanel?
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Skillnad mellan MPPT och PWM regulator

Inläggav nils l 02 jul 2012 09:07

Efter att ha haft en vanlig pwm laddare och sedan installerat en MPPT laddare så kan jag säga att jag tror du vinner mer på att byta laddare. Uppgradering av paneler och batteribank i andra hand. Detta på grund av att laddningen blir bättre ju lägre batterispänningen blir. Det blir med andra ord svårare att ladda ur batteribanken helt och hela anläggningen känns mera robust. Med en vanlig laddare så ökar förlusterna i laddning ju mer urladdat batteripaketet blir.
nils l
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 23 aug 2011 22:09

Re: Skillnad mellan MPPT och PWM regulator

Inläggav Karro 03 jul 2012 07:42

Jag skulle hellre skaffa fler solpaneler. Kanske du kan vinna 30% mer effekt med en MPPT, vilket då skulle ge kring 30W mer. Med en 100W solpanel skulle du kanske få 50-60W mer. (väldigt mycket taget mellan tummen och pekfingret här)
En MPPT gör inga underverk, den optimerar.

En batteribank med blandade batterier är inte optimalt, men det fungerar så länge det fungerar.
Vad man framförallt tappar med blandade batterier är Ah. så ett 70Ah batteri kanske till slut kanske bara har 35Ah, eller 20Ah, eller ännu mindre. Men det fungerar för mindre anläggningar. När man väl, efter några år, har kört slut sina blandade batterier, då kan man tänka på att skaffa dyra bra batterier. Men så länge de fungerar, tycker jag inte det finns behov av att optimera genom nya dyra batterier.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Skillnad mellan MPPT och PWM regulator

Inläggav nils l 04 jul 2012 11:39

Karro har i sak rätt men MPPT laddaren klarar av att leverera lite effekt redan innan spänningen på panelerna kommit upp i rätt värde och det höjer den praktiska verkningsgraden en del. Jag kan inte rikta panelerna i rakt söderläge på grund av träd som skymmer vilket gör MPPT laddaren effektivare. Den andra laddaren var inte riktigt som den skulle då den aldrig återgick från underhållsladdning till bulkladdning när batterispänningen började sjunka igen vilket gör att utvärderingen inte blir korrekt. MPPT laddaren ger ett högre utbyte ju lägre batterispänningen blir till skillnad mot PWM laddaren och det gör att det blir svårare att ladda ur batteripacken vid sämre väder. Vill du verkligen optimera din anläggning så köp både en till panel och en ny laddare för som du beskriver din användning så kommer det att behövas. Kylskåp micro, Tv och datorer drar en hel del ström.
nils l
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 23 aug 2011 22:09

Re: Skillnad mellan MPPT och PWM regulator

Inläggav Leifa.k 26 jun 2019 23:02

Tack för alla svar! Har hittat tillbaka hit nu efter alla år. Kör fortfarande med samma konfiguration som 2012 och det funkar bra, än så länge.. Husvagnen och dess plats är under ett stort överväganden, under avveckling, tror vi. Har en husbil som jag böt generatorn från 90-180 Amp. med en 2Kw omvandlare från 12V DC-230V AC Sinus. 2st Ctek 250s dual, 2st 135W paneler på taket, samma förbrukning som i husvagnen. Fungerar bra. Haft detta i några år. Blir det torsk så är det bara att starta motorn så ger det 2x20, 40 Amp i en 5-stegs laddning. Nu till det intressanta, en stuga Norr om Polcirkeln i Norra Finland, off-grid. Här på sommaren så laddar dessa 270W panelerna i husbilen ca 1,5A/h kl 02 på natten.. Vi hörs i min nya off-grid-tråd!
Leifa.k
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 mar 2012 20:50


Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster