solluft - vedtork?

solluft - vedtork?

Inläggav weirdoz 30 mar 2011 16:52

Hej hej,

Byggde mig en luftsolfångare i höstas med hjälp av all trevlig info som finns här på forumet.
Eftersom jag inte fick såga ett hål i huset så blev det växthuset som fick bli mottagare.
På en solig vinterdag har jag mätt upp ca 30 graders ökning av lufttemp (i fångaren, inte i växthuset :))
Eftersom fångaren bara sprutar in lite varmluft så blir effekten inte så stor i växthuset - skulle (som jag läste på forumet ngn stanns) ha låtit varmluften värma upp någon massa, typ singel/sten. (och så är gavelfönstret öppet på växthuset på bilden samt skuggigt- men det är ju principen som är viktig ... :lol: )

MEN snart blir det alldeles förvarmt för att ha fångaren kopplad till växthuset (redan > +20 på soliga dagar i vhuset) och iochmed att 13m3 kluven ved precis landade på backen så går funderingarna till vedtork.
Hittade bara att någon nämnt vedtork på forumet - är det någon som har byggt något sådant?




Bild
Bild
Bild
weirdoz
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 nov 2008 22:52

Re: solluft - vedtork?

Inläggav McB 30 mar 2011 19:10

Tanken har slagit mig att göra det!
Men jag har inte kommit på något bra, billigt och smidigt sätt att fördela värmen någorlunda jämt i trave eller hög.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: solluft - vedtork?

Inläggav weirdoz 30 mar 2011 20:36

sant - måste fundera lite.
Kanske blir en avgränsad box/lår för test-tork av en ½m3 eller så. För att se hur mycket tid som behövs / effekt. Får leta upp fuktmätaren. Risk för antändning kanske finns om man torkar ut förmycket tex genom att bara skicka ut luften på ett ställe i högen.
Bild
weirdoz
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 nov 2008 22:52

Re: solluft - vedtork?

Inläggav McB 31 mar 2011 10:54

Nja antändning blir nog inget problem, men väl tillräcklig luftmängd för att transportera bort frigiven fukt.

Bild

Man vill ju inte att fukten kondenserar i dom nedre kallare delarna och fläkten måste nog gå dygnet runt om man inte får till självdrag.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: solluft - vedtork?

Inläggav weirdoz 01 apr 2011 11:37

Om man skippar en inneslutning bör man få mindre problem med frigiven fukt (och så får man inte någon vidare hög temperatur heller ... )
men man kanske kan skapa en skorstenseffekt genom att släppa ut varmluft i mitten av en stapel, för att öka luftflödet i genom stapeln?

Popular Science 1981 tycker att vi ska bygga ett skjul för att "sol-baka" vedstaplar
http://books.google.se/books?id=b_UB360a444C&lpg=PA126&ots=ddgYCmLx9j&dq=wood%20dryer%20sun&pg=PA126#v=onepage&q=wood%20dryer%20sun&f=false

Bild
Bild
weirdoz
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 nov 2008 22:52

Re: solluft - vedtork?

Inläggav weirdoz 01 apr 2011 11:50

Bild
virkes solluft från 1962
http://books.google.se/books?id=ByEDAAA ... un&f=false

Har fått lite material att jobba med idag iaf... i värsta fall kommer högen bara bli liggande fram till midsommar och sedan lavas i boden
Bilagor
ved.jpg
ved.jpg (178.97 KB) Visad 5364 gånger
weirdoz
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 nov 2008 22:52

Re: solluft - vedtork?

Inläggav PowerMizer 01 apr 2011 12:06

Den senare länken liknar ju närmast en virkestork. Det finns flera skisser och ritningar på sådana på BuilditSolar, och här är sidan om virkestorkar.

Gary Reysa på BuilditSolar har faktiskt väldigt mycket matnyttigt på sin sida. Många har redan hittat den, kanske även du... :D
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: solluft - vedtork?

Inläggav weirdoz 01 apr 2011 12:53

jo precis - en virkestork.
BuilditSolar är ett bra ställe - hade glömt att kolla där, tack.
weirdoz
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 nov 2008 22:52


Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster