Lite elektricitet till kolonistuga?

Re: Lite elektricitet till kolonistuga?

Inläggav Cleas 05 maj 2011 15:21

Kan bara hålla med. På ett forum måste man kunna snacka om olika produkter som inte kommer här ifrån. Annars blir det väldigt konstigt.
Cleas
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 28 mar 2010 20:03

Re: Lite elektricitet till kolonistuga?

Inläggav Järnet 05 maj 2011 16:31

Cleas skrev:Kan bara hålla med. På ett forum måste man kunna snacka om olika produkter som inte kommer här ifrån. Annars blir det väldigt konstigt.


Det har väl aldrig varit några problem med att prata om andra produkter än dom som kommer från Göran.
Men att direkt rådfråga på hans forum vad man skall köpa hos en direkt konkurrent känns lite väl magstarkt.
Man går väl för fasen inte in på konsum och frågar vilken sorts äpple man skall handla på ica.
Och ja! Ett forum som detta vilket är direkt kopplat till webbutiken får man väl ändock se som en del av affärsverksamheten och dess ide´.
Jag tror dock inte Görans grundtanke med forumet var att diskutera konkurrenters varor.
Vore detta ett fristående forum, så vore det så klart annorlunda.
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni!
Järnet
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 01 maj 2010 10:48

Re: Lite elektricitet till kolonistuga?

Inläggav domjotte 05 maj 2011 16:49

Bygge2 skrev:Kolonistugägaren skulle också föredra om allt kom från ett ställe men den billigaste solcellen kostar 1.225,00kr och batteri 2.475,00kr. Det blir nästan dubbla priset (exkl lampor, brytare, kablar m.m.) extra för denna anläggning som troligen inte alls behöver detta. Det är där skon klämmer för den jag hjälper.

Jag har själv tänkt införskaffa ett litet system jag tänkt leka med men då inte tillräckligt smala solceller finns här hos Göran så får det bli ett annat ställe dom kommer införskaffas.



Jag kanske också behöver smala solceller pga skuggnings problem, Berätta gärna om du hittar några.

OlleP skrev:
...

När jag började på forumet uppfattade jag det som en träffpunkt för "solnördar", där folk hjälps åt med alla funderingar.
Några månader senare insåg jag att det drevs av en försäljare av solprodukter, men har inte uppfattat att han (Göran) tagit illa vid sig.
Det är ju inte Görans affär som blir tillfrågad, utan alla vi andra, som kan svara efter vilja.
Det finns heller inget annat forum på svenska, vad jag vet.

Men att gå till en handlare och reka och sedan köpa billigare på nätet, det är ett oskick, tycker jag också.
Är detta en handlares reklamforum eller ett användarstyrt?

Tydliga regler är att föredra.


Jag tycker att man skall kunna diskutera allt på ett sådant här forum. De får ju reda på att biltema är skit osv
och kanske då köper av Göran. Jag tror nog att viss öppenhet kan Göran tjäna på i långa loppet.

Kan man inte exempelvis fråga om tunnfilmssolceller här bara för att inte Göran säljer dem då vill jag nog dra här ifrån.

Med det sagt så vill jag ju också säga att jag uppskattar att det finns en sådan här sida.
domjotte
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 17 feb 2011 17:59

Re: Lite elektricitet till kolonistuga?

Inläggav Martin 05 maj 2011 19:14

domjotte skrev:Jag tror nog att viss öppenhet kan Göran tjäna på i långa loppet.


Du får leta länge innan du hittar en försäljare med mer öppenhet än Göran.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Lite elektricitet till kolonistuga?

Inläggav Cleas 05 maj 2011 19:18

Det var det jag menade. Du får nog en väldigt bra service till ett bra pris. Men här finns riktigt duktiga personer som kan dem här sakerna på forumet. Då måste man kunna utnyttja det ändå och rådfråga om olika produkter. Göran kan ju inte ha alla sorters produkter hemma/kontoret.
Cleas
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 28 mar 2010 20:03

Re: Lite elektricitet till kolonistuga?

Inläggav cman 05 maj 2011 19:57

Det som jag eller vi reagerade mot var att direkt namnge konkurrent på det sättet, man BEHÖVER inte skriva namnet på konkurrenten, det finns även PM om man är vidare intresserad av vem som säljer vad ;)

Men om sanningen skall fram har detta hänt ett par gånger sedan jag blev medlem, kommer inte ihåg riktigt, men det var någon började göra reklam för sin egen webbutik med precis samma produkter som 24Volt.. deja vu, någon?

Många av de riktigt gamla användarna (Förstå mig rätt nu va ;) och de lite yngre som jag försvarar Göran pga det faktumet att han inte biter ifrån själv vid sådana här tillfällen, samtidigt som vi genom tiderna vet att han faktiskt ger 110%, åtminstone när jag frågat om saker och ting, trots att han inte fått sälja något och det är väl därför vi hoppar till..

Men hur som helst, Göran, det är ditt forum, och du måste sätta ner foten, även om vi spontant gör det åt dig vid sådana här tillfällen, är det du som drar gränsen.

Rätt eller fel, naiva dårar som biter ifrån eller stolta försvarare av den lilla oasen 24volt? Jag vet inte..

En sak jag tänkt på som idiotförklarar oss som reagerade (Jag är ganska bra på att göra det för mig själv om inte annat till som tätt) , reklamen (Google adsen) går direkt till konkurrerande företag som säljer samma produkter.. lite komiskt haha!

Men vi är här iaf :)
Min blog: http://energy.compress.to
Favoritcitat: "det skall vara gött å leva, annars kan det kvetta"
cman
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 12 okt 2009 15:39

Re: Lite elektricitet till kolonistuga?

Inläggav Cleas 05 maj 2011 21:25

Jag förstår båda parter. Men jag tror Göran vinner alla kunder i slutändan. ;) Det hoppas jag i alla fall.


Ja. Har för mig att man får betalt för varje person som klickar på google annosnerna. Så om man vill hjälpa till lite så är det bara att börja klicka:)
Cleas
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 28 mar 2010 20:03

Re: Lite elektricitet till kolonistuga?

Inläggav Göran 05 maj 2011 22:57

Först av allt vill jag tacka er som förstår mig!

Vissa av mina konkurrenter har frågat mig hur jag vågar ha ett forum öppet på det här sättet. Jag har inget svar på det, annat än att jag själv är så intresserad av det jag håller på med, att jag vill att ett forum ska finnas och där jag själv kan vara med och diskutera och visa upp mina egna projekt. Det var också där allt började, med en hemsida och ett forum och webbutiken tillkom senare som bisyssla. Även om det gått några år nu, har jag svårt att se mig själv som försäljare, eller företagare. Jag ser mig fortfarande i första hand som någon med ett brinnande intresse för det jag håller på med.

Jag vill att forumet ska kännas fritt och öppet och jag tycker att ni som använder det sköter det fint. Det har alltid varit fritt fram att tipsa om produkter och länka till sådant som är intressant. Jag är själv lika nyfiken på allt nytt som kommer och var man får tag på det.
Vid några få tillfällen under årens lopp har det snarare handlat om marknadsföring av konkurrenter, än om information om deras produkter och då har flera av er reagerat och det har känts skönt för mig. Det är så sällan det händer att jag inte tycker att några regler för vad som får diskuteras ska införas.

När det gäller smala solpaneler, har jag sett sådana tidigare, men jag gissar att de inte sålde speciellt bra, för de jag hittade har försvunnit.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Lite elektricitet till kolonistuga?

Inläggav Göran 05 maj 2011 23:11

Cleas skrev:Jag förstår båda parter. Men jag tror Göran vinner alla kunder i slutändan. ;) Det hoppas jag i alla fall.


Ja. Har för mig att man får betalt för varje person som klickar på google annosnerna. Så om man vill hjälpa till lite så är det bara att börja klicka:)

Tack, det var snällt, men jag sålde sämre under april det här året, jämfört med förra året. Konkurrensen har hårdnat och jag har inte hängt med, men nu ligger jag på för att ta igen den mark jag förlorat.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Lite elektricitet till kolonistuga?

Inläggav PowerMizer 05 maj 2011 23:15

Göran skrev:Jag ser mig fortfarande i första hand som någon med ett brinnande intresse för det jag håller på med.
Ja, det kan jag helt klart skriva under på! Det borde finnas många fler med ditt engagemang och din empati!

Du vet väl om att du är värdefull.... :D
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Lite elektricitet till kolonistuga?

Inläggav Göran 05 maj 2011 23:24

PowerMizer skrev:
Göran skrev:Jag ser mig fortfarande i första hand som någon med ett brinnande intresse för det jag håller på med.
Ja, det kan jag helt klart skriva under på! Det borde finnas många fler med ditt engagemang och din empati!

Du vet väl om att du är värdefull.... :D

Tack för de smickrande orden, men jag ser det som en stor förmån att kunna ägna sig åt sitt intresse på heltid.

Det där med empati gäller även djur, så var snäll mot hönsen och hästen. :wink:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Lite elektricitet till kolonistuga?

Inläggav Bygge2 06 maj 2011 00:03

Det märks tydligt hur människor bygger upp idéer och sedan befäster allt möjligt hat mot denna bild utan att ha hela bilden framför sig (Fler borde läsa böcker av författaren Alice Miller. Jag tipsar om hennes mycket bra böcker, handlar om första åren i livet om hur dom styr resten av människors liv omedvetet, men detta kommer säkert ändå tolkas som ett påhopp.). I detta fallet mot att jag försökte sätta ihop ett system som inte kostade så mycket men av relativt god kvalitet för min vän. Det som är det lustiga är att det är inte jag som har satt prisgränsen för hur mycket systemet skall kosta, precis som jag skrev i första inlägget, men hatet spyrs över mig. Vad jag kan se satsar Göran på lite större anläggningar och batteri av högre kvalitet än fritidsbatteri och större anläggningar.

För mig kändes det som att jag gjorde en form av "halv tjänst" för andra, som jag skrev längst ner i första inlägget, om ett litet system för lite belysning för en liten stuga man kanske besöker 1-3 gånger per vecka och man endast behöver lite belysning. Jag skrev även att Biltema inte är ett alternativ men det såg tydligen inte ett par stycken som hoppade på mig.

Jag hade gärna köpt detaljerna för min vän hos Göran om han hade dom, exempel en liten billig solcell och fritidsbatteri. Jag själv har tänkt fixa ett lite större system och leka med men måste ha paneler som max 365mm breda. Då detta inte finns i Görans sortiment, vad jag kan finna, så får det bli från ett annat ställe. Men regulator och batteri kommer beställas från Göran.

Det märks att detta har petat på folks närver i forumet men vad är det igentligen som väcks inom dom? Det är nästan som deras verklighet skulle rasa samman för denna tråd.

Jag tackar för öppenheten hos Göran som driver detta forum att han tillåter att användare av forumet kan prata om produkter dom söker som inte finns i hans sortiment. Jag har sett forumet som ett öppet forum för alla att delta med en liten butik vid sidan.

Jag strävar efter att se alla människor lika, oberoende på om dom är arbetskamrater eller politiker som bara ljuger. Jag vill att människor hjälper varandra utan att försöka försvara sina revir, politiska tycken, tro på religion/vetenskap eller annat. Exempelvis folk som tror på klimathotet och folk som inte gör det har väldigt svårt att sammarbeta även om dom strävar efter samma mål. Eller borde sträva efter samma mål om männskligheten vågade öppna sina sinnen mer. Istället skall det hackas på varandra, pissa revir, bokstavligt slåss och annan total idioti/reptilhjärna (För er som vet vad reptilhjärnan i våra skallar styr förstår nog vad jag menar.). Reptilhjärnan styr första automatiska reflexerna, fly/slåss och andra reaktioner.

Så sjuk världen är idag där människor verkligen vill mörda sina medmänniskor för att dom har en annan åsikt, eller begränsa andras rätt att säga vissa saker för att dom kan bli negativt berörda gör att för min del att framtiden inte ser ljus ut. Men jag försöker dra mitt stå till stacken och hjälpa mina medmänniskor.

Då jag inte har en aning om hur era liv har varit tills stunden innan ni skrev dessa hatmeddelanden i denna tråden så har jag inte en bild över varför ni reagerade som ni gjorde. Jag har inte tagit illa upp.


Det finns säkert någon rad i detta inläg som någon kommer reagera negativt på eller det tidigare uppbygda hatet gör att vissa aldrig någonsin kommer kunna förlåta och alltid spy hat över mig oavsett vad.

Som sagt, om jag skadat Görans verksamhet ber jag om ursäkt.
Bygge2
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 maj 2010 18:45

Re: Lite elektricitet till kolonistuga?

Inläggav PowerMizer 06 maj 2011 00:43

Jag ska försöka att inte lägga mera eld på brasan, men jag hoppas att du inte läste in något hat i mitt inlägg. Jag har faktiskt inte läst in något hat i nått av inläggen, däremot läser jag in ett martyrskap i ditt inlägg.
Lite av dagens samhälles problem: vi blir lärda att om folk kritiserar oss så är vi defacto kränkt.

Hoppas att du inte tar illa vid dej, jag ser det bara som konstruktiv kritik. :)
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Lite elektricitet till kolonistuga?

Inläggav Karro 06 maj 2011 06:08

Nja, Bygge2, så illa tycker jag det inte är på det här forumet. Det här är ett forum startat av en entusiast, Göran, som sedan började sälja prylar också, precis som han säger. Det är inte ett forum som kom till för att supporta ett visst fabrikat av prylar eller en viss firma. Men naturligtvis stödjer man Göran, om han har de prylar man behöver till ett bra pris. Fast det är ju inte ett krav.

Jag tycker stämningen här är riktigt bra, speciellt med tanke hur det ofta är på internet. Så det kan hända att flera här är lite protektionistiska för att behålla det så.

Kunskapsnivån på teknologin kan stundtals vara riktigt god, så om någon kommer med sina egna idéer, och de inte stämmer, så kanske han kan känna sig lite mobbad.

Jag tycker din frågeställning är riktigt bra. Hur långt räcker en 10W solpanel och ett bilbatteri? Om jag hade tid skulle jag sätta upp ett sådant system för att praktiskt se hur det fungerar om det. Jag tror jag har allt som behövs liggande, utom solpanelsregulatorn. Så när en sådan ramlar in på "skrothögen", sätter jag ihop det hela och ser hur det går.
Annars vill jag inte säga så mycket, för jag har faktiskt inte provat rent praktiskt.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Lite elektricitet till kolonistuga?

Inläggav HJFF1969 06 maj 2011 08:51

Problemet med en snålanläggning är att vissa komponenter kan bli dyrare i slutändan, exempelvis om du har ett batteri av låg kvalitet eller om batteriet är av fel typ och inte klarar djupurladdningar eller om det har för låg kapacitet, detta i kombination med en för liten solpanel gör att du kanske måste byta billigbatteriet vart annat år så fort du får en kapacitetsminskning och systemet ligger på gränsen redan då det är nytt, även om batteriet är 3ggr billigare än ett som är avsett och dimensionerat för ändamålet så blir kostnaden högre på en 10-års period jämfört med om du valt rätt grejer från början.
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

FöregåendeNästa

Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster