Min luftsolfångare strax klar!

Re: Min luftsolfångare strax klar!

Inläggav Rågga 17 apr 2008 22:39

De luktar lite asfaboard av "luftisen" nu när den producerar lite värme,
Tänkte plocka ner den till helgen och prova spraya asfaboarden med svartfärg.
Eller nån som har nå bättre tips??? :roll:
Rågga
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 mar 2008 22:13
Ort: Ljusdal

Re: Min luftsolfångare strax klar!

Inläggav Downtown24 21 apr 2008 09:04

Rågga skrev:De luktar lite asfaboard av "luftisen" nu när den producerar lite värme,
Tänkte plocka ner den till helgen och prova spraya asfaboarden med svartfärg.
Eller nån som har nå bättre tips??? :roll:


Äh! Det är väl lite mysigt med doften av din egen skapelse? ;).
Med LHC på önskelistan. :).
Downtown24
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 apr 2008 12:44
Ort: Ljusdal

Re: Min luftsolfångare strax klar!

Inläggav PowerMizer 04 jun 2008 09:58

Igår eftermiddag var jag in i verkstaden en liten sväng. Svalt och skönt... Stack upp handen till inloppsröret från luftsolfångaren, och det osade riktigt varmt! Kastade ett öga på panntermometern jag monterat för att se tempen i lådan: 95 grader!
Om det blir varmt länge tror jag det skulle vara bra med ett jalusi i röret så att självdraget inte värmer verkstaden för mycket.. En tuss isolering gör säkert också nytta, och den kanske flyger ut själv när fläkten gasar på?!

Undrar hur varmt det var tidigare med full instrålning?! Glömde att kolla om kanalplasten smält bort, får väl kolla idag! :D Ska försöka ta med kameran..

Här är en bild på termometern, den svarta överst på bilden:
Bild
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Min luftsolfångare strax klar!

Inläggav deepforest 04 jun 2008 12:17

Aha, du klarade dig precis från Loppor :twisted:
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Min luftsolfångare strax klar!

Inläggav PowerMizer 04 jun 2008 12:26

He, he... Man brukar tala om medmänniskor, men jag tror du tillhör mot-människorna! :lol:

Jag ska halta ut till verkstaden med kameran idag... Håller på bygga inbrottslarm där nu. Bara 12 V med rörelsedekkare och hela kittet! Hoppas att min lilla solpanel (6W) ger nog med effekt året runt, men ett Optimabatteri räcker iofs säkert i veckor utan laddning.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Min luftsolfångare strax klar!

Inläggav tompas11 04 jun 2008 18:17

Inbrottslarm :?: Finns väl inga tjuvar i obygden heller... :D
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Min luftsolfångare strax klar!

Inläggav PowerMizer 04 jun 2008 21:18

Äh, du vet "industrispionage"! Min fantastiska styrning av luftsolfångaren kan ju kopieras! :wink:
Det är inte så märkvärdigt, några gränslägesbrytare vid dörrar och en rörelsedekkare.. Sen blir det mera av ett tyst larm, inga vansinniga tutor och sånt, utan en summer i huset och kanske ett SMS till mobilerna.

Kollade in tempen i min stillastående panel: 104 grader! Kanalplasten var lite småvarm, men inte så farligt som man tror.
Ska hämta en laddregulator jag köpt från Göran imorgon, den billigaste 12A-regulatorn. Har lovat att köra lite tester på den, så att vi ser vad den går för. Tyvärr har jag ju bara min lilla 6W-panel, men det går säkert att simulera lite med ett labbaggregat och lite trix.. Det blir helt klart en ny tråd med bilder och diagram (hörde du det, deepforest?)
I bästa fall bänder jag loss lite guld (sådär 3250 småflisor) och köper en 50W-panel för köksbelysningen, och då finns ju lite mera att prova med!

Har letat nån guldtacka att bända ur, men inser att inbrottslarm ÄR bra att ha! :roll:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Min luftsolfångare strax klar!

Inläggav tompas11 04 jun 2008 22:17

PowerMizer skrev:Äh, du vet "industrispionage"! Min fantastiska styrning av luftsolfångaren kan ju kopieras! :wink:


Ja det skulle ju vara för styrningens skull då. Är väl ingen idé då att man smyger runt i buskarna kan jag tänka. :D

104 grader i solfångaren!! Hur blir det med kanalplasten, blir den inte mindre klar om den utsätts för hög temperatur?
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Min luftsolfångare strax klar!

Inläggav PowerMizer 04 jun 2008 23:16

tompas11 skrev:104 grader i solfångaren!! Hur blir det med kanalplasten, blir den inte mindre klar om den utsätts för hög temperatur?

Jo, tanken har slagit mej. Enklast är att skugga den, men jag vet inte med vad. Har trapetstakplåt i blank alu och gammal gul vågig takplast, men inget av det blir ju snyggt.. :? Kanske ett skärmtak?
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Min luftsolfångare strax klar!

Inläggav Walo 05 jun 2008 23:45

PowerMizer skrev:Kollade in tempen i min stillastående panel: 104 grader! Kanalplasten var lite småvarm, men inte så farligt som man tror.


Du är inte rädd för självantänding vid dom temperaturerna, med tanke på att ramen är byggd i trä...

Läs här:
http://www.gde-kontor.se/files/1/87/88/ ... UrUlR4.pdf

"Trä som under lång tid utsätts för höga temperaturer torkar och kan självantända redan runt 100ºC."
Visseligen är detta runt en rökgaskanal man "pratar om" i denna text...

Mer finns här:
http://www.brandutredarna.com/page2006/ ... .cfm?id=65
"Det finns till och med exempel på att värmen från ett varmvattenrör om 77 grader C efter lång tid orsakade
en brand i en träplatta i ett bjälklag. Allt det handlar om är att det ska avledas mindre värme än det tillförs."

Nar man läser sådant här blir man lite sugen på att montera en bixvax"motor" för nödöppning av solfångaren...

Själv så satt jag tyg över min luftsolfångare i dag, temperaturen verkade då stanna vid 55-60°C med fläkten avslagen.
Jag tycker om värme, men 28°C i sovrummet är lite väl varmt... 8)
Nu får nog tyget sitta där tills det blir lite mer "svenska" temperaturer ute, för hoppningsvis ända in i augusti/september :D ...

Vore roligt att få en kommentar från någon brandutredare som kan detta :)
Någon här med känningar i dessa kretsar?


// Tony
Walo
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 18 apr 2007 21:55
Ort: Bollnäs

Re: Min luftsolfångare strax klar!

Inläggav tompas11 07 jul 2008 22:12

Nu har jag monterat in en annan fläkt som ger betydligt kraftigare luftflöde än den föregående. Denna fläkt kommer ursprungligen från en bensinvärmare. Den har suttit i kupén och blåst in varmluft där när värmaren varit igång. Jag har dessutom byggt en enkel PWM-styrning till fläkten så att jag lätt kan ändra varvtalet. Kör för närvarande på ca. halva maxvarvtalet och då blåser den avsevärt mycket mer än den gamla fläkten, som hade ett flöde på 100 kubikmeter/h. Kör man på maxhastigheten så kan denna fläkt nästan driva en liten vindsnurra också! :D

2PWM_Fläkt.JPG
2PWM_Fläkt.JPG (80.4 KB) Visad 8815 gånger
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Min luftsolfångare strax klar!

Inläggav PowerMizer 07 jul 2008 22:40

Walo skrev:Du är inte rädd för självantänding vid dom temperaturerna, med tanke på att ramen är byggd i trä...

Nja, jag har faktiskt inte funderat på det... Det kanske är lite för varmt, men det "osar inte katt" än. Nu är jag mest glad över termostaten som stoppar värmen vid +15 grader. :D

tompas11 skrev:Nu har jag monterat in en annan fläkt som ger betydligt kraftigare luftflöde än den föregående.

Erfarenheter så här långt?? Vad märker du för skillnad?
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Min luftsolfångare strax klar!

Inläggav tompas11 07 jul 2008 23:08

Den största skillnaden är ju förstås att det kommer in betydligt mera varm luft i gillestugan och i hela källaren med för den delen. Högre temperatur i gillestuga och källare har jag också förmärkt. Möjligtvis att den inblåsta luften håller en eller annan lägre grad än tidigare men det kompenseras ju av den större luftmängden. Har i och för sig bara kört en vecka med denna fläkt så lite längre tid krävs nog för en sannare utvärdering. Sammanfattningsvis är det bara positivt hittills. Men riktigt nöjd blir jag inte förrän jag byggt ut solfångaren till 5kvm.

Medeltemp senaste 7 dagarna blev 58 grader på den inblåsta luften.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Min luftsolfångare strax klar!

Inläggav PowerMizer 07 jul 2008 23:45

Intressant! Då är det ungefär samma slutsatser både i Vilhelmina och i Västmanland! Min lösning med 2 varvtal tycker jag verkar fungera bra också, men steglös styrning är nog bäst! Kanske med den kompletteringen att den bör står helt stilla tills det är 22-25 grader i lådan.. Hoppas vi trillar över något användbart! :mrgreen:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Min luftsolfångare strax klar!

Inläggav tompas11 08 jul 2008 00:04

Trevligt att vi har kommit till liknande slutsatser, då kan det ju inte vara fel! :D
Jo fläkten startar när tempen i solfångaren ligger på ca 27-28 grader och stannar när tempen ligger på ca 20-22 grader. Detta fungerar oklanderligt, den sköter så att säga sig själv utan att jag behöver lägga mig i.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

FöregåendeNästa

Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 6 gäster

cron