Test av ölburkar eller takplåt till LSF?

Test av ölburkar eller takplåt till LSF?

Inläggav fordp 12 apr 2011 12:43

Jag har sökt en hel del på nätet efter ett jämförande test sida vid sida mellan luftsolfångare av ölburksmodell och en med platt kollektor av exempelvis takplåt men inte kunnat hitta någon bra. Åsikter och teorier är det gått om men uppmätta jämförande fakta kan jag inte hitta. Är det någon av er som hittat något bra test? Om inte sök gärna lite, så kanske någon hittar något.

Jag har hittat ett jämförande test, men han har använt ett lågt luftflöde motsvarande 13m3/h per m2 jämfört med rekommenderat ca 50m3/h per m2.
del 1 http://trx.dhis.org/gallery2/main.php?g2_itemId=141234
del 2 http://trx.dhis.org/gallery2/main.php?g2_itemId=141428
del 3 http://trx.dhis.org/gallery2/main.php?g2_itemId=141521
På något vis verkar det vara något konstigt med testet. I diagrammet i del 2 så är några av solfångarna dubbelt så effektiva som andra. Det verkar orimligt.

Jag har även hittat några forskarrapporter på LSF. Alla kommer fram till ungefär samma slutsats. LSF med ett par cm fyllning av metallnät ovanpå en plåt, luften ska gå genom fyllningen och sedan under plåten är absolut effektivast. Upp till dubbelt så effektiv som en enkel platt LSF med enkelt luftflöde. Nackdelen är att luftmotståndet ökar ofantligt mycket med fyllningen, 20ggr större enligt en undersökning så fläktarna måste vara mycket kraftiga. Vissa plana modeller med fenor i olika formationer ligger bara ett snäpp under. Men ingen undersökning har haft burkar eller liknade burkar i undersökningar. En plan enkel LSF ligger på 30-40% effektivitet medan de med fyllning och över/under-flöde ligger på >80% effektivitet.

Dessutom visar undersökningarna att ett luftflöde på 50kg/h per m2 är i minsta laget. Effektiviteten ökar kraftigt med 100kg/h per m2 och fortsätter öka med högre flöde men inte i samma takt.

Vill man leta upp sådana undersökningar så googla på "performance evaluation solar air heater"
fordp
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 31 mar 2011 13:28

Re: Test av ölburkar eller takplåt till LSF?

Inläggav Guson 16 apr 2011 22:09

fordp skrev:Jag har även hittat några forskarrapporter på LSF. Alla kommer fram till ungefär samma slutsats. LSF med ett par cm fyllning av metallnät ovanpå en plåt, luften ska gå genom fyllningen och sedan under plåten är absolut effektivast. Upp till dubbelt så effektiv som en enkel platt LSF med enkelt luftflöde

Har du länkar till dessa? Här är en med dubbla kollektorer Solar Air Heater Tests Round 3 Dessa blir ju lite svåra att bygga bara.

Jag planerar bygga en med takplåt, och är intresserad av lite tester av dessa, med olika aspekter, t.ex. enligt nedan.
  • Jag har tror att ett lagom luftflöde är 25-50 m³/h per m² solfångare, men att öka upp till en 100 m³/h, ger ju bättre energiutbyte(då det blir lägre temp och iom. det mindre förluster), men det skulle generera ett mycket kraftigt undertryck i solfångaren och även hög ljudvolym i luftströmmen.
  • Har även läst att avståndet mellan glas/plast till plåt bör vara 2-5 cm, beroende på solfångarens lutning, och för stående 2 cm, detta för att luften ska vara så still som möjligt. Så jag ska sätta min plåt nära plasten, kanske bara 1-2 cm för toppen och då 3-4cm till plåtdalen.
  • Tjocklek på isolering, funderade på bara 20mm cellplast i botten och ytterkant, men funderar nu mer mot 45mm.

Men, man kan ju alltid bygga lite större.
Guson
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 23 feb 2011 20:07

Re: Test av ölburkar eller takplåt till LSF?

Inläggav fordp 20 apr 2011 12:16

Guson skrev:Jag planerar bygga en med takplåt, och är intresserad av lite tester av dessa, med olika aspekter, t.ex. enligt nedan.
  • Jag har tror att ett lagom luftflöde är 25-50 m³/h per m² solfångare, men att öka upp till en 100 m³/h, ger ju bättre energiutbyte(då det blir lägre temp och iom. det mindre förluster), men det skulle generera ett mycket kraftigt undertryck i solfångaren och även hög ljudvolym i luftströmmen.
  • Har även läst att avståndet mellan glas/plast till plåt bör vara 2-5 cm, beroende på solfångarens lutning, och för stående 2 cm, detta för att luften ska vara så still som möjligt. Så jag ska sätta min plåt nära plasten, kanske bara 1-2 cm för toppen och då 3-4cm till plåtdalen.
  • Tjocklek på isolering, funderade på bara 20mm cellplast i botten och ytterkant, men funderar nu mer mot 45mm.

Men, man kan ju alltid bygga lite större.


Du ska nog försöka trycka luften in i solfångaren, att suga ur luften är inte bra för fläkten då det blir väldigt varmt >80grader mår de flesta fläktar inte så bra av.
Cellplast är inte bra som isolering, högsta användningtemperatur är 80grader och mjuknar vid 100grader. Du kan räkna med att det kan bli 120 grader i solfångaren när fläkten är avstängd.

Jag hittade den största rapporten igen. http://dspace.thapar.edu:8080/dspace/bitstream/10266/1051/1/thesis+pdf.pdf (kan vara svårhämtad)
När man tittar på tabellerna så betyder betckningarna som följer.
Allt är räknat på 15 grader utetemperatur. Undersökningen är rent matematisk, men jag såg en annan matematisk undersökning där man jämfört med uppmätta resultat och det skilde obetydligt.
Airflow 0,01 (kg/s.m) är ca 54 M3/h ut från LSF.
n (%) är effektiviteten i % (max är 100%)
D= djupet på LSF
Ti = inloppstemperatur
I = instrålande effekt (750 eller 900W)
Delta (triangel) T/I är temperaturhöjningen/instrålande effekt. För att få ut hur mycket LSF höjer teperaturen på luften så ta detta talet gånger I.

Jag kopierar in vad jag skrivit på en annan sajt. http://solenergins.egetforum.se/plattak-eller-olburkar-t4-10.html
Här är en annan undersökning som jämför metallnät, v-veckad plåt och platt plåt.
http://www.buet.ac.bd/ces/bashria-yousef.pdf

Här är en undersökning som testar olika typer av färg. Det är större skillnad än vad jag trodde.
http://ipac.kacst.edu.sa/eDoc/2010/189993_1.pdf

Det är synd att undersökningarna ovan är gjorda i höga utetemperaturer (15-30grader). Vid så höga temperaturer så är säkert luftflöden mellan glas och plåt och sedan under plåten igen effektiva. Kyleffekten från glaset i vårt kalla klimat med många minusgrader gör nog att det inte fungerar så bra att blåsa luften mellan glas och plåt. I så fall krävs det dubbelglas.

Angående färgtestet. Det viktiga i undersökningen var inte absorptionsförmågan utan att minimera utstrålningen av IR (värmestrålningen). Efter lite sökningar på namnen så förstår jag det som att det inte är färger (förutom svarta färgen) utan metallbeläggningar. De är säkert extremt tunna och leder dessutom värmen bra in i plåten. Men det utesluter säkert att man skulle kunna göra det själv utan att köpa färdiga plåtar.
Values of the absorptivity ap and emissivity ep for some selective materials.
Siffrorna är absorptionsförmåga och IR-strålning
Galvanized iron Black paint 0.88 0.88
Copper oxide above nickel CuO 0.81 0.17
Chromium black above galvanized iron Cr–Cr2O3 0.95 0.15
Nickel–Tin above galvanized iron Ni–Sn 0.98 0.14
Cobalt oxide above iron coated with nickel CoO 0.92 0.08

Som du ser så strålar svart färg ut 11 gånger (0,88) mer värme än det bästa materialet (0,08). Det är I-strålningen som strålar ut genom glaset.

Det skulle vara intressant att hitta någon undersökning som visar skillnader i vinterklimat med variablerna, enkelglas, dubbelglas, luftflöde över, luftflöde under, luftflöde både över och under (effektivast på sommaren med högt luftflöde) och fyllning över.

I detta läromedel i solenergi kan du läsa om emissionskoefficienter på sid 8-9 http://www.hh.se/download/18.70cf2e49129168da0158000107257/%C3%B6vningsexempel-07_solenergi.pdf
"För de flesta ytor är absorbtionskoefficienten, α, ungefär lika stor som
emissionskoefficienten, ε. Detta är inget idealiskt förhållande för absorbatorn i en solfångare.
Detta har man löst genom att belägga absorbatorn med en selektiv ytbeläggning. Den
selektiva ytan absorbera bra inom det synliga området där det mesta av den inkommande
strålningen finns, men emitterar dåligt inom värmestrålningsområdet. Många metalloxider
har bra selektiva egenskaper."
fordp
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 31 mar 2011 13:28


Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster