Nån med IVT Solarlogger?

Re: Nån med IVT Solarlogger?

Inläggav lillmalen 25 jun 2011 20:52

Det var skillnad! Ah per dag är nu 2.5 Ah en mulen januaridag och som bäst ca 60Ah. Det är nog svårt och få mer då IVTn drar ner på laddningen då batteriet börjar bli fullt.
Ordningen i Solarlog-filen är som du skriver.

solar.jpg
solar.jpg (59.16 KB) Visad 6262 gånger

Volt.jpg
Volt.jpg (57.69 KB) Visad 6220 gånger

Ström.jpg
Ström.jpg (66.47 KB) Visad 6224 gånger


Det är nog inte programmet som räknar fel den 11 oktober, tittar man på rådata så är det så att U1*I1 är större än Us*Is ibland, och mindre ibland. Slutsats, loggern verkar rätt opålitlig... Även om regulatorn är bra borde den inte generera effekt!!

Min är från 2009 så kanske är dom bättre nu? Annars blir det nog en del reklamationer (Göran, take care)

PS: en undring, Vad händer om man växlar Is med I1.
lillmalen
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 23 apr 2010 06:03

Re: Nån med IVT Solarlogger?

Inläggav Göran 26 jun 2011 23:14

Intressant!
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Nån med IVT Solarlogger?

Inläggav lillmalen 27 jun 2011 09:04

Ett litet förbättringsförslag, vet ej om det går programmeringsmässigt.
Om man som jag har en 24volt panel och en 12v batteribank blir spänningsgrafen rätt intetsägande för batteriet.
Skulle man kunna ha 2 skalor i grafen, en för panelen med kanske 0-30V och en för batterierna med 10-15V.
Ev kanske man kan lösa det genom att man får ange om man har avvikande panel (eller för den delen batteri) spänning.

Någon annan som testat en nyare solarlogger, blir nästan sugen på ett prova om en ny funkar bättre....
IVT borde ha ett sådant program medskickat med enheten.
lillmalen
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 23 apr 2010 06:03

Re: Nån med IVT Solarlogger?

Inläggav Karro 27 jun 2011 09:40

Någonting stämmer inte där. När strömmen går ner på eftermiddagen, så ska strömmen till batteriet gå ner i samma takt. Om nu inte batteriet är fulladdat och strömmen som visas är "trickle charge". Men i så fall är strömskalan för batteriet fel. Mät med en ampéremeter för att se vad strömmarna är, och jämför med vad loggern säger, för att få rätt skalning på dem. Prova att ladda ur batteriet lite, eller sätt ett gammalt bilbatteri som är halvtomt på laddning, för att se hur kurvan ser ut när batteriet behöver laddning hela dagen.

Sådana här saker är väldigt svåra att göra om man inte är "hands on". Man får helt enkelt modifiera programmet tills det visar rätt.
Man kan också ringa IVT och fråga vad det är loggern egentligen ger för utdata, eller jämföra med ett "officiellt" program från IVT på samma data och försöka få samma kurvor.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Nån med IVT Solarlogger?

Inläggav lillmalen 27 jun 2011 11:05

Lite info.
24V panel 150W.
Jag kör med en solföljare, så mellan 9:00 till 15:00 har jag solen 90 grader mot panelen åtminstone i horisontalplanet.
6:00 på morgonen ar vinkeln ca 45 grader samma vid 18:00 på kvällen (men då står ändå en björk ivägen).
lillmalen
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 23 apr 2010 06:03

Re: Nån med IVT Solarlogger?

Inläggav Karro 27 jun 2011 11:48

Ok, det förklarar saker.
Fast det stämmer ändå inte.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Nån med IVT Solarlogger?

Inläggav Liquido 31 aug 2011 01:41

Trevligt litet program. :D

Själv så fick jag mitt SD kort och en ny regulator häromdagen och har bara lyckats logga en dag än.
Jag lyckades se när regulatorn kom upp i toppspänning på batteriet och började pulsa (tror jag) innan det var dags att åka och börja jobba eftermiddag så jag har tyvärr inte några referenser till vad som har skett med laddningen under dagen utan jag kan bara se på datan som loggern ger mig.
Konstigt nog så verkar regulatorn ha lyckats peta in en sisådär 30W i medel i några timmar till efter att batteriet borde vara fullt, kanske att det fanns hål som behövdes att fyllas upp när väl laddningen fungerade bra och inte bara skenade som det gjorde med den gamla regulatorn eller så kanske IVT;n räknar lite galet när den kör trickle charge?

Hursomhelst så är det ju IVT;n som ger datat, programmet kan bara tolka dessa.

Tobbe : Har du planer på att fortsätta utveckla programmet?
Jag skulle tillexempel gärna se att timmen skrevs ut under datumet i grafen då det skulle göra det lättare att orientera sig i vad som har hänt under dagen.
En annan som redan har nämts är ju det med 24V panel och 12V batteri, i min graf så har jag 0-30 Volt, batteriet runt 14V och panelen runt 17-28V, det vore trevligt ifall programmet kunde skala bort 0-10V i mitt fall och på så sätt öka upplösningen.
Har du några planer på att släppa källkoden till programmet?

Dags att sova, imorgon måste jag slösa lite solenergi tror jag.

//Martin
Liquido
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 16 jul 2008 01:12

Re: Nån med IVT Solarlogger?

Inläggav cman 31 aug 2011 08:26

Jag har en webfunktion för presentation av datan (har ju också en logger numera) finns på bloggen och kan göras allmän om ni är intresserade. (bloggen ligger nere idag men ändå.. hehe)
Min blog: http://energy.compress.to
Favoritcitat: "det skall vara gött å leva, annars kan det kvetta"
cman
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 12 okt 2009 15:39

Re: Nån med IVT Solarlogger?

Inläggav Tobbe 05 sep 2011 19:17

Hejsan Liquido,

kul att någon använder det. Jag gjorde det mest som ett litet projekt för att få bygga något.

Jag borde ju absolut fixa till de småsakerna. Började gräva lite i hur/vad det var jag visade och fastnade lite ;-)
Och inga problem att ge ut källkoden. Det är inte många rader kod. Gjort i C#.net och ett Visual Studio 2010 projekt, så det behöver man för att kunna kompilera det. Borde funka att bygga med VS Express versionen också (som är gratis).
Tobbe
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 26 maj 2011 18:35

Re: Nån med IVT Solarlogger?

Inläggav rolle50 23 nov 2011 13:45

Jag har ochså börjat använda IVT solarlogger.Jättefint program.Finns det någon uppdatering av programmet.För jag saknar tidsangivelse och att den bara läser en dag i taget.mvh Rolle50 :D :D
Användarvisningsbild
rolle50
 
Inlägg: 210
Blev medlem: 01 okt 2011 11:45
Ort: Trollhättan

Föregående

Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron