Liten solpanel till stor batteribank

Liten solpanel till stor batteribank

Inläggav poffe 29 mar 2011 11:19

Hej!

Jag väntar spänt på min leverans av solceller från england som jag ska löda ihop till min första solpanel. Den blir på 12 V och ca 65W och jag kommer mest ha den för att testa lite.

Det är även så att jag har ett fartyg med en 12 volts batteribank på 550Ah som i dagsläget endast laddas med landström då jag ligger vid kaj. Det jag funderar på, och tror mig veta svaret på, är ifall jag skulle kunna köpa en vanlig regulator typ http://24volt.eu/osc2/catalog/product_i ... cts_id=216 och underhålls ladda batteribanken med under resor. Det borde väll gå bara det att det tar en jäkla tid att ladda upp allt, om det nu skulle vara tomt vill säga, lägger jag sedan till fler paneler och en större regulator så laddas det upp snabbare. Stämmer det?

Det jag "hakar" upp min på är att batteribanken är så pass stor men det har väll egentligen ingen betydelse om den är på 50 Ah eller 550 Ah, det tar bara olika lång tid att ladda upp den?

Hoppas ni förstår hur jag menar, är som ni märker väldigt ny på detta :)
poffe
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 01 mar 2011 17:41

Re: Liten solpanel till stor batteribank

Inläggav PowerMizer 29 mar 2011 18:40

poffe skrev:Det borde väll gå bara det att det tar en jäkla tid att ladda upp allt, om det nu skulle vara tomt vill säga, lägger jag sedan till fler paneler och en större regulator så laddas det upp snabbare. Stämmer det?
Korrekt.
poffe skrev:. . . det har väll egentligen ingen betydelse om den är på 50 Ah eller 550 Ah, det tar bara olika lång tid att ladda upp den?
Ja, det tar olika lång tid. Om alternativet är att batterierna står halvladdade/urladdade så kan man nog säga att "all laddning är bra laddning".
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Liten solpanel till stor batteribank

Inläggav cman 29 mar 2011 18:44

Ja, antalet ampere spelar ingen roll, men spänningen måste vara 12 volt.

När det kommer till solcellen ligger en sådan normalt på ca 18 volt. Ta då 65 watt / 18 volt så får du 3,61 ampere. Du kommer att kunna ladda med detta under optimala förhållanden. Mer reslistiskt ligger nu nog på 3 Ampere..

Nu har du 550AH batterier.. Det kommer alltså att ta dig 550Ah /3A = 183 timmar och en regulator för 5A borde gå utmärkt och kostar inte mer än ett par hundringar!

Ni andra som kan detta bättre, jag är också något av en novis , rätta mig om jag har fel.

Mvh

Cman
Min blog: http://energy.compress.to
Favoritcitat: "det skall vara gött å leva, annars kan det kvetta"
cman
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 12 okt 2009 15:39

Re: Liten solpanel till stor batteribank

Inläggav PowerMizer 29 mar 2011 18:47

cman skrev:rätta mig om jag har fel.
Det har du inte... :mrgreen:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Liten solpanel till stor batteribank

Inläggav Gunnar lindgren 29 mar 2011 20:22

Tänk på att du inte tar ut mer än 250 A/H ur din bank sen måste du fylla på om du vill ha glädje av dina batterier många år framöver.Du kan få en grov uppskattning hur du ligger till med att mäta volten på din bank i vila 12,24 Volt är ungefär 50%.
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Liten solpanel till stor batteribank

Inläggav poffe 29 mar 2011 22:08

Tack alla för svaren!

Då har man alltså inte sovit helt i skolbänken eftersom man hade lite koll iallafall :) Men det är alltid skönt att få det bekräftat när man är osäker.

Gjorde ett litet impulsköp idag och kom hem med en sån här: http://www.kjell.com/?item=44011
Jag vet att en MPPT hade varit bättre men är ekonomin begränsad så är den tyvärr. Räknar dock med att kunna växa ett tag med denna vart efter jag får ihop fler paneler och när det är dags för lite riktigare doningar (off-grid är lockande måste jag erkänna) så får man ta och köpa sig något bättre :)
poffe
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 01 mar 2011 17:41

Re: Liten solpanel till stor batteribank

Inläggav PowerMizer 29 mar 2011 22:28

poffe skrev:Gjorde ett litet impulsköp idag . . .
Kul pryttel! Den funkar säkert gott till dina tester.. När du grejar å donar så får du gärna ta kort och skriva en liten snutt. Det är så kul att se hur andra mixtrar och bygger! :D
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Liten solpanel till stor batteribank

Inläggav poffe 30 mar 2011 07:16

PowerMizer skrev:När du grejar å donar så får du gärna ta kort och skriva en liten snutt. Det är så kul att se hur andra mixtrar och bygger! :D
Det lovar jag att göra :)
poffe
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 01 mar 2011 17:41


Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster