Min luftsolfångare strax klar!

Min luftsolfångare strax klar!

Inläggav PowerMizer 05 okt 2007 10:48

Hej på er!

I våras körde vi en kurs där vi byggde solfångare som värmer luft. Jag var ledare och gick mest runt och diskuterade med alla andra, så min panel blev aldrig klar... Nu börjar dagstemperaturen att sjunka ner emot +5 grader och det blir ju kallare i "verkstaden" också. Därför passade jag på att sätta upp den på söderväggen igår.

Jag knäppte kort, men dom är hemma i kameran. Eftersom jag sitter på jobbet nu så dröjer korten...

Solpanelen var så hög att inloppsröret till verkstaden hamnade nästan 50 cm ner i panelen. Därför gjorde jag en "hybrid"-konstruktion där luften går både framför och bakom plåten upp till underkanten på utloppet till vekstaden. Där tätade jag baksidan på övre plåten så att luften går via en springa till framsidan så att all luft går på framsidan av övre plåten, över kanten och sen på baksidan ner till utloppsröret. Har inte hunnit montera kanalplasten (det blev så mörkt ute), men ska väl fortsätta imorgon.

Hinner jag gräva upp några PT100-givare så ska jag montera in dom. Vore kul att kunna mäta lite på panelen...

Nån som vet om man kan mäta luftflöden enkelt med en luftmassemätare från en bil? Det räcker ju gott att få ut 0-10 V eller 4-20 mA. Alternativet är att bara ha fläktspänningen som referens..

Återkommer med bilder....
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Inläggav Göran 05 okt 2007 13:52

Jag ska testa min panel också, men jag vet inte när, för jag funderar så mycket över gravitation och magnetism att jag snart blir galen. :P

Eftersom jag ska axla din fallna mantel som "kursdirektör" :P undrar jag hur tjock din kanalplast är och var du köpt den. Jag vill minnas att den var 4 mm och i så fall har den högt (dåligt) U-värde. Hur det är med solfaktorn har jag försökt hitta information om, men utan att lyckats. Min undran är alltså om kanalplast är värdelöst som "fönster" i solfångare och om vanligt fönsterglas är bättre? Svara på det om du kan. :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Inläggav PowerMizer 05 okt 2007 19:24

Kanalplasten är 4 mm och är köpt hos IGM (nere vid ISARA) och var på rulle om 12 X 2,1 meter. Köpte 2 rullar för ca 150:-/kvm.

När det gäller ljustransmissionen så håller enkelt energiglas (Pilkington K glass) ungefär 74% LT medan 10 mm kanalplast (Plastmo Twinlight i polykarbonat) har ett LT på ca: 85%. 3 mm plan akryl (Plastmo) håller 92% LT. Vanligt glas håller ett LT på 80-85%...

Av detta kan man sluta sej till att gamla fönster man hittar i förrådet ska man ha om man kör enkelglas och inte behöver högsta effekt ur panelen under den kalla årstiden. Måste vara idealiskt för en vedtork!
Kör man med dubbelglas så minskar ju LT till riktigt dåliga värden samtidigt som U-värdet stiger (det lilla solljus som kommer in, stannar kvar som värme).

Jag tror att kanalplast är bäst, och att 4 mm kanalplast är ganska mycket bättre än ett vanligt enkelglas.

*viftar med kursdirektörs-manteln* :roll:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Inläggav Tompaiuppsala 06 okt 2007 22:46

Det där vll vi se bilder på!

Göran bli galen av gravitationen.. var kommer den in i vindkraftverket :?:
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala

Inläggav PowerMizer 07 okt 2007 00:20

Tjabba!

Har inte tagit mej ut till verkstaden idag. Det var ett seminarium i Åsele (~5 mil söderut) som handlade om provborrning och brytning av uran. Mycket intressant (och skrämmande). Det är ju på tapeten med provborrningar _trots_ att SGU m.fl. har samlat ihop borrkärnor från nästan varje fläck av Sverige! Det är mycket som är upp åt väggarna både hos bergsstaten, länstyrelser och kommuner. Nä nu pratar vi inte mera om det, blir bara upprörd! :x

Hoppas komma mej ut imorgon och sen också lägga ut bilder. :)

Var gravitationen kommer in i vindkraftverket? Underifrån... upp genom maströret! Sen pyser den nog ut via statorlindningarna, som en sur-deg...
Låter faktiskt riktigt...... Ja, riktigt otroligt, helt enkelt! :roll:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Inläggav Göran 07 okt 2007 17:55

PM, jag blir riktigt imponerad av dina glas- och ljuskunskaper. :P

Tompa, det är de där magnetmotorerna som jag fastnat för. Det är ju egentligen inte möjliga, men jag måste ändå testa och jag tror att gravitation i flera faser är lösningen. :P

Förresten tror jag att gravitationen är nödvändig för att vindkraftverket ska fungera. Hade inte den funnits hade inte luften stannat kvar, eller nåt sånt. :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Inläggav PowerMizer 07 okt 2007 23:15

G'day, everyhopa!

Göran: Har en Plastmo-broschyr och internet, är ingen guru bara en "copy-cat"! :wink:

Solfångaren:
Fick ändan ur vagnen idag! Hade till 16:00 på mej att "leka" och hann det mesta jag ville uppnå. Det som är kvar nu är
* Elmontage
* Måla med rödmull
* Montera fläkten
* Montera luftfilter över intagshålen som blev nära marken!

Här kommer lite bilder:

Bilden borta
Som ni ser så lyckades jag göra hålet lite fel... Det var bärande delar till innerväggen precis där jag gjorde mitt första hål (morr). Tvär-ribban är för att täta mellan översta plåten och baksidan för att få luften att gå på framsidan plåten upp till toppen och sen på baksidan plåten ner till hålet. Panelen är så hög att jag värmt vindan/kallförrådet om jag borrat in där!

Bilden borta
Här ser man detta lite mera nära... Kabeln är den som ska leda strömmen från solcellen till fläkten, en vanlig lampsladd (SKK 2X0,75). Infästningen av röret är enklast tänkbara: skar bort 2 cm av röret, men sparade 3 "öron" att vika ut och skruva fast den i. Man ser också lite av ribben som är 2"2 hemsågad gran.

Bilden borta
Plåten sätter man på tvärsan för att få mera turbulens i panelen så att all luft ska "ta" i plåten. Bilden visar springan där luften övergår från att gå på båda sidor plåten till att bara gå på framsidan. Du ser ribben som tätar under övre plåten. Springan är ca: 4 cm, inget jag räknat på men det är säkert en för stor springa. Bakom den nedre plåten har jag monterat 2 st stående ribb, liknande det i toppen men längre så att dom räcker nästan ända ner.

Bilden borta
Luftintagen är bara nedtill och inga hål på sidan.. För att sprida det jämnare utan sidohål så monterade jag denna V-list på distanser längs hålraden. Hur det funkar vet jag inte, men det kan nog gå. :)

Bilden borta
I mitten på kanalplasten monterade jag en stående ribb (3/4"2) för att hålla stadgan på plasten när det kommer stormar och sånt. Drog fast den med farmarskruv.... (Notera vårt vackra hus i bakgrunden!) :lol:

Bilden borta
Klart att montera det sista! kapade ribben bakom kanalplasten så att man kan ställa in ribben på botten i panelen och kanalplasten "sitter som en smäck" i höjdled.

Bilden borta
-"Så där ja! Femti kronor dricks!!", som nån sa. Eller -"Klartt å betartt" som nån annan sa... Nu är det bara resten kvar, hittade en temperaturlogger med fem givare som kan lägga grafer på hemsidan. Det vore kul, men 995:- bara för att vara "kul"? Njaaa....

Nu är det er tur att bygga en! 2000:- och trevliga timmar på gården är allt som fordras.

Ja, jutt de ja, ja... Fläkten...
Bilden borta
Vid 3,6 Volt startar fläkten än hur jag försöker få den att inte orka förbi kuggningen. Undrar om den startar för lätt?? Nu ska det vara regn till onsdag eller nått, så den som lever får väl se både om det blir värme i panelen och hur fläkten funkar.

Lev väl!
Senast redigerad av PowerMizer 02 okt 2012 18:58, redigerad totalt 1 gång.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Inläggav Göran 08 okt 2007 07:11

Bra bilder och kul läsning! :P

När jag testade min fläkt direkt mot solpanelen vill jag minnas att den startade först vid 5,5 volt.
En lösning på problemet med för tidig start kan ju vara en termostat.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Inläggav PowerMizer 09 okt 2007 13:01

Hej Göran!

Jag blev ju utan fläkt till min panel, så jag har slaktat en av mina servrar. Det är en lite mindre fläkt (kanske 90X90) som troligen startar lättare än den större som vi hade på kursen. Jag ska ut nu (solsken) och kolla lite!

Tillbaks från "kollandet":
Det är soligt, men liiite dis/molnstrimmor. Solvinkeln är ganska bra (väggen ligger lite SSV). Fläktspänningen ligger nära 14,6 Volt. Hittade en billig sprittermometer i plast och den visat omkring 29 grader 2 cm utanför röret. Ska försöka montera en givare direkt i röret för att få nått bra värde.

Känner mej ganska nöjd så här långt..
"Att få det dubbelt så bra, de e svårt!" som en av kursdeltagarna sa...

UPPDATERING:
Stoppade in givaren på termometern in emot fläkten, och då var det inga 29 grader, minsann!! Den är graderad till 45 grader och det passerades så jag fick ta bort termometern!!!

Ska se om min PT100-grunka funkar, den verkar behövas trots allt.


HaDgott!
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Inläggav Göran 09 okt 2007 16:42

Mer än 45° för luften från solfångaren... Hur många grader var utomhusluften då? 5°?
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Inläggav PowerMizer 09 okt 2007 17:09

Ja, vi har haft omkring +5,5 idag. Den höga tempen kan ju bero på att jag får lite lägre genomströmning med min lite mindre fläkt. Trots det så är jag grymt imponerad! Solen snirklade sej ut ur molnen ett kort tag så jag tog en rask promenad för att hinna kolla. Om solen gassar på ordentligt hinner väl lådan i sej också bli genomvarm och tempen stiger något ytterligare, kan jag tro.

Nu är den målad och fin!

Har hängt in en givare i början på röret (i lådan) och vid en kort solstund hann jag se 46,8 grader och fläkten blåste på bra!.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Inläggav Göran 09 okt 2007 18:46

Kul!
Hur är luften i verkstan nu då? Är det behagligare där inne?

Vad tycker tryckimpregnerat virke om att bli målat? Ska inte det vara omålat?
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Inläggav PowerMizer 09 okt 2007 19:15

Näe, det märks inte nått (tror jag). Den har ju "lågvarvat" lite idag och blåst för fullt säkert mindre än en timma uppdelat på flera korta stunder. Inget att hänga i julgranen, precis. :cry:

Virket är inte bara tryckimp, det är hyvlat också! Färgen suger knappt nått, men funderar på 40's slippapper på slipmaskinen så det i alla fall finns lite ojämn yta att fylla ut med färg. Men "hon ser lång ut på bra håll", solpanelan... Lite mörker och en svetshjälm så ser det riktigt proffsigt ut! :lol:

Bygger jag flera så blir det inte tryckimp, på sin höjd som bottenbräda. Jag vill ju få den att smälta in i miljön och då är det nog bättre med ohyvlat billigt virke som man målar och att man sätter "fönsterbleck" upptill och nertill som fuktskydd. Sen tror jag man ska fälla in plywooden i sidorna så att den inte sticker ut i väder o vind (eller bygga ramen direkt på väggen).
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Inläggav Göran 09 okt 2007 21:21

Man kanske inte kan förvänta sig att solfångaren ska värma upp verkstan så här års, men den håller säkert fukten borta.

Jag är också inne på att föreslå något annat än tryckimpregnerat när solfångeriet drar igång imorrn. Dessutom kanske det finns fler dimensioner på virket då. 28 mm var ju lite klent och 45 mm kändes överdimensionerat och tungt.

Plåten och spiroröret får jag kapad i färdiga längder (kostar inget extra), så då slipper vi det panikmomentet och bredden på kanalplasten ska jag tänka på. :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Inläggav tompas11 09 okt 2007 22:34

Den inblåsta luften från min solfångare var idag 65 grader och utomhustemperaturen var 10 grader.

Har min solfångare på andra ledden jämför med PowerMizers bygge.
Storleken är ca 2,5 kvm och den är fösedd med enkla fönsterglas. Annars är den i princip uppbyggd på liknande sätt.

Fläkten drivs av 230V och luftflödet är ca. 60 kubikmeter/timme in till gillestugan. Fläkten styrs av en elektronisk termostat som jag kan reglera steglöst. Har dessutom kompletterat den med en variabel hastighetskontroll. Dock ska jag ersätta fläkten med en fläkt som blåser in 100 kubikmeter/timme och som även är utrustad med ett kallrasskydd.
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Nästa

Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster